Robot gyűjti majd a hulladékot a Tiszán
A Robo-Collect egy magyar innováció, amit a PET Kupa a Dunán, a Tiszán és a Bodrogon állít majd munkába. A gyűjtőhajót hulladékosztályozó rendszerrel is ellátták a készítők.
A Tisza Európa egyik legszennyezettebb folyója, amely a nagy áradások idején több mint 500 palackot hoz percenként Ukrajnából és Romániából. Ez éves szinten 10-20 ezer tonna hulladék, aminek a megállítására és kitermelésére több innováció született. Ezeket figyelembe véve fejlesztette ki a Future Plastik Kft. és szakmai partnerei azt az integrált rendszert, amely képes a folyón úszó hulladék észlelésére, begyűjtésére és osztályozására.
A Robo-Collect hulladékgyűjtő hajóval egy kamerarendszerrel, kiemelő szállítószalaggal és hulladékosztályozó rendszerrel ellátott fejlesztés került vízre, segítve a hulladékszennyezés elleni harcot és támogatva az összegyűjtött hulladék újrahasznosítását. A berendezéssel a szakemberek szeretnék felhívni a figyelmet a lakossági és ipari eredetű folyószennyezésekre és azok kockázataira, illetve a szennyezések nagy részét kitevő különféle műanyaghulladék problémájára. A Robo-Collect vízi berendezés száz százalékban magyar innováció, az üzembe helyezésével az elsődleges cél, hogy a hazai folyóvizek és a Duna-vízgyűjtő országai segítséget kapjanak a folyók tisztításában.
A fejlesztés során sokat foglalkoztak azzal, hogyan lehet a folyót és a hulladékot a lehető legjobban megfigyelni. Végül egy öntanuló kamerarendszert fejlesztettek ki, amellyel akár a hajóról, akár a partról megfigyelve látható, hogy mi jön a folyón, így időben be lehet avatkozni, a hulladékáradat továbbjutását, aprózódását pedig meg lehet akadályozni.
A térfigyelő kamerarendszer képeit feldolgozó algoritmus lehetővé teszi nagy területek pásztázását és a hulladék felismerését. Ez a számítógépes rendszer a gépi és emberi megfigyelés lehetőségeit kombinálja az adatgyűjtésben, az úgynevezett újratanító komponenssel többszöri oda-vissza folyamat pontosítja a megfigyelést, és csak ezután küld értesítést a hulladék elhelyezkedéséről.
A fejlesztők reményei szerint a hajó hamarosan munkába áll a Bodrogon és a Tiszán, segítve az ottani védekezést. A hajót autonóm napelemes energiarendszer hajtja. A szemétáradat érkezésekor a hajó ennek útjába állva, az áramlással szemben emeli ki a szennyeződést. Működés közben a megtisztítandó, befogott vízfelület egy úgynevezett buborékfal segítségével növelhető meg. Ehhez víz alá helyezett, a hajóról benyúló, perforált csápokba fújnak levegőt, az így a létrejött buborékfal pedig a kiszedő gereb (fogas futószalag) irányába tereli a hulladékot. A gereb által kiemelt hulladék válogatásra, majd zsákokba kerül, amelyek egy másik, kisebb vízi eszköz segítségével távolíthatók el a hajóról. A fejlesztés részeként megépített szeparátornak köszönhetően a hulladék szelektálása automatikus is lehet – írta az ilovetiszato.hu.
- ha tetszett, ajánld másoknak is!