Újrahasznosítható vitorlás hajó épült

A Northern Light Composites (nlcomp) és a Clean Sailors nonprofit szervezet bemutatta az első újrahasznosítható Optimist vitorlás dingit.

Az nlcomp olasz vállalat újrahasznosítható kompozitokat kutat és fejleszt, a cég igyekszik megoldani az üvegszálas kompozitok élettartamának végével kapcsolatos problémákat.

„Az Optimist osztály jelenleg aktív hajóinak döntő többsége importált műanyag hajótest, amely az életciklusa végén a hulladéklerakóba kerül”– mondja Holly Manvell, a Clean Sailors alapítója. – Ezért különösen fontos, hogy átgondoljuk, a jövőben miként gyártjuk ezt a hajót, meg kell ismertetnünk a jövő vitorlázóit egy környezetbarátabb vitorlázási móddal, hasonló költségek mellett.”

Az ecoOptimist fenntartható anyagokból épül, a hajótest több mint 90 százaléka már most újrahasznosítható. A hajó ampliTex természetes szálerősítésű Atlas HPE maggal és gyantával készült, amely aztán újra felhasználható új alkatrészek gyártásához. A két szervezet állítása szerint a hagyományos üvegszálakkal összehasonlítva a lenszálak csökkentik a kompozit ökológiai lábnyomát, és a nyersanyag előállítása nem támaszkodik fosszilis erőforrásokra. Mi több, a len növekedése során szén-dioxidot von ki a légkörből, és teljes élettartama alatt természetes szén-dioxid-elnyelőként működik.

„Fejlett ampliTex lenszöveteinket a hajótest összes laminált anyagában használjuk, ezek teljesítménye és súlya megegyezik a hagyományos üveglaminátumokéval, de környezetvédelmi tulajdonságaik sokkal jobbak azokéinál – magyarázza Paolo Dassi, a Bcomp menedzsere. – Jó látni, hogy a fenntarthatóság és bolygónk egészsége a hajóépítő anyagok kiválasztásánál is kezd kiemelt szemponttá válni.”

Minden egyes ecoOptimisthez jár egy vitorla a OneSails cégtől, amely ISO tanúsítvánnyal ellátott fenntartható és újrahasznosítható vitorlaszövetet fejlesztett ki.

(forrás: boatingbusiness.com, fotók: northernlightcomposites.com)

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!