A papíralapú hajózási térképek 2026 után is velünk maradnak
A felhasználói igények alapján módosult a szabványos tengeri és tematikus térképek visszavonásának ütemterve, halasztódik a teljes digitális átállás.
Az UKHO (Nagy-Britannia Hidrográfiai Intézete) az érdekelt nemzetközi felekkel folytatott megbeszélések alapján több fontos szabályozási tényezőt emelt ki, amelyek további megfontolást igényelnek. Világossá vált, hogy több időre van szükség azon felhasználók igényeinek kielégítéséhez, akiknél még nincs életképes alternatívája a papíralapú térképtermékeknek, ezért az UKHO legalább 2030-ig továbbra is biztosítja a papíralapú térképszolgáltatást.
A brit vízrajzosok 400 éve készítenek papíralapú térképeket a világ tengereiről és óceánjairól, ezek pontos és részletes képet nyújtanak a hajósok számára, segítve a vizeken közlekedő hajók biztonságának fenntartását. Az UKHO munkatársai napi szinten javítják és fejlesztik az általuk karbantartott 3500 térképet, például új veszélyes roncsok és tenger alatti kábelek helyét adják hozzá, vagy természeti katasztrófák – például lávafolyások és iszaposodás – okozta partvonalváltozásokat. A hajósok hetente kapnak frissítéseket a változásokról, amelyeket nekik maguknak kell hozzáadniuk a papíralapú térképekhez. Az elektronikus térképeket digitálisan frissítik.
Az UKHO arra készül, hogy megszünteti a papíralapú térképszolgáltatását, és átáll a kizárólag digitális változatokra, amelyekhez a hajók elektronikus térképmegjelenítő rendszerein keresztül lehet hozzáférni. Kiderült azonban, hogy még mindig elég sok hajónak van szüksége papíralapú térképekre. A tengerészeti előírások miatt a hajóknak valamilyen formában térképet kell magukkal vinniük, és az elektronikus változatok elérhetősége ellenére a papíralapú térképeket továbbra is tartalékként használják, vagy egyes esetekben az egyetlen ilyen forrásként a fedélzeten.
A papíralapú térképek értékesítése ugyanakkor folyamatosan csökken. Ma ezek az ügynökség által értékesített összes térkép kevesebb mint 16 százalékát teszik ki. Közben más hivatalos szervek is ragaszkodnak a papírhoz: a Royal Yachting Association (RYA) bejelentette, hogy az UKHO papírtérképek visszavonása ellenére továbbra is oktatni fogja az azokat használó navigációs technikákat.
Kiderült az is, hogy nagy különbség van a papíron és a képernyőn megjelenített információk között. Egy 2021-ben közzétett tanulmány szerint, ha valamit kézzel írunk le papíron, az növeli az agyi aktivitást, aminek hatására jobban emlékszünk az adott információra, mintha digitális bejegyzéseket néznénk egy eszközön. Hasonlóképpen, amikor a tengerész papíralapú térképen rajzol, észreveszi a rajzok közötti jellemzőket és veszélyeket, amelyek néha hiányozhatnak a térképrajzoló elektronikus rétegéről. A Pantaenius jelentése szerint egyre több a katasztrofális veszteséget okozó zátonyra futás, az ütközések helyett az vált a leggyakoribb kárforrássá a kedvtelési célú hajókon. A legtöbb esetben ezek az incidensek valószínűleg elkerülhetők lettek volna, ha a navigátor az elektronikus térképek különböző rétegeit vagy felbontásait nézte volna meg – esetleg megfelelő papírtérképeket olvasott volna.
Az UKHO-hoz hasonlóan sok szervezet próbál nagyrészt vagy kizárólag digitálisan működni, de ezek a kísérletek komoly akadályokba ütköznek. Egyes ágazatokban, például a logisztikában és az egészségügyben köztudottan nehéz lemondani a papíralapú nyilvántartásokról, azokat még mindig biztonságos tartaléknak tekintik, ha az elektronikus rendszerek meghibásodnak – és tudjuk, hogy ez megtörténhet. Bárki, aki hajózik, és élt már át elektronikai meghibásodást (mondjuk villámcsapás után), valószínűleg mindig magánál tartja a papíralapú térképeket tartalékként, még akkor is, ha azokat saját magának kell kinyomtatnia.
(forrás: oceancruisingclub.org, fotók: noaa.gov, artiplaq.com, getmyboat.com, telegraph.co.uk)
- ha tetszett, ajánld másoknak is!