RS Sailing – Pulse 58 – Forradalom az elektromos hajók piacán

A brit hajógyár elektromos motorcsónakjaival szeretné forradalmasítani a piacot. Az első valóban versenyképes elektromos RIB díjáért szoros verseny folyik. A Rand, az X-Shore, a Frauscher, a Nimbus, a DutchCraft vagy az Avon lehet a potenciális befutó.

Az RS Sailing – Pulse 58 egy tisztán elektromos RIB, aminek fejlesztésénél az autóiparban már bevált alkatrészeket részesítettek előnyben. A jellemzően újrahasznosított anyagokból épülő hajó teljesen új fejlesztésű meghajtást kapott. Ami azonban kiemeli a mezőnyből, az az ára. A 100 ezer eurós árcédula kb. fele a versenytársainak.

Ahogy a neve is sugallja, a Pulse 5,8 méter (19 láb) hosszú. Első ránézésre egyszerre klasszikus és formabontó. Mivel hátulról eltűnt a nagy és nehéz benzinmotor, ezért fartükörre sincs szükség, amitől az egész szerkezet megjelenése sportosabb és vagányabb. Második pillantásra a meglepően magas padló tűnik fel, ami természetesen az akkumulátorcsomagot rejti, alacsonyan tartva a súlypontot. A RAD által fejlesztett forradalmian új meghajtás biztonságos és hatékony. A Pulse 58 ezáltal 35 tengeri mérföldes hatótávolságot tud 20 csomós sebességnél.

Ez a távolság természetesen messze elmarad a benzinmotoros meghajtás teljesítményétől, de az RS felmérése szerint a 6 méter körüli RIB-ek tulajdonosai csak ritkán mennek ennél többet.

A Pulse fejlesztését 2017-ben kezdték, amikor Alex Newton-Southon, az RS Sailing Design and Technologies vezérigazgatója új üzleti lehetőségeket keresett. Az RS évente több mint háromezer kisebb vitorlást és motorost gyárt négy telephelyen, amivel piacvezető. Így természetes, hogy nyitott az elektromos hajók piaca felé is, de ez csak akkor éri meg, ha ugyanolyan költséghatékonyan tudja előállítani, mint a már meglévő termékpalettáját.

A Pulse 58 kétéves kutatás-fejlesztés eredménye, amelynek során a hajótest-kialakítás és a meghajtás összhangjának tökéletesítése, illetve az ideális gyártási folyamat megtervezése zajlott. A moduláris dekk-kialakítás lehetővé teszi a különféle felhasználási célokhoz való egyszerű alkalmazkodást. Bármelyik kormányállást vagy üléselrendezést választjuk, stabil és gyors hajót kapunk.

Az akkumulátorok a Nissan Leafből érkeztek. A hajótestet üvegszál ötvözet, bioepoxi és újrahasznosított PET-palackok segítségével állítják elő, ami az RS Sailing saját szabadalma. A vitorlásoknál már bevált technológia ugyanolyan erős, mint a hagyományos GRP, de az élettartama végén könnyebben újrahasznosítható.

A meghajtás ugyanarra az 57 kWh-os lítium-ion akkumulátorra épül, mint a Nissan Leaf, de természetesen egy speciális, vízálló dobozba építve, ami biztosítja a folyamatos hűtést, emellett automata tűzoltó rendszerrel is fel lett szerelve. Hagyományos 230 V-os parti áramról egy éjszaka, míg háromfázisú gyorstöltő segítségével 2 óra alatt töltődik fel. Az akkumulátorokra 2 év vagy 2000 ciklus garancia jár, de a tapasztalatok szerint 5 évig biztosan kibírják. A teljesen integrált fedélzeti műszerek mindig naprakész és részletes információt adnak a rendszer állapotáról.

A RAD talán a legizgalmasabb újítás a Pulse 58-ason. A tengely nélküli propellerház sokkal kisebb ellenállással dolgozik, és az elektromos motor nyomatékjellemzőihez jobban illeszkedik. Teljesen körbeforgatható, így a manőverezés is egyszerűbb, illetve nem tudja feltekerni a vízben levő növényeket vagy köteleket.

Egyszerre két kisebb elektromos motor biztosítja a meghajtást, így biztosítva a redundanciát. A Pulse 58 egy bátor lépés az RS-től, de a boot Düsseldorfon kapott pozitív visszajelzések alapján bizakodók. 2020-ra 50, míg 2021-re 100 Pulse 58 gyártását és eladását tervezik – írta a Motor Boat and Yachting.

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!