Öt fontos változás a versenyszabályokban

Sokáig bizonytalan volt, hogy a négyéves időszakonként frissülő versenyszabályok új kiadása hatályba lép-e. Végül megszületett a döntés.

Az élversenyzők véleményét is kikérve a World Sailing életbe léptette az új szabályokat, mivel az újdonságok nem befolyásolják jelentősen a sportot. 2021-ben tehát már az új szabálykönyv szerint versenyezhetünk.

A friss szabályok nem írják jelentősen újra a játékot, mégis egy sor olyan kisebb változást találunk bennük, amellyel remélhetőleg egyértelműbben kezelhetők helyzetek és jobb versenyélmény érhető el.

A magyarországi gyakorlatban a V lobogót elsősorban a V mint versenyben lévő nagyhajók jelzéseként és ebből kifolyólag a túraversenyek osztálylobogójaként ismerjük. Az elmúlt években azonban egy másik, a nemzetközi világból érkező gyakorlat meghonosításán is dolgoztunk. A kishajós versenyeken, ahol a futamok biztonságos lebonyolítását nagyban segítik a kísérőmotorosok, rendszerint a versenyutasítás határozott meg arra eljárást, hogy ha a versenyrendezőség kitűzte a V lobogót, akkor a megadott rádiócsatornán kellett követni a mentési utasításait. Ezek az utasítások felülírtak más, a versenyterülettől távolmaradásra vonatkozó korlátozó utasításokat, hiszen a folyamatban lévő futamokat ilyenkorra már általában érvénytelenítették.

Ez a nemzetközi gyakorlat jelenik meg az új 37. szabályban és a Versenyjelzésekben, ahol helyet kapott a V lobogó is. A választás alapja a Victor kódlobogó eredeti jelentésével esik egybe: „Segítségre van szükségem!” – jelzi a versenyrendezőség, hogy a saját mentési kapacitását a jelenlévő kísérőhajókkal kívánja bővíteni; ez tipikusan a mentési terv második szintje. A módosítási koncepció nem idegen a versenyszabályokban: a versenykiírásokban, versenyutasításokban gyakorlattá váló szabályok idővel a könyvbe kerülnek (a közelmúltból legismertebb hasonló ilyen az U lobogó előkészítő jelzésként való használata), így a verseny specifikus irányítódokumentumai rövidebbé, a versenyzők számára könnyebben olvashatóvá válnak.

A Magyar Vitorlás Szövetség természetesen nem feledkezett meg a hazai szokásjog méltó, de szükségszerű kezeléséről sem. A Versenyrendelkezések (ez a szabályzat írta elő a V lobogó használatát a versenyben lévő nagyhajóknak) elfogadott módosítása szerint 2021 átmeneti év. A versenyben lévő nagyhajók választhatnak: vagy továbbra is a V lobogót viselik, vagy egy fehér alapon V betűvel ellátottat tűznek ki, azonban 2022-től már csak az utóbbi lesz elfogadott.

Amikor igazán fontos a végeredmény
Napjaink versenyeit bőségesen dokumentálják képi anyagokkal, így volt ez a 2019-es Kékszalagon is. A verseny után közzétett képek alapján egy hajó óvást nyújtott be egy vélt szabálysértés miatt. Ha a vitorlás meg tudta volna győzni az óvási bizottságot, hogy a képek megtekintésekor értesült először a vélt szabálysértésről, az óvás érvényes lehetett volna, ha pedig olyan döntéssel zárul a tárgyalás, az eredményeket is módosítani kellett volna. A tapasztalatot elvittem a World Sailing szabályértelmező munkacsoportjába, a Kérdezz-felelek panelbe, és az ottani diskurzus is támogatta a versenyszabályok e célból történő módosítását.

Ezek alapján alkották meg az új 90.3(e) szabályt, amelyet a versenykiírás aktiválhat, és amely szerint a verseny befejezését követő 24 órán túl nem módosíthatók az eredmények. A 24 órás időtartam egységes a felek általi újratárgyalási kérelmek általános határidejével, de a versenykiírás egyébként meghatározhat más időtartamot is. A megmérettetés után beadott óvások vagy orvoslati kérelmek tárgyalását így közvetetten nehezíti a szabály, mert ha pontszámítási módosítást igénylő döntés születne, az eredményekbe ez már nem vezethető át.

A pálya végigvitorlázásának leírását a korábbi 28.2 szabály tartalmazta, a kifejezés pedig tizenegyszer köszönt vissza a szabálykönyvben. A szabályban foglalt jelentéstartalmat nem az általános értelmezésnek megfelelően használta a könyv, ezért logikus, hogy a fogalom a meghatározások között kapjon helyet, az előfordulások helyén pedig dőlt betűs szedést alkalmazzanak.

Az új NSC pontszámítási rövidítés a versenyrendezői gyakorlat jelentős változását hordozza. Az előző szabályok alapján, ha a versenyrendezőség saját megfigyelései alapján úgy ítélte meg, hogy egy hajó hibát vétett a pálya végigvitorlázásában, a célba érési helyének megfelelően kellett értékelnie, majd óvnia kellett a 28. szabály vélt megsértéséért. Az új szabályok megengedik, hogy a versenyrendezőség (a célba nem ért hajók DNF-értékeléséhez hasonlóan) a pálya végigvitorlázásában hibát vétett hajókat tárgyalás nélkül NSC-vel értékelje, és ez a benevezett hajók számánál eggyel nagyobb célba érési helyért járó pontot ér. Az így értékelt hajó jogait továbbra is védi az orvoslat intézménye: ha a vitorlás úgy véli, hogy a versenyrendezőség helytelenül cselekedett, amikor NSC-ként értékelte őt, orvoslatot kérhet. A várakozások szerint azonban az ilyen orvoslati tárgyalások száma jóval alacsonyabb lesz, mint a korábbi, általában nem vitatott bizonyítékokon alapuló óvásoké, ezzel a versenyzőkön és a versenyrendezőségen kívül az óvási bizottság is nyer, így mindenki hamarabb ér a vacsoraasztalhoz egy versenynap végén.

Böröcz Bence, World Sailing nemzetközi versenybíró

(Cikkünk teljes terjedelmében megtalálható az Aqua Magazin 150. számában)

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!