A Covid-undor fellendítette a luxushajóbérlés piacát
A piaci résztvevők három okot sorolnak fel, hogy szerintük miért dőlhet meg jó néhány korábbi csúcs a luxushajóbérlés piacán 2022-ben.
A brókerek meggyőződése, hogy az újonnan felhalmozott vagyonok, a Covid-undor és a nemzetközi utazásokba vetett bizalom visszatérésének eredőjeként az idén rekordmagasságokba szökhet a forgalom. 2021 második felében enyhítések voltak a nemzetközi utazási korlátozásokban, és nagyon valószínű, hogy az akkor kapott lendület az idén is kitart: a brókerek arról számoltak be, hogy a telefonok „folyamatosan csörögnek” az érdeklődések miatt.
Az amerikai Denison Yachtingnál 2021-ben az előző év duplájára nőtt a foglalások száma, a Camper & Nicholsons előrejelzése szerint 2022 lesz az elmúlt négy év legforgalmasabbja, a Burgessnél már most 25 százalékkal több foglalást rögzítettek 2022 nyarára, mint a tavalyi szezonra, az Edmiston foglalásai pedig visszatértek a Covid előtti szintre.
Ugyan 2021 végén tapasztaltak ugrást a foglalásoknál, a tavalyi év nehéz volt a charterpiac számára. A nem megfelelő tesztelési követelmények és a kiszámíthatatlan utazási korlátozások sok bérlőt megakadályoztak az utazásban. „Problémás év volt – mondja Cristabel Nye, a Camper & Nicholsons charterbrókerének munkatársa. – A korlátozások elég sok nehézséget okoztak, és volt néhány brit ügyfelem, akiknek az utolsó pillanatban hozott karantén-előírások miatt kellett elhalasztaniuk a hajóútjukat.”
Mostanra azonban a koronavírust övező félelem nagy része a vakcinák megjelenésével és a betegség megismerésével tovatűnt, nem csoda, hogy a piaci résztvevők optimistán tekintenek 2022 elé. „Az idei nyár várhatóan az eddigi egyik legforgalmasabb szezon lesz, ami nagyrészt annak köszönhető, hogy az oltóanyagokkal és a Coviddal kapcsolatos kutatások terén jelentős előrelépések történtek, az emberek pedig újra utazni akarnak” – mondja Frances Edgeworth, a Fraser charterközvetítője. Mark Elliott (IYC) elmondta: „Az ügyfelek frusztrációja odáig fajult, hogy már semmi sem érdekli őket, akkor is hajózni akarnak, ha a jacht legénysége pozitív tesztet produkál.”
A fokozott érdeklődésben szerepet játszanak azok az ultra nagy vagyonok, amelyek az elmúlt két évben keletkeztek. A Credit Suisse kutatása szerint 2020-ban a globális milliomosok száma 5,2 millióval, 56,1 millióra nőtt, míg az UHNW csoport, amely a 100 millió dollárt meghaladó vagyonnal büszkélkedő felnőtteket jelenti, 24 százalékkal bővült.
„Új milliomosok és milliárdosok egész sora akarja megvetni a lábát a vízben – mondja Elliott. – Csábítja őket az a biztonság, amit a hajózás nyújt. Napokat töltenek a nyílt vízen, tiszta a környezetük, magas színvonalú a szolgáltatás és egy charterjacht mindenhez rugalmasabban áll hozzá, mint egy luxusszálloda.”
A megnövekedett kereslet egyik mellékhatása, hogy szinte teljesen eltűntek a kedvezmények és egyedi ajánlatok, mivel a tulajdonosok a teljes árat fizetni hajlandó ügyfeleket keresik. „A bérlők örülhetnek, ha 5 százalékos kedvezményt kapnak.” Ezzel együtt hiányoznak a foglalásokhoz rendelkezésre álló charterjachtok, mivel az intenzív kereslet, valamint a 2020-ban és 2021-ben elhalasztott charterek felemésztik a kínálatot.
Pierre Hurel (Camper & Nicholsons) elmondta: „A rendelkezésre álló charterjachtok hiánya nem új keletű probléma. Sosincs elég jacht.” Az ügyfelek, akik korán foglalnak, és a tulajdonosok, akik úgy döntenek, hogy magánhasználatra tartják fenn hajóikat, fokozzák a hiányt, amely a szokásosnál korábban jelentkezik az idén.
Korábbi cikkünk a témában:
Hogy lehet elkölteni egy komoly luxusvitorlás árát egyetlen heti hajóbérletre?
(forrás: boatinternational.com, fotók: charterworld.com, fraseryachts.com, northropandjohnson.com, tatler.com)
- ha tetszett, ajánld másoknak is!