Subaru Solterra – Villanyragadozó földtől égig
A Subaru neve egybeforrt a megbízhatósággal és a teljesítménnyel. A Solterra hajtásláncának egyedisége, hogy az első és a hátsó kerekeket két külön elektromotor hajtja, így a villany-SUV egy terepre való Subaru lett.
Modellnevét a Sol (Nap) és a Terra (Föld) szavakból kapta, amivel a fejlesztők az anyatermészet előtt kívántak tisztelegni. Nem véletlen a többes szám, hiszen ezt a modellt a Subaru a Toyota segítségével fejlesztette, és nem akármilyen belépő lett tőlük a tisztán elektromos meghajtású autók piacára. A Solterrát vadonatúj hajtáslánccal szerelték fel, amelyben az első és hátsó kerekeket különálló elektromotorok mozgatják. A fejlesztők úgy vélték, így kihasználhatják az elektromos motorok lendületességét, valamint az első és a hátsó kerekek közötti rugalmas hajtóerő-elosztást, biztosítva mind a négy kerék tökéletes tapadását.
Városból terepre
Ugyanakkor egy Subaru-SUV nem létezhet olyan technológia nélkül, amely alkalmassá teszi, hogy nehezebb terepviszonyok mellett is boldoguljon, így a Solterra is megkapta a többi Subaru modellben használatos X-MODE rendszert, az új Grip Control funkció pedig még tovább stabilizálja a járművet és biztosítja az egyenletes sebességtartást egyenetlen utakon is.
Ugyanezt segíti a Subaru StarDrive is, amely az elektromos járművek technológiájának legújabb vívmányait kihasználva igény szerinti nyomatékot biztosít minden sebességnél. Ráadásul az elektromos meghajtás miatt a Solterra lényegében egyetlen pedállal vezethető, mivel a gázelvételnél működésbe lép a regeneratív fékrendszer.
Univerzális alaplap
Hogy mennyire gondolja komolyan a Subaru, hogy a Solterrával nemcsak beköszön, de be is lép az elektromos autók piacára, azt a kifejlesztett e-Subaru Global Platform kialakítása bizonyítja, hiszen nyilvánvalóvá teszik, hogy későbbi e-autóik is ugyanerre a platformra épülnek majd. A Solterra jövőbe mutató formavilága lágy szögletekre épül. Akár szemből, akár hátulról pillantunk rá az autóra, feltűnően modern az egybefüggően kialakított hatszögletű maszk, amely az elektromos meghajtás energiahatékonyságát fejezi ki, és a nyílhegy alakú hátsó lámpák is feltűnést keltenek.
Digitális belső
A Solterrát hatalmas, 12,3 hüvelykes érintőképernyős multimédia-rendszerrel szerelték fel, amelyhez nemcsak csatlakoztatható az okostelefon, de azt a középkonzolról vezeték nélküli töltővel is lehet tölteni. A modellhez fejlesztett telefonos alkalmazással távolról nyithatók és zárhatók az ajtók, emellett az ablakok működtetése és az utastér légkondicionálása is vezérelhető.
Energiaveszteség minimalizálva
A Solterra modellt olyan nagy kapacitású akkumulátorral látták el, hogy elegendő hatótávolságot biztosítson a mindennapi használat során, és természetesen egyenáramú gyorstöltővel is tölthető, hogy rövidüljön a töltési idő. A kis áramfelvétel ellenére gyorsan felmelegedő ülések, a takarékos kormánykerékfűtés, valamint az alacsony fogyasztású hőszivattyús klímaberendezés is minimálisra csökkenti a hatótávolságra gyakorolt hatást. Ugyanakkor nem csak a napi használatban „spóroltak” az akkumulátorteljesítménnyel. Úgy tervezték, hogy a lehető legnagyobb mértékben kiküszöböljék az akkumulátor teljesítménycsökkenését. A továbbfejlesztett belső rendszer 10 év után is kellő akkumulátorkapacitást biztosít – ígéri a gyártó.
Fő a biztonság
Természetesen a Solterra fejlesztésénél nem csupán a látvány és a tartósság kapott fő szerepet. Az egyes karosszériaelemek vázszerkezetének kialakításával a fejlesztők elérték, hogy egy igencsak könnyű, mégis meglehetősen szilárd karosszéria készüljön, így kiváló ütközésbiztonságú járművet teremtsenek. Ütközés esetén ugyanis az ütközési energiából eredő terhelést több karosszériaelem tompítja, amely így nemcsak a jármű utasait védi, hanem megóvja az elektromos rendszer nagyfeszültségű alkotóelemeit is. Az akkumulátorcsomagot a Solterra padlólemezében helyezték el, így nem csupán a súlyelosztás tökéletes, hanem a 21 centiméteres hasmagassággal is igyekeztek megvédeni az akkupakkot a sérüléstől.
(X)
(Cikkünk eredetileg az Aqua Magazin legfrissebb, 156. számában jelent meg. Fizessen elő rá, hogy ne maradjon le exkluzív tartalmainkról!)
- ha tetszett, ajánld másoknak is!