Megszületett az új óceáni versenyhajóosztály
A francia, angol és amerikai klubok által delegált bizottság meghozta döntését, és a VPLP/Multiplast páros által benyújtott pályázatot értékelte a legjobbnak. Ezzel megszületett a Class30.
Az Union Nationale pour la Course au Large (UNCL), a brit Royal Ocean Racing Club (RORC) és az amerikai Storm Trysail Club által tavaly útjára indított projekt célja, hogy nemzetközi offshore oktató- és versenyhajót, osztályt és kapcsolódó versenysorozatot hozzanak létre. Tavaly áprilisban hirdettek nemzetközi pályázatot 9–9,6 méter közötti hosszúságú, környezetbarát, modern és ésszerű költségvetés mellett megvehető-fenntartható hajó terveire. Feltétel volt, hogy egy-két, illetve öt-hat fős legénységek számára is izgalmas és élvezetes versenyzést biztosítson, létezzen belőle alap- (Class 30 Club) és versenyváltozat (Class 30 One Design). Utóbbiban többek között karbonárbóc és fejlett elektronikai berendezések képezik a felszerelés részét.
Kilenc nemzettől huszonöt pályázat érkezett be, ezek közül 2021. július elsejére nyolcat – 4 francia, 2 olasz, 1 amerikai és 1 német – választottak ki. Húsz kritérium alapján (specifikációnak való megfelelés, költség- és teljesítménycélok elérése) a nemzetközi zsűri három projektre szűkítette a mezőnyt, ez a trió kapott lehetőséget arra, hogy videós prezentációt tartson, illetve az ipari megközelítést, valamint az ökológiai szempontokat illető kérdésekre válaszoljon.
Ennek a folyamatnak a végén hirdették ki győztesnek a VPLP–Multiplast páros pályaművét, amely némileg hajaz a „nagy testvér” Class 40-esre. Vitorlatervük erőteljes, a hajótest ergonómiája fejlett, a fedélzet letisztult (de jól felszerelt), a belső szerkezet stabil. Holtversenyben második lett Matteo Polli és a Farr Yacht Design, két teljesen eltérő munkával. Polli terve a scow hajótesten alapult, az építést biológiai eredetű anyagokból és újrahasznosítható gyantából képzelte el, ami ötletként vonzó, de egyelőre kevés a tapasztalat az ilyen anyagokkal. A Farr cég az X2 modellt gondolta tovább a Class 30-ashoz, és bár az adaptáció jól sikerült, a jelenleg a Fülöp-szigeteken zajló gyártás Európába hozása jelentősen megnövelné a költségeket.
Szeptember folyamán megkezdődik a győztes terv további elemzése, ez várhatóan 2021 végéig tart. A hajó modelljét decemberben a közönség is megtekintheti a Párizsi Hajókiállításon, az UNCL standján. Az első hajók 2022 nyarán kerülhetnek vízre, az év második felében megkezdődhetnek a tesztversenyek. Ekkora már ismert lesz a finanszírozási terv is, aminek alapján a leendő tulajdonosok pénzügyi partnereket kereshetnek.
(képek és forrás: UNCL)
- ha tetszett, ajánld másoknak is!