Drasztikusan lecsökkenhet a pesti bulihajók száma
Felkavarta az állóvizet a Fővárosi Önkormányzat terve a budapesti belvárosi hajókikötők számának korlátozására. A legnagyobb viták az újlipótvárosi partszakaszról szólnak,
A XIII. kerületi önkormányzat évek óta képviseli azt az álláspontot, hogy a Duna Margit híd és Árpád híd közötti szakaszán véget kell vetni a rossz állapotú hajók által okozott környezeti- és zajszennyezésnek, valamint a vendégeik által okozott deviáns közterületi magatartásformáknak.
Ladányi Zsolt, a XIII. kerület kommunikációs referense szerint a készülő fővárosi szabályozás minden tekintetben előrelépés a jelenlegi állapotokhoz képest, hiszen hetente 10-15 ezer bulihajós turista vonul át a tízezrek által lakott Újlipótvároson. Jelenleg ezen a részen 24 kikötő található, kikötőnként akár 3-4 hajóval, a Duna-parti Építési Szabályzat tervezett módosítása után pedig ez a mennyiség kilencre csökkenne, kikötőnként maximum 2 hajóval. Három helyen köthetnének ki továbbra is szállodahajók. Ladányi elmondta, ha a tervezett módosítás hatályba lép, a Szent István park előtti részen a Duna-part 450 méterén nem is lehet kikötő, így oda egyáltalán nem állhatnak hajók.
Az átrendezés okai között szerepel, hogy a hajók sok helyen bezavarnak a világörökségi panorámába, szennyezik a környezetet, bajok vannak a hulladék és a szennyvíz elszállításával, valamint a hangos és büdös áramfejlesztő aggregátorokkal. Ezért a koncepció a belvárosban korlátozná a kikötők számát, a belvárostól távolabb eső partszakaszokra helyezett kikötőknél pedig parti vezetékes áramszolgáltatással és „vízoldali” hulladékbegyűjtéssel csökkentenék a környezet terhelését.
A Duna-parti építési szabályzatok módosításáról Karácsony Gergely főpolgármester is közzétett egy bejegyzést, konkrétumok nélkül azt írva: „rendet teszünk a Duna-parton, száműzzük a lakók életét megkeserítő és a panorámát elcsúfító hajókat a belvárosból”.
A módosítás még nem lépett életbe, a Fővárosi Közgyűlés csak a szabályzatot felülvizsgáló tervezés véleményezési szakaszának lezárásáról határozott legutóbbi ülésén.
Miért aggódnak a hajózási cégek? Kiderül a cikk folytatásából, ami elolvasható ide kattintva.
fotók: budapestboatparty.com
- ha tetszett, ajánld másoknak is!