Vitorlázzunk a jég birodalmában
Ha a sarkvidék felé szeretnél vitorlázni, neked és bárkádnak is szüksége lesz némi hangolódásra, mert a jeges környezet nem enged túl sok hibát. Nézzük, mire kell leginkább figyelni.
Fűtés
Első legyen a listán egy megbízható kabinfűtési rendszer. Mondjuk dízelkályha, amelyhez gravitációs úton jut el az üzemanyag, saját külön tartályból – ezek beszerelése, működtetése és karbantartása egyaránt egyszerű feladat. Javasoljuk, hogy építs neki külön légbeszívót, így soha nem kell aggódnod, elfogy-e az oxigén a zárt részekből. Sokan használnak olyan rendszert, ahol a csövekben a motor által melegített levegő kering. Ezek sok áramot vesznek fel, ám remekül működnek, amikor az erőforrás viszi előre a hajót. Csakhogy a beszereléséhez rendesen meg kell bontani a bútorzatot. Hasonló érvek szólnak az elektromos vezérlésű gázolajos egységek mellett és ellen.
Amennyiben bővében vagy a tárolóhelynek, szóba jöhet egy kevésbé hatékony, ám szilárd fűtőanyaggal működő kályha, de tudd, hogy bizonyos szélességi fok fölött nem találsz majd fát. Ha pedig propános fűtést szeretnél, légy vele tisztában, hogy abszolút eresztésbiztos csőrendszert kell végigvezeted a kabinokon, úgyhogy erről a megoldásról inkább lebeszélünk. Belső fűtéshez számoljuk még a forró tea, leves és kávé fogyasztását, ehhez pedig sok gáz kell. Megint csak propán: a palackok utántöltése lehetetlen küldetéssé válhat, ezért muszáj ismerned a magad és legénységed fogyasztási szokásait, aztán jól kalkulálni a szükséges mennyiséget. Ami a ruházatot illeti, a modern, vízhatlan cuccoknak köszönhetően ez sima ügy, pláne ha néhány polárréteget alájuk veszel. Plusz bélelt csizma, nagyméretű kesztyű, magas gallér, fület is védő sapka. Vésztartaléknak javasoljuk a búvárruhát, amelyben lehetetlen mozogni, de jól jön abban a nem kívánt esetben, ha el kell hagyni a hajót, vagy egy szelídebb zátonyra futás miatt a vízbe kell ereszkedned.
Pára
A pára hideg időben mindig problémát jelent. Érdemes úgy gondolkodnod, hogy a szekrények is szigeteltek legyenek, nem beszélve a hajótestről, amelyre ma már komoly előírások léteznek: olyan bárkán, amelyet jeges vidékre terveznek, tízcentis szigetelést kell beépíteni. Ez a test, de ott vannak az ablakok: a kabintetőn lévőkre belülre rakj nedvszívó réteget, hiszen ezzel két legyet ütsz egy csapásra: a nedvességen kívül a fény útját is elzárja, ami huszonnégy órás nappalok esetén különösen jól jön. A függőleges pozíciót elfoglaló nyílászárókra tegyél kívülről ponyvát.
Figyelj oda az üzemanyagra, rendszeresen ellenőrizd, nincs-e benne túl sok víz, a szokásosnál sűrűbben cseréld a szűrőket. Nagyon hideg vidékeken a tenger annyira áthűti a naftát, hogy az bekeményedhet, úgyhogy legyen nálad adalékanyag!
Jég!
Akkor előzheted meg legkönnyebben a bajt, ha felkészíted a hajót. Propelleredet elölről védje a tőkesúly, vagy a kormány szkegje, mert még a jégtörmelék is kárt tehet benne, nemhogy az összeállt táblák. Akik nagyon óvatosak, azok védőburkolatot szerkesztenek köré. Ha magában álló penge kormánylapod van, inkább ne indulj neki a kalandnak, vagy szerelj fel elé és mögé is szkeget – utóbbi tolatásnál védi, amit kell. Természetesen legyen nálad jégcsáklya (öt méter hosszú, a végén fémszigonnyal).
Az úszó jégdarabok miatt fontos, hogy kiláss a kokpitból, de ez csak addig működik, amíg nem túl erős a szél. Utána kénytelen leszel fedezékbe húzódni és a radarra támaszkodni. De azt megzavarhatják a hullámtarajok, illetve ködben nem tudod kontrollálni a kapott képet, így előfordulhat, hogy kivárásra kell játszanod egy darabig – erről a tenger állapota alapján neked kel döntést hoznod.
A víz maradjon kint!
Szerelj be egy szelepet a kipufogóba, hogy a hátulról érkező hullámok ne folyjanak be a csövön. Szélsőséges esetben a kokpitba is kerülhet tengervíz, illetve becsaphat a szalonba, úgyhogy a lejáró ajtaja is zárjon rendesen! És legyenek normális kifolyók a padlón. Valamint komolyan fontold meg, hogy a kokpit padlóját alulról megtámogasd merevítőkkel arra az esetre, ha túl sok víz ömlene be egyszerre.
Horgonyzás
Ezeken a vidékeken ritka a sekély rész, harminc-ötven méter lánc semmire sem elég, valahol száz méternél kezdődik az észszerű hossz. Mellé pedig legyen kétszer kétszáz méter kötél. Egy Bruce-horgony rendszerint megfelel, de azon a néhány sekélyületen, ahol füves a talaj, jól jöhet egy Northill. Tartaléknak rakj be egy alumíniumból készült Fortresst és egy kicsi, összecsukható darabot.