Jönnek az automata tengeralattjárók
Az automatizálás a tengeri szállítást, és így a modern haditengerészeti fejlesztéseket is elérte. Az Egyesült Államok hadserege már nemcsak harcászati feladatokat ellátó víz alatti drónokat, robot-tengeralattjárókat fejleszt, hanem a szállításban is nagy szerepet szán a víz alatti drónoknak.
Az Egyesült Államok hadserege a napokban a Boeing és Lockheed Martin védelmi céggel szerződést kötött egy olyan új, nagyméretű szállító tengeralattjáró kifejlesztésére, amely teljesen automatizált.
A XLUUV tengeralattjáró-építési program célja olyan hosszú távok megtételére emberi vezetés nélkül alkalmas tengeralattjárók kifejlesztése és hadrendbe állítása, amelyek képesek a nagy tömegű és nagyméretű hasznos terhek szállítására. Az Orca kifejlesztéséről szóló első hírek szerint a szállító-tengeralattjárókat legalább 325 köbméteres rakodóhellyel kell ellátni. Az Orca robot-tengeralattjárókkal szemben elvárás még a teljesen autonóm, azaz önálló, minden emberi beavatkozás nélküli működés.
Az eddigi víz alatti drónókkal ellentétben, amelyeknek hajó vagy tengeralattjáró oldaláról kellett elindulniuk, az Orcának képesnek kell lennie arra, hogy önállóan eljusson egy kikötőből egy konfliktusövezetbe, majd pedig arra, hogy hazatérjen úgy, hogy a hetekig vagy akár hónapokig tartó küldetés ideje alatt csak egy-egy alkalommal veszi fel a kapcsolatot az irányító központtal.
A XLUUV-programban a vezető nélküli robot-tengeralattjárókkal szemben támasztott elvárások közé tartozik az is, hogy az Orcának képesnek kell lennie legalább 2000 tengeri mérföld megtételére. A 2000 tengeri mérföldes hatósugár lehetővé teszi a Fülöp-szigetekről Sanghajba, Hongkongba tartó oda-vissza út megtételét – írta a 888.hu.