Izgalom az utolsó pillanatig: megvédte Kékszalag-címét a Fifty-Fifty katamarán
Majd tizenkét és fél óra vitorlázás után mindössze 50 másodperc döntött az első hely sorsáról az 56. Kékszalag Raiffeisen Nagydíjon.
Az év legnagyobb vitorlásversenyét, az 56. Kékszalag Raiffeisen Nagydíjat az utolsó pillanatig izgalmas csata végén az MLS Raiffeisen Fifty-Fifty katamarán nyerte meg. Egy női egység volt a legkitartóbb, ők több mint 41 órát töltöttek a vízen.
Az 510 hajóból álló mezőny csütörtök reggel indult neki Balatonfüredről a légvonalban több mint 150 kilométeres tókerülő viadalnak, és több mint 450 hajó érvényesen célba is ért a szombat reggel 9-kor lejáró, 48 órás limitidőn belül. A legkitartóbb a Prosecco nevű hajó volt, melynek csak hölgyek által alkotott egysége 41 óra, 40 perc, és 7 másodperc vitorlázás után, szombat hajnali 2 óra 40 perckor futott be a balatonfüredi célba, ahol az abszolút győztes legénységének több tagja és Verebély Tibor versenyvezető köszöntötte őket.
A leggyorsabb hajók már pénteken este célba értek, méghozzá a Kékszalagok 1934 óta íródó történetének egyik legizgalmasabb és legfordulatosabb versenyének végén. A gyenge, többször változó irányú szélben végig taktikai csata zajlott, minden döntésnek óriási jelentősége volt.
Meglepetésre a rekorder és címvédő MLS Raiffeisen Fifty-Fifty (kormányos: Józsa Márton) rosszul kezdett, a balatonkenesei bóját a kilencedik, míg a siófokit a 10. helyen vette, miközben az élen kialakult egy három katamaránból álló boly. A Prospex-Delta Sailing Team (k. Kaiser Kristóf), az RSM Sailing Team (k: Vándor Róbert) és a Process Solutions (k: Litkey Farkas) sokszor szinte fej-fej mellett haladt, többször helyet cseréltek. A nyugati medencében aztán a Fifty-Fifty magára talált, Keszthelyen a 6. helyen fordultak, igaz, 1 óra, 48 perces hátránnyal. Ezt követően, a feltámadó szélben, sorra érte utol vetélytársait a címvédő. Az izgalmak pedig tovább fokozódtak, amikor a katamaránok szembe találták magukat a mezőny több száz hajóból álló magjával, amelynek tagjai naplementekor szabályos közlekedési dugót okoztak a Tihanyi-szorosban.
A füredi befutó előtt a szélviszonyok inkább a Fifty-Fifty-nek kedveztek, de a címvédő így is csak az utolsó pillanatokban előzte meg az éppen vezető Prospex-Delta Sailing Team-et. Az 56. Kékszalag Raiffeisen Nagydíjon összesen 37 hajóosztályban hirdettek győztest, ám az érmek és trófeák mellett az összes hajós jutalma volt már pénteken este a naplemente látványa. Több száz hajó haladt ekkor egymás közelében a Balaton arany színűre festett vízén Tihanynál, miközben a nap lebukott a Balaton-felvidék hegyei mögé. A 2024-es verseny erről a festői képről lesz emlékezetes.
Józsa Márton a fantasztikus hajrá után a parton először a riválisoknak gratulált: „Elismerés az ellenfeleknek, fantasztikusan vitorláztak, gratulálok nekik. Ez volt eddig a legkomolyabb, a legélesebb győzelem, a legizgalmasabb csatánk. Gyenge szeles versenyen sikerült bizonyítanunk. Taktikai győzelem volt, de ehhez kellett, hogy a felkészülési időszakban sokat dolgozzunk a hajó könnyűszeles beállításain.”
Haranghy Csaba, a Magyar Vitorlás Szövetség elnöke a célban gratulált a győztes csapatnak: „A győzelem fantasztikus dolog, de itt nincsenek vesztesek, a Kékszalagon másodiknak, vagy harmadiknak lenni is óriási dolog, mindenki elismerést érdemel, aki teljesíteni tudja a távot. Ez a kihívás nem egymás legyőzéséről szól, úgy szoktam fogalmazni, hogy a bajnok mellett van a második győztes, a harmadik győztes, és ezt egészen a legutolsó befutóig sorolhatnánk!”
Holczhauser András, a Magyar Vitorlás Szövetség főtitkára a füredi mólón azt mondta, „sosem volt még ilyen fordulatos a Kékszalag élmezőnyének küzdelme. Most mindenki láthatta, hogy mennyire izgalmas, milyen változatos sportág a vitorlázás. A csúcsteljesítmények mögött fantasztikus tudás, technika és csapatszellem van. 510 indulóból 456 hajó ért célba, ami nagy teljesítmény, gratulálunk mindenkinek!”
Az EuroNews villámösszefoglalója a versenyről:
fotók és forrás: kekszalag.hu
- ha tetszett, ajánld másoknak is!