Megoldódhat az elsüllyedt hajó rejtélye?

Svédország kész feloldani a 26 éve a Balti-tengeren elsüllyedt Estonia komphajó roncsainál történő újabb merülésekre vonatkozó tilalmat. Az észt komphajó szerencsétlenségében 852 ember vesztette életét.

Egy Svédország, Észtország és Finnország között 1995-ben létrejött megállapodás alapján „tengeri temetővé” nyilvánították a katasztrófa helyszínét, és megtiltották a merüléseket a 85 méter mélyen nyugvó hajóroncs közelében.

A Discovery ismeretterjesztő televízió forgatócsoportja felfedezett a hajótestben egy négyméteres léket, amelyről korábban nem tudtak, így kérdések merültek fel a szerencsétlenség oka kapcsán.

A 155 méter hosszú komp 989 emberrel a fedélzetén fél óra alatt süllyedt el Tallinn és Stockholm között, a svédországi Ütö-szigettől 22 tengeri mérföldre 1994. szeptember 28-ra virradó éjszaka, rossz időjárási körülmények között. A szélsebesség másodpercenkénti 20 méter, a hullámok magassága 4 méter körüli volt.

Nyolcszázötvenkét utas, illetve a személyzet tagjai vesztették el az életüket a katasztrófában, amely egyike volt a XX. század egyik legsúlyosabb tengeri szerencsétlenségeinek, és a legsúlyosabb, ami európai vizeken történt.

A svéd, észt és finn szakértők 1997. decemberi hivatalos jelentése szerint a víz alatti kamerák felvételei is megerősítették: egy konstrukciós hiba, a komp rakterének elülső ajtaján lévő zárszerkezet nem megfelelő szilárdsága miatt a viharban a hajóorr levált, szabad utat engedve a beáramló víznek, de ezt a helyükön maradt érzékelők miatt a hídon nem jelezték a műszerek. A kompon nem volt zsilip az első és hátsó kapu mögött, ami megakadályozta volna, hogy a hajótest megteljen vízzel. A jelentés személyes felelősséget nem állapított meg, de bírálta a személyzetet, mert a gyanús zajok hallatán nem csökkentették a sebességet, késve rendelték el a riadót, és nem volt összhang a fedélzet és a gépterem között.

A túlélők és az áldozatok hozzátartozói több mint 20 éve küzdenek egy mélyrehatóbb vizsgálatért. Október elején Jüri Ratas észt kormányfő bejelentette, hogy új műszaki vizsgálatot kell végezni minél előbb. Évek óta különböző elméletek terjednek a katasztrófáról, így felmerült az is, hogy esetleg tengeralattjáróval ütközött vagy robbanás történt a fedélzetén.

A süllyedés krónikája animációs filmen, magyarázatokkal:

YouTube Video

A Discovery öt részes dokumentumfilm-sorozata itt érhető el.

(MTI)

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!