2021 legjobb szuperjachtjai – első rész
Tizenhatodszor került sor a World Superyacht Awards gálájára és díjkiosztójára, Monacóban. A verseny zsűrije meglehetősen szokatlan összetételű.
A World Superyacht Awards abban (is) különbözik sok más megmérettetéstől, hogy a zsűrijét nem a „szakma nagy öregjei” alkotják, hanem volt és jelenlegi szuperjacht-tulajdonosok, ami nagyban növeli az esemény hitelességét.
Vízkiszorításos motoros jacht 1600 és 2999 BRT között, egyben az év motoros jachtja: Artefact
Talán a legvágyottabb díj, elnyeréséhez a hajó minden elemének – megjelenés, építési minőség, alkalmazott technológiai fejlesztések – stimmelnie kell. A zsűri szinte egyhangúan döntött a 80 méteres Nobiskrug mellett.
A legjobb vitorlás, egyben az év vitorlás jachtja: Geist
Bár az indulók száma alacsony volt a kategóriában, abban a zsűri tagjai előzetesen megállapodtak, hogy a győztes semmilyen tekintetben nem lehet gyengébb, mint bármelyik korábbi nyertes. A Geist (és persze a többi nevező is) hozta, amit elvártak tőle, így a Spirit Yachts 33,9 méteres vitorlása megkapta a díjat. Tulajdonosa korábban egy Spirit 52-essel vitorlázott, új jachtjától azt várta el, hogy az „fenntarthatóan előállított anyagokból készüljön, építése és működtetése pedig a lehető legkisebb negatív hatással legyen a környezetre”. Így került bele 100 kW-os elektromos motor, ami annyi energiát állít elő, hogy 8 csomós sebesség mellett 30 tengeri mérföldet lehet megtenni a hajóval, vagy négy napig fedezve van az energiaszükséglet.
A Geist részletes, fényképekkel teletűzdelt bemutatója.
Felújított jachtok: Broadwater
Az 56 méteres, 1994-ben vízre került Feadshipen a Huisfit (Royal Huisman) végzett komoly felújítást és átépítést. A járvány miatt a tervezettnél lassabban befejeződött munkák során a tat négy, a napozófedélzet három méterrel lett hosszabb, megújult (és világosabb lett) a beltér, új Master kabint, legénységi szállást és szervizszobát alakítottak ki, a külső étkezőt pedig télikertjellegű borítást kapott, így időjárásállóvá vált.
Újjáépített jachtok: Istros
A De Vries 1954-ben adta át, hogy aztán hamarosan parkolópályára kerüljön, és 2001-ig megfeledkezzenek róla. Új tulajdonosa úgy döntött, hogy csak a testet hagyja meg (még a felépítményt is elbontatta), és arra alapozva építteti újjá az Istrost. A végeredmény tökéletesen idézi meg az 1950-es évek hangulatát, ám a felszín alatt huszonegyedik századi technológia dolgozik.
Félig vízkiszorításos vagy siklótestű jachtok 30–39,9 méter között: SX112
A tulajdonosnak (és a zsűrinek) a hátsó „beach club” ragadta meg a figyelmét, amikor a Sanlorenzo jachtja mellett döntött. Mert nem elég, hogy milyen jól kapcsolódik össze a hátsó fedélzettel, de oldalsó, kihajló elemei is vannak, amikkel tovább növelhető a fürdőplatform mérete. 23 csomós tempó mellett 563 tengeri mérföld a hatótávja, ami majdnem megháromszorozható (1574 tengeri mérföld), ha a gazdaságos 10 csomós utazósebességet választjuk.
Félig vízkiszorításos vagy siklótestű jachtok 40 méter fölött: Club M
A bírák nagyra értékelték a gigantikus és némileg szokatlan megoldásnak számító főfedélzeti napozó-étkezőt. Ez az orrtól a tatig húzódik, a középső része félig fedett, így kellemetlen időjárási körülmények között is használható. Az elegáns vonalak megrajzolásából és a belső elrendezés kialakításából az ingatlanfejlesztőként dolgozó tulajdonos is kivette a részét. A Club M végsebessége 17,8 csomó, 12 csomós utazósebességgel pedig akár egy transzatlanti átkelés is kivitelezhető vele, ami jól mutatja a hatékonyságát.
szöveg: Juráncsik Norbert
Folytatjuk…
(fotók: boatinternational.com, yachtingworld.com, yachtcharterfleet.com, yachtharbour.com, yachtingsoul.com, charterworld.com)