Hogyan vágjunk neki a Kékszalagnak? 6. rész – A hajó felkészítése
Közeledik az 50. Kékszalag Erste nagydíj. Július 26. még messzinek tűnik, de ha valaki nem szokott versenyre, pláne Kékszalagra járni, akkor jobb, ha rögvest belekezd az ügyintézésbe, felkészülésbe. Sokakat vonz a tókerülő, pláne a jubileumi regatta, ugyanakkor elriaszt a sokféle feltétel. Tanácsainkkal ehhez nyújtunk segítséget.
Ha már túlestünk az egyesületi tagság, a sportorvosi igazolás megszerzésén, hajónk és edzésidőpontjaink is vannak, meg persze a legénység is összeállt, akkor ideje a hajó tüzetes átnézésének. Ez akkor is nagyon fontos, ha saját, sokat hasznát hajóval megyünk. Az igénybevétel itt jóval nagyobb lehet, mint a családi, baráti vitorlázások alkalmával, hiszen hosszú a verseny. Nyilván nem szeretnénk kiállni valamilyen technikai hiba miatt, ezért próbáljuk minimálisra szűkíteni az ilyesmit.
Itt az idő a kötélcserére
Kezdjük az állókötélzettel, a veretekkel. A merevítőket akkor is húzzuk meg, ellenőrizzük, ha egyébként ezt már tavasszal gondosan megtettük. Ha lehet, az árbócállításhoz kérjük szakember segítségét, ne csak „szemre” állítsuk be! Minden csavart nézzünk át, különösen a bikák, a spí-veret, a génuasín-rögzítéseket, az árbóctalpat, a kormányfelfüggesztést. Az árbóccsigáknak, nútnak egy kis kenés feltétlenül kell!
Ne hagyjuk ki a mozgó kötélzetet, remek alkalom arra, hogy a már megfáradt köteleket kicseréljük, most tényleg bírniuk kell a strapát. Egyenként nézzük át az összes fall bekötést, ha kell, inkább csomózzunk újra párat. A fuxolások is kellemetlen meglepetéseket tudnak okozni! Jó tanács: mindenképp vigyünk magunkkal egy legalább 10 méteres kötelet pluszban, jól jöhet.
Ha fel tudunk mászni az árbóc tetejére, nézzük meg a széljelző rögzítését, és ha már fent vagyunk, próbáljuk ki a fényt, fényeket. Ha a navigációs fények lent a hajótesten vannak, azokat se hagyjuk ki. Ezután jöhet az aksi, ennek egy éjszakát legalább bírnia kell. (Praktikus tanács a versenyre: a hűtőt – ha van – az elején ne nagyon használjuk meg persze a többi komolyabb áramfelvételű kényelmi berendezést se, maradjon áram a fényekre, a fenékszivattyúra stb.) Az aksit a verseny előtti héten alaposan töltsük fel.
Vitorlákat felvonni!
Nézzük át az összes vitorlát, húzzuk is fel mindegyiket, ha valahol gyengének látszik, javítsuk. A vitorlákból jó, ha van egy-egy tartalék, persze ez nem lehetséges mindegyiknél. Ha eddig nem volt gyenge szeles vitorlánk, próbáljunk szerezni egyet, a különböző hajósoldalakon, fórumokon találhatunk használtakat is jó áron. Csak akkor érdemes beruházni, ha ki is tudjuk próbálni a Kékszalag előtt, ne a rajt után kezdjük el nézegetni, hogy hova is kell tenni. Jó eséllyel ehhez új veretek is kellenek.
Biztonság
Legyen mindenkinek megfelelő, személyre szóló mentőmellénye, amit gyorsan fel tud venni, ha kell. A galléros mellények nem igazán praktikusak erős szélben, de ez egyéni ízlés kérdése. Biztosan működő, erős fényű zseblámpa legyen kéznél. Ha Jolléval indulunk a Kékszalagon, mindenképp legyen az árbócra felhúzható, lefúrásgátló eszközük. Ez nagyjából úgy működik, mint a légzsák az autóban, csak nem ütközésre, hanem vizet érve fújódik fel. Persze megfelelő felhúzó kötél is kell hozzá.
Telefonoknak vízhatlan tok, vízi mentők száma gyorstárcsázáson, a telefon ne kérjen ujjlenyomatot vagy kódot. Érdemes telepíteni a Balatonhelp szolgáltatást és előfizetni egy heti csomagra.
Ha viharban kell előremászni, biztonsági hevederek is kellenek. Tapasztalatból mondom, hogy érdemes egy viharhorgonyt is berakni, nem túl drága dolog és viharos szélben, csak fokkal haladva, jól kiegyensúlyozza a hajót. Ha nincs ilyenünk, akkor legalább egy hosszú kötelünk legyen, amit vonszolhatunk.
Általánosságban elmondható, hogy amikor kicsit is kételkedünk valamilyen felszerelésünk alkalmasságában, inkább cseréljünk, javítsunk. Ezt a munkát – ha lehet – a legénység együtt csinálja, fontos része a felkészülésnek. Ha mindent megszereltünk, beszereztünk, rakjunk rendet. Mindenkinek tudnia kell, hogy hol vannak a legfontosabb dolgok, senkinek ne kelljen magyarázni menet közben, hogy hol a mellény, melyik a fények kapcsolója, hol van a spinakkerzsák. Noha nem könnyű sok szabadnapot kivenni, az egész felkészítést semmiképp se a verseny előtti nap csináljuk, az már inkább a szendvicskenésé és a pihenésé legyen.
Mátay László
- ha tetszett, ajánld másoknak is!