Rekord a vízen: 109 mérföld óránként elektromos hajóval
A hét hajója egyértelműen az az elektromos hajtású motoros, amelyik megdöntötte a kategória sebességi rekordját.
Az elmúlt évben az elektromos motorosok egyre határozottabb megjelenéssel tűnnek fel a piacon, több új márka büszkélkedik 30-50 km/órás csúcssebességgel. Ám szeptember elején egy 32 láb hosszú katamarán 109 mérföld/órával suhant el a több ezer fős nézőközönség előtt. A Hellkat Powerboats V32 versenykatamaránt a Vision Marine akkumulátorcsomagjaihoz és két 180 lóerős elektromos külmotorjához tervezték. Kormányánál az ötszörös UIM-bajnok és jelenlegi F1 H20-világbajnok Shaun Torrente ült.
A menetre az évente megrendezett Lake of the Ozarks Shootouton került sor, amely 100 ezer nézőt vonz, valamint több tucat olyan versenyzőt, akik sebességi rekordokat próbálnak felállítani a háromnegyed mérföldes pályán. Első próbálkozásakor a V32-es 104 mérföld/órás sebességet ért el, másodszorra viszont már 109 mérföld/órát. Ezzel megdöntötte a korábbi 88 mérföld/órás rekordot, amelyet a Jaguar 2008-ban állított fel a Vector V20E-vel.
A sebességrekord, bár lenyűgöző, inkább az E-Motion márka bemutatásáról szólt, mivel az ekkora sebesség hosszabb ideig való fenntartása meglehetősen gyorsan lemerítené az akkumulátorokat. Ezzel együtt érdekes kísérlet volt, amely megmutatta az elektromos energiában rejlő lehetőségeket a gyorsasági motorosok világában, ahol a legtöbb ember még mindig a 80-as évekre asszociál: Don Johnson a Miami Vice-ban, drogfutárok, aranyláncok és büdös, hangos motorok.
A Vision Marine az Octillion Power Systemsszel közösen fejlesztette ki az E-Motion motort, amelynek a csúcsteljesítménye 225 LE. A csapat azért választott többtestű hajót az egytestű helyett, mert ennek kisebb a nedvesített felülete, és ezért gyorsabban fut. A rekordkísérlet egyik nagy akadálya az volt, hogy olyan akkumulátorokat találjanak, amelyek elférnek a 32 láb hosszú hajóban: „A legtöbb elektromos jármű lítiumion-akkumulátorokat használ, amelyek szélesek és hosszúak – mondta Bruce Nurse, fejlesztésekért felelős igazgató. – Korábban egy svájci autógyártó cég akkumulátoraival próbálkoztunk, de azok túl nagyok voltak. Végül saját, egymásra rakható 700 V-os akkumulátorcsomagokat terveztünk, amelyek többféle hajótípus hajótestébe is befértek.”
109 mérföld óránként, motorzaj nélkül, 360 fokban:
(fotók és forrás: robbreport.com)
- ha tetszett, ajánld másoknak is!