Jimmy Cornell – A jó vitorlázó 10 alaptörvénye
Az erdélyi magyar származású, Londonban élő jeles vitorlázó, az ARC atyja, Jimmy Cornell megírta, hogy mi az a tíz legfontosabb dolog, amit szem előtt kell tartanunk, hogy egy hosszabb-rövidebb tengeri vitorlásutat problémák nélkül fejezhessünk be.
A cikk a brit Yachting World magazinban jelent meg, és Cornell Szenvedélyem a tenger című, magyarul is kapható könyvének legfontosabb tanulságait foglalja össze.
„A leggyakoribb kérdés, amit a hosszú távú vitorlázásról tartott előadásaimon feltesznek nekem, az az, hogy mit csináltam rosszul az utazásaim során. Visszagondolva a legutóbbi Föld körüli utamra, szinte zavarban válaszolok: nem sok mindent. A 38 ezer mérföldes utam gyakorlatilag baj nélkül telt, és az öt élvezetes év alatt csupán egyszer adódott komoly műszaki problémám, amikor Dél-Afrika partjai mentén hajózva a főgép indítómotorja felmondta a szolgálatot. Ami pedig az időjárást illeti, egy olyan viharba sem kerültem, amelyre igazán azt mondhatnám, hogy kemény idő volt. Csábító volna mindezt a szerencsém számlájára írni; emlékszem, azt olvastam valahol, hogy minél többet vitorlázom, annál szerencsésebb vagyok. Én viszont azt hiszem, hogy jól felkészültnek lenni sokkal elfogadhatóbb magyarázat. Visszatekintve sokéves tapasztalataimra, kiválogattam azokat a legfontosabb tényezőket, amelyek leginkább kihatással vannak egy óceáni út sikerére. Ezeket úgy is nevezhetném, mint a biztonságos nyílt tengeri vitorlázás tízparancsolata” – írta Jimmy.
Olyan hajót válassz, amiben tökéletesen megbízol
Állj ellen a kísértésnek, hogy csak azért vegyél nagy hajót, mert megengedheted magadnak. A döntő tényező az legyen, hogy a majdani legénységed könnyedén tudja kezelni. Nincs annál rosszabb, ha a szeretett hajódat kínkeserves küszködéssel tudod csak kezelni egy nehéz helyzetben, vagy csak akkor tudsz vele vitorlázni, ha van elegendő létszámú legénységed.
A tengeri utak sikere a kellőképpen felszerelt, megfelelő hajó kiválasztásán múlik. Sok éven keresztül próbáltam rájönni, van-e valóban tökéletes óceáni túrahajó, de végül arra a következtetésre jutottam, hogy van egy sor olyan vitorlás, amely közel áll az ideálishoz, ám a tökéletesség megvalósíthatatlan az egyes hajótulajdonosok lényegesen eltérő követelményei miatt. Ám van néhány olyan alapvető paraméter, amelynek minden hajónak meg kell felelni. Ezek közül is a legfontosabb a biztonság, a kényelem és a jó vitorlázóképesség. Utólagos bölcsességgel azt mondhatom, hogy mindhárom, egymástól meglehetősen különböző hajóm kiválasztása a maga idejében a körülményeknek, a gyakorlatomnak és a terveimnek megfelelő volt, noha egyik sem volt százszázalékosan tökéletes. Az ideális hajó eszményképéhez mérve a hajóimat 70, 90 és 95 százalékosra becsülöm.
Persze van még néhány más tényező is, amit figyelembe veszek, amikor hosszú útra alkalmas hajót választok. Ezek közül is elsőként említendő a hossz. Úgy tűnik, a legtöbben ebben a kérdésben hibáznak, amikor hajót választanak, mert vagy az igényeikhez mérten túl kicsit vesznek, vagy, ami gyakrabban fordul elő, túl nagyot ahhoz, hogy a kis létszámú legénység könnyen tudja kezelni. További fontos követelmény a jól kialakított fedélzet, a könnyen kezelhető és reffelhető vitorlák, a hajó egyszerű megközelíthetősége a hajófarban elhelyezett fürdőfedélzeten keresztül, a megfelelő teljesítményű motor, amihez a karbantartás és a javítások elvégzéséhez könnyen hozzáférhetünk. Idesorolnám még az alternatív áramforrásokat, a bivalyerős elektromos horgonycsörlőt, illetve az egyformán erőteljes és megbízható elektromos robotkormányt, de ideális esetben tartalékban tartunk egy hagyományos szélkormányt. Ami a kényelmet illeti, alapvető a jól védett kokpit, a praktikusan kialakított kompakt konyha, a nagy teljesítményű édesvízkészítő berendezés és a kényelmes fekhelyek.
