52. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj: a tradíció kötelez!

2020. július 30-án, reggel 9:00 órakor rajtol majd el az 52. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj mezőnye, Balatonfüred elől.  Bár egyelőre nehéz felmérni a koronavírus járvány hatását, a Magyar Vitorlás Szövetség vezetői abban bíznak, hogy 500-600 hajó vesz majd részt a regattán.

A tókerülő verseny névadó támogatójának köszönhetően kapta az 52. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj nevet, a mezőnynek a Balatonfüred-Balatonkenese-Siófok-Tihany-Keszthely-Balatonfüred távot kell teljesítenie, ami légvonalban mérve 155 km, és a szabályok szerint 48 óra áll a vitorlázók rendelkezésére.

A verseny rekordidejét 1955-től 57 évig a Nemere II. tartotta, az 1944-ben épült 75-ös cirkáló az akkor már kétszeres győztes Németh István kormányzásával 10 óra 40 perc alatt ért körbe. Ezt a csúcsidőt javította meg a Raiffeisen Fifty-Fifty, amely Józsa Márton kormányzásával 7 óra 13 perc 57 másodperc alatt teljesítette a Kékszalagot, 2014-ben. A tavalyi versenyen 561 hajó állt rajhoz, amelyből a rendkívül gyenge szélben végül 269 futott be a limitidőn belül. 2019-ben a Petrányi Zoltán kormányozta Racing Django katamarán nyert, 15 óra 37 perc alatt teljesítetve a távot. A második helyen a Kaiser Kristóf vezette MKB-Extreme Sailing Team ért be, a harmadik pedig a PreVital lett, a tizenháromszoros győztes Litkey Farkassal a kormánynál.

51. Kékszalag Nagydíj

A verseny 1934 óta íródó történelmének több olyan meghatározó vitorlázója van, akinek többször is sikerült abszolút győzelmet aratnia a Kékszalagon. A rekorder Litkey Farkas, aki tizenháromszor élhette át a pillanatot, hogy milyen, amikor elsőként ér célba az ember egy ilyen tradicionális versenyen.  Többszörös győztes volt még Kovács Béla (1936, 1938), az első női győztes Kultsár Istvánné Gordon Evelyn (1940, 1942), Németh István (1951, 1953, 1955), Lovas József (1977, 1979), Eindl Steeg (1985, 1987) és Tuss Miklós (1993, 1995). Maradva a múltnál, az első Kékszalag 1934. július 27-én rajtolt a Balatonfüred – Alsóörs – Keszthely – Balatonfüred távon. A 21 induló hajó közül csak kettő nem teljesítette a távot. Az abszolút győztes Ugron Gábor, a Rabonbán nevű hajó kormányosa volt.

Valaha a tengerek leggyorsabb vitorlás hajója viselhette árbocán a kék színű szalagot (az Atlanti óceánon leggyorsabban átkelő hajók a Kék szalag címet nyerték el), a balatoni sportvitorlások ezt a tradíciót átvéve versenyeznek a díjért, minden évben a Balatont körbehajózva.  „A jelenlegi vitorlás-hajóraj, amely a Balatonon úszik, már szépszámú hajóból áll; ezek közül versenyképesek: a „Herczegnő”, a „Királynő”, „Mariska”, a „Hableány” (18tonnás kétárboczos), „Jolánta” (9-tonnás), „Florida” (8-tonnás), ezek a nagyobb vitorlások; és „Mementó”, „Blue-Roek”, „Sárga Rózsa”, „Szélvész”, „Nameless” és „Szenta”, ezek a kisebb vitorlások (öt tonnán alóliak.)” – visszapillantás a vitorlázás idényre, Vadász és Versenylap 28. évfolyam, 1884.

Valószínűleg idén is a többtestű hajók közül kerül majd ki a győztes. Az elmúlt években nem csak a katamaránok száma növekedett, hanem a csapatok felkészültsége is, így biztos, hogy hatalmas küzdelemre van kilátás, és izgalmas versenyt hoz majd az 52. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj.  Persze, a többtestű hajókkal induló csapatok mellett a mezőny valamennyi résztvevőjének hatalmas motivációt és kihívást jelent a táv teljesítése, hiszen Európa leghosszabb tókerülő versenyén több mint harminc hajóosztályban, kategóriában küzdenek a versenyzők a dobogós helyezésekért. Kitartásból is vizsgázniuk kell a vitorlázóknak, hiszen a változatos időjárási körülmények szinte minden évben alaposan próbára teszik a sportolókat.

A tavalyi verseny megható pillanattal zárult: az abszolút győztes Racing Django legénysége pezsgővel várta az utolsó érvényes teljesítőként, szombat reggel 8 óra 50 perckor befutó Sunset nevű hajó csapatát a célvonalnál, majd a hajóra átszállva közösen ünnepelték a verseny végét

forrás: Magyar Vitorlás Szövetség

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!