Vicem 65 Flybridge – Mahagóniból hajlítva
Hiába állítanak elő a tudósok fantasztikus teherbírású szintetikus anyagokat, azért a fa az fa. Erre alapozva gyárt úszó csodákat az amerikai Vicem Yachts, ahol török tengerészhagyományokat felhasználva, hidegen hajlított fából kézzel készítenek el minden hajótestet. Így „állt össze” legújabb remekük, a Custom Classic 65 Flybridge is, amely hagyományos alapanyagának köszönhetően erős és csendes.
Az amerikai Vicem Yachts története az 1980-as években kezdődött, amikor a cég nevét adó fekete-tengeri városkából, Vicemből származó török üzletember, Sebahattin Hafizoglu úgy döntött, a hagyományos boszporuszi török gályák gyártási technológiáját átülteti a 20. századba. Így alakult meg hosszas tervezgetés után 1991-ben a Vicem Yachts az óceán másik partján, a floridai Fort Lauderdale-ben.
Gyártási technológiájuk lényege, hogy a kifejezetten e célból Afrikában és Dél-Amerikában telepített mahagónierdők fáit – lehetőleg minél több környezeti hatástól megóvva – elszállították Antalya melletti üzemükbe, ahol a néhány milliméter vastagságúra vágott lapokat addig rétegezték egymásra, amíg az egészből némi varázslattal összeállt egy elegáns és klasszikus hajó. Első remekük egy 19 lábas jacht volt, de hamarosan „mertek nagyot álmodni”, mert 20 évvel később, az 1991-es Monaco Boat Show-n már bemutathatták a világ akkori legnagyobb fahajóját, a Vicem 100 Cruisert.
Bár legújabb szépségük nem terjed ekkorára, azért ha belegondolunk, hány deszkának kellett egymáshoz tapadni a felhasznált epoxigyanta segítségével, hogy elkészüljön a Custom Classic 65 Flybridge, beleborzonghatunk az emberi kézimunka csodájába.
A 2016 márciusában rendezett Palm Beach Boat Show-n bemutatkozó modern klasszikus nemcsak technológiájában, de külsejében is követi a boszporuszi gályákat: hosszú, de erőteljes testén magas fedélzetek követik egymást, akár a navahóindián-építészet pueblóinak elcsúsztatott szintjei. A Flybridge meglepő megjelenését éppen az újonnan kialakított nyitott felső fedélzet adja. Ez ugyanis olyan magasra emelkedik a vízszinttől, hogy az már megosztó lehet a hajó esztétikai megítélése szempontjából. Pedig a 65 lábas, vagyis 19,8 méteres hajóhosszhoz igazán kecses, elegáns és mindössze 1,6 méterre merül, vagyis a gyors siklás garantált. Ráadásul nem aprózták el a „gálya” erőművét sem, hiszen a fedélzet alatt két Volvo Penta D11-625-ös motor dohog, amelyek hosszabb távon is képesek 10 csomós sebességre, miközben 915 newtonméteres nyomatékot adnak le. Ha valaki mégis száguldásra vágyik, akkor 915 newtonméteres nyomatékkal repítik előre 16 csomós sebességgel az egyébként nem könnyű, 49,5 tonnás hajótestet.
Ráadásul az epoxival erősített és poliuretánnal lefestett hajótest komoly előnye, hogy a természetes alapanyag rezgési együtthatója messze felülmúlja az űrtechnológiai anyagokét. Vagyis a fából készült hajó összehasonlíthatatlanul csendesebb modern módszerekkel készült versenytársainál.
Akadhat, akinek első látásra nem tetszetős a Vicem 65-ös, de az biztos, hogy belső kialakítása semmiben sem marad el igényességben az építési technológia aprólékosságától. A hajó két- és háromkabinos változatban is rendelhető, de akár külön ebédlőt, vagy irodahelyiséget is kialakítanak a reménybeli vásárlónak. Ennek a jachtnak ugyanis az általános vélekedés szerint a legnagyobb előnye a tágasság. Olyan tereket nyújt használóinak, hogy bármilyen távra garantálja a nagyobb számú legénység kényelmét.
Arról pedig szinte nem is kell beszélnünk, hogy ha a váz elemeit is az erdők királynője, a mahagóni adja, akkor a belső burkolati anyagok is a legjobb minőségű természetes anyagokból készülnek.
M. Kovács Róbert
- ha tetszett, ajánld másoknak is!