Jimmy tippjei a túrahajó kiválasztásáról
• Állj ellen a kísértésnek, hogy csak azért vegyél nagy hajót, mert megengedheted magadnak. A döntő tényező az legyen, hogy a majdani legénységed könnyedén tudja kezelni.
• Kerüld el az olyan hajót, aminek védtelen, sebezhető kormánylapátja van.
• A fedélzet elrendezése legyen funkcionális.
• A motor és a leglényegesebb alkatrészek legyenek könnyen elérhetők a rutinkarbantartások és a javítások elvégzéséhez.
• A konyha legyen kicsi és praktikus.
• Legalább egy kényelmes, minden időjárásban használható fekhely legyen a pihenőben lévő legénység számára.
• Legyen elegendő tárolóhely a hosszú utakra.
• A tervezett utazáshoz legyen megfelelő a motorteljesítmény és legyen elegendő üzemanyag.
• A mentőtutajt könnyedén vízre bocsáthasd.
• A vízből mentéshez fontos a fürdőfedélzet és a fürdőlépcső.
Légy felkészült!
A valódi problémák az alapos felkészülésnek köszönhetően maradtak el a legutóbbi utamon. Az út megkezdése előtt az árbóccsúcstól a hajófenékig lelkiismeretesen átvizsgáltam a hajót, és minden szükséges javítást vagy cserét elvégeztem. Ráadásul minden lényeges pótalkatrészből vittem magammal… egy kivétellel: tartalék indítómotort nem. Miután szilárd meggyőződésem a megelőző karbantartás, egy évben egyszer biztosan átvizsgáltam, hozzáértő vitorlavarró mesterrel megjavíttattam a vitorlákat és motor is alapos generáljavításon esett át. Minden cserélendő alkatrészt kicseréltem (a vitorlák fényvédő sávját, a gép ékszíjait, az összes cinkprotektort stb.) még akkor is, ha láthatóan jó állapotban voltak. Ugyanilyen fontos a menet közbeni karbantartás, így minden motorindítás előtt ellenőrzöm a motort, vetek egy pillantást a kipufogón kiömlő hűtővízre és gondoskodom róla, hogy a motor mindig tiszta üzemanyagot kapjon. Ez utóbbi nem nehéz, mivel napi tankot használok, amit egy nagy üvegfalú szűrőn keresztül töltök fel, így itt a szennyeződések könnyen észrevehetők.
A különféle túraversenyek résztvevői között azt vettem észre, hogy valaki minél inkább kezdő a vitorlázásban, annál kevésbé hajlamos elvégezni a rendszeres karbantartási munkákat, és általában megvárja, amíg valami tönkremegy, mielőtt megjavítaná. Ez a hozzáállás talán elfogadható a szárazföldön, ahol az ember külső segítséget tud hívni. A tengeren azonban önellátónak kell lenni, és azonnal foglalkozni kell a dolgokkal, amint felmerülnek. Kezdetben én is ilyen nemtörődöm voltam, de amikor olyan kopás vagy törés miatti károk értek, amiket meg lehetett volna előzni, leesett a tantusz.
Amióta a karbantartási feladatok elvégzése rutinná vált, szinte megszállottan járom a napi ellenőrző körutamat a hajón, így hirtelen eltűntek a jelentéktelenebb problémák, és az életem sokkal kellemesebbé vált. Egész meglepő, hogy mi mindent fel lehet fedezni a hajón, ha naponta legalább egyszer alaposan körülnézünk. A legtöbbjük egyszerű dolog: egy gyanús sasszeg, egy elkopott behúzókötél a csigában, ami nem a helyén van, a merevítőkötélnek súrlódó vitorla vagy más hasonló. Sokkal komolyabb problémákat jelentenek az olyan hibák, mint amikor az árbócot merevítő drótkötelek valamelyikében elpattannak a szálak, az elrepedt feszítőcsavar vagy a meglazult kormányszár, mert ezek az árbóc vagy a hajó kormányozhatóságának elvesztésével járhatnak.
Jimmy tippjei a navigációról
• Soha ne hajózz rá egy fordulópontra őrszolgálat nélkül.
• Soha ne jelöld ki végpontot úgy, hogy az a célpontodhoz képest nincs elég biztonságos távolban.
• Ne fuss be éjjel ismeretlen kikötőbe vagy horgonyzóhelyre.
• Távoli, nem kellően feltérképezett helyeken légy óvatos a térképekkel, legyen az akár papír, akár elektronikus.
• Ne bízz meg túlzottan a GPS-ben.
Soha ne légy rosszkor rossz helyen
A gondos útvonaltervezésnek és a jó időzítésnek értéke van. Úgy tervezzük meg az útvonalunkat, hogy elkerüljük a közismerten rossz időjárású területeket, különösen a trópusi ciklonos időszakokban. A hibás döntések hátterében leginkább a tudatlanság, a tapasztalatlanság, a gyakorlatlanság vagy éppen az álmodozás áll. Tegyünk meg minden tőlünk telhetőt, hogy a jó helyen legyünk jó időben, vagy fordítva, kerüljük el, hogy rosszkor legyünk rossz helyen.
Már idejekorán megtanultam, hogy a gondos útvonaltervezés és a jó időzítés milyen fontos. Már közel 200 ezer mérföldet vitorláztam, és néhány kivételtől eltekintve alig találkoztam igazán rossz időjárással. Semmi kétségem nincs afelől, hogy az előrelátásomnak köszönhető, hogy oly sokévnyi óceáni vitorlázás során soha nem kerültem komoly bajba.
Az évek múlásával sokkal elővigyázatosabb lettem. Ez pedig azt jelenti, hogy mindig idejekorán lereffelek, a fenyegető rossz idő első jelére minden előkészületet megteszek, vagy mielőbb elhagyom a horgonyzóhelyet, ha azt nem tartom elég biztonságosnak. Az időjárással kapcsolatos viselkedésem a vitorlás-pályafutásom elején alakult ki, amikor a hosszú távú időjárási előrejelzések vagy a professzionális időjárási útvonaltervezésre szakosodott szolgáltatások még nem léteztek. Bár ma már használom ezeket, még mindig sokkal izgalmasabbnak tartok egy tengeri átkelést, ha nem tudom előre, hogy milyen időre számíthatok.
Jimmy tippjei a rossz időjárásról
• Tartsd rendben a fedélzetet, és rakj el minden mozdítható tárgyat; magyarul: zéfesztelj. A heves széllökések érkezésekor nincs időd azon aggódni, hogy lerögzítsd a dingit, elrakd a vitorlazsákokat, a szörfdeszkát, a műanyag kannákat vagy bármi mást. Az Aventura fedélzete teljesen csupasz, mivel mindent elpakolok a kabinba vagy a kokpit lokkerébe, és nemcsak a hosszú óceáni utakon, hanem a rövidebb vitorlázások alkalmával is.
• A kokpit legyen biztonságos és jól védett.
• Gyorsan és könnyen tudd a vitorlákat kezelni és reffelni, mégpedig lehetőleg a kokpitból.
• Jó minőségű vitorláid legyenek, amik kiállják a hirtelen széllökéseket.
• Legyen erős és megbízható robotkormányod.
• Tedd meg a szükséges előkészületeket: a viharruhák, a biztonsági hevederek legyenek készenlétben, legyen kiadós ennivalód és forró italod a termoszban.
Horváth Csaba
Jimmy Cornell: Szenvedélyem a tenger
(Cikkünk eredetileg és teljes terjedelmében az Aqua Magazin 150. számában jelent meg. Fizessen elő rá, hogy ne maradjon le exkluzív tartalmainkról!)
fotók: thesuperyachtlife.com, voltafuturepositive.com, cornellsailing.com, sailmagazine.com
- ha tetszett, ajánld másoknak is!