Maxi Yacht Rolex Cup – A legnagyobb versenyjachtok összecsapása
A szardíniai Porto Cervót az elit utazók és a milliomosok kiszolgálására teremtették. Karim Aga Kán herceg a kikötő megálmodója és egyik legnagyobb tulajdonosa, az 1960-as évek elején az egész falut az elit kiszolgálására alakította át és társaival megépítették a szuperjachtoknak a kikötőt.
A nyaralók között a legnagyobb vonzerőt a szél alakította gránittömbök, az absztrakt szoborkiállításra emlékeztető formái, valamint a tagolt partvonal adja. A marina környékén a legdrágább szállások 500-1000 euróba kerülnek, de a Yacht Club Costa Smeralda hoteljében, a kikötői klubban 3000-ért is lehet lakosztályt bérelni naponta.
Ebben a környezetben rendezték szeptember 11-től a Maxi Yacht Rolex Cupot, a legnagyobb vitorlások világbajnokságát. A természet alkotta sziklaszobrokkal díszített, apró szigetekkel és öblökkel tagolt partvonal mentén jelölték ki a rendezők a lehetséges pályavonalakat. Egy kisebb formátumú magazint is kiadtak a 31 pálya rajzával, amiből minden induló hajó navigátora kapott. A pályáknak több variációja is van, a végső koordinátákat közvetlenül a rajt előtt hirdette meg a zsűri, és ha szükséges, rövidítést jelezhetnek, hogy a délután induló futamok kisebb szélben is még világosban befussanak. A Maxi Yacht Rolex Cup elképesztő hajókat vonultat fel, az idén 44 csapat állt a rajthoz. Ez a látványosság a vízen és a kikötőben is jó néhány nézelődőt vonz, a késő délután partot érő hajókat egész éjjel nézegetik a látogatók.
A versenyre a Super Maxi flotta (benne két klasszikus J-Class jachttal) mellett eljött a teljes Mini Maxi 72-es mezőny. Ez nagyjából meghatározta a magyar Wild Joe szereplését, hiszen ezek a hajók már egy egészen új generációt képviselnek, és a 60 lábas méretüknek, teljesítményüknek köszönhetően nem lehet velük egy mezőnyben vitorlázni. Nemcsak a Wild Joe került így hátrányba, hanem a többi 60 láb körüli induló, így az osztrák Volvo Ocean Race-hajó, a Candidate és az olasz csapattal rajtoló Chippa Luppa is, amelyek a legszorosabb versenytársaink voltak a regattán.
Szardínia nagyon változatos formáját hozta, az edzésnapokon már rutinszerűvé vált a kora este érkező monszunvihar, ami volt, hogy több mint 100 km/h-s széllel nehezítette a hajók utolsó manővereit a kikötőhöz érve. Érdekes túlélési gyakorlat volt a fárasztó edzések után, ahol a legfőbb feladat volt a hajót sérülés nélkül partra vinni, de így is megtépázta a résztvevők felszerelését a szárazföldről érkező viharos szél. Az időjárás annyira szélsőséges volt, hogy az utolsó versenynapon nem fújt rajtolásra alkalmas szellő, így némi lötyögés után a versenyt le is fújták.
A J-jachtokon és környékükön külön programsorozat zajlott, az eredetiből restaurált Topaz mellett kísérőhajónak egy nála kétszer nagyobb, szintén klasszikus luxusjacht állt. Innen elképesztően elegáns vendégek és hasonlóan feszesen öltözött személyzet töltötte fel tartalommal a dokkban töltött időt. Vonósnégyes, pezsgőbontás, gourman vacsorák sora, operaária és virtuóz előadások követték egymást. Ahogy a minden ízében csillogó fedélzeten is a prominens személyiségek adták át egymásnak az arany-selyem ülőhelyeket. A másik J-jachtot, a Velsedát 1935-ös tervek alapján építették meg újra. A replika megverte az eredeti klasszikust a versenyen, de nem volt nagy a különbség köztük a futamokon. Úgy tippeljük, hogy itt csak kevesebb pezsgő és kaviár fogyott.
A Magic Carpet Cubed tehát elvitte a gyönyörű trófeát az idén, ezt pedig a Rambler a legvidámabb rocksztárcsapat címmel sem tudta felülmúlni. Az amerikaiak viszont koncertszintű keményrock- és rapdélutánokkal reagálták le a helyzetet, a fedélzeten és a mindig friss sörrel felszerelt kísérő motoroson egyaránt – sokat lazítva az elegáns, de igen feszes verseny hangulatain.
Öt fő osztályba sorolva a nyertesek a következők voltak a 31. Maxi Yacht Rolex Cupon: Velsheda (Super Maxi), Magic Carpet Cubed (Maxi), Cannonball (Mini Maxi 1), Capricorno (Mini Maxi 2) és Lyra (Mini Maxi 3). A Mini Maxi 1-ben Dario Ferrari olasz legénységgel a Cannonball-lal megvédte 2019-es bajnoki címét. A 72-esek nagyon szoros versenyében a Vesper, a Proteus és a Bella Mente három ponton belül végzett.
A milliárdos hajótulaj
A Magic Carpet tulajdonosa Sir Lindsay Owen-Jones, a 75 éves walesi üzletember, aki 1988 és 2011 között a L’Oréal kozmetikai és szépségipari vállalat elnöke, illetve vezérigazgatója volt, és a cég ez idő alatt piaci óriássá fejlődött. Értéke a vezetése alatt 1,5 milliárdról 53 milliárd euróra emelkedett.
Mindig nyerni akar, a siker és győzelem motiválja, legyen szó az üzleti életről, az autóversenyzésről vagy a hajóversenyekről.
Beleszeretett az 1995-ben megjelenő Genie of the Lamp hajóba, amelynek a tervezője, Luca Bassani arra biztatta, hogy merjen nagyot álmodni. Tizennyolc hónappal később a 30 méteres csoda, a Magic Carpet el is készült neki, és ekkor született meg a népszerű Wally márka.
A névadásnál hűek maradtak Aladdin csodalámpájához és a Dzsinnhez (Genie), így a varázsszőnyeg (Magic Carpet) nevet adták a mesés vitorlásnak.
Évről évre lelkesen készíti fel hajóját és csapatát a versenyekre. Minden évben fejlesztenek, javítanak valamit, ennek következtében húsz éve több Wally-bajnokság és jó néhány egyéb verseny dobogós helyén végeznek.
Gémesi Jóka
(Cikkünk eredetileg és teljes terjedelmében az Aqua Magazin 153. számában jelent meg. Fizessen elő rá, hogy ne maradjon le exkluzív tartalmainkról!)
fotók: Maxi Yacht Rolex Cup
Összefoglaló film az eseményről: