Indul a tiszai nyaralóhajózás
Tíz nyaralóhajó érkezik hamarosan a Felső-Tiszához, lesz közöttük négy, hat és nyolc férőhelyes is. Az év második felében az érdeklődők ki is próbálhatják ezeket a Tisza-tavon és a Tiszán.
Nagyszabású sajtótájékoztatón mutatták be az idén próbaüzemmel induló felső-tiszai nyaralóhajózási programot. Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős kormánybiztos elmondta, hogy egy közbeszerzés eredményeként az év folyamán tíz francia gyártású nyaralóhajó érkezik Magyarországra. A várakozások szerint ez a Nyugat-Európa számos országában már népszerű üdülési forma gyorsan elterjedhet nálunk is.
A termék külföldi népszerűségének egyik oka, hogy ezek a hajók Nyugat-Európában egy félórás képzés után, vezetői engedély nélkül is vezethetők. A sajtótájékoztatón – amelyet stílszerűen egy dunai hajón rendeztek – az Aqua Magazin azt is megtudta, hogy a nyaralóhajók engedély nélküli vezetéséhez jogszabály-módosításra lesz szükség. Európában már régóta, sok helyen létezik ez a lehetőség, de a hazai szabályozás ezt még nem teszi lehetővé. A nyaralóhajózás infrastruktúráját úgy alakítják ki, hogy az érintett folyószakaszon épülő kikötőkből a turisták kerékpárral el tudják érni a 20-30 kilométeres körzetben található látványosságokat, így a fejlesztés a folyók tágabb környezetére is jó hatással lesz.
A kiírt közbeszerzést az egyetlen jelentkező, a francia Nicols hajógyár nyerte meg. Az eredetileg tervezett 1,6 milliárd forintos költség helyett végül 1,51 milliárdért sikerült megvenni az első tíz hajót, ráadásul az eredetinél erősebb motorral és jobb felszereltséggel. 2020-ban további tíz hajóval bővül a flotta. Az első báziskikötő Kiskörén épülhet, a második Tokajban, ezeken kívül 10 kisebb kikötőt is kialakítanak jövőre a vízi útvonalak mentén, például Abádszalókon és Tiszafüreden. 2020 után a Keleti-főcsatornát és a Tisza Dombrád előtti szakaszát is bevonják az útvonalak közé.
Egy nap átlagosan 4-5 órát szokás hajózni, a hajók átlagos sebessége pedig csupán 10 km/óra, így egy hetet vígan eltölthetnek a lakóhajókon a turisták a Tisza mentén. A távolabbi jövőben megjelenhetnek a nyaralóhajók máshol is, így Ráckeve környékén, a Tisza déli szakaszán vagy a Körösökön akár Szarvas és Gyula között. Révész Máriusz azt is hangsúlyozta, hogy az új, épülő kikötők a nyaralóhajók mellett mindenféle hajós turistát fogadnak. A tervek szerint kül- és belföldi turisták egyaránt igénybe fogják venni a nyaralóhajókat.
A nyaralóhajókat a Mahart Zrt. fogja üzemeltetni – mondta el Sztilkovics Szávó vezérigazgató. Az idén megérkező első tíz vízi jármű közül négy négyszemélyes, kettő hatszemélyes és négy nyolc férőhelyes lesz. Mindegyiken kétágyas kabinokat alakítanak ki, a fedélzeten van komplett berendezett konyha és fürdőszoba, a fedélzetről 360 fokos panorámát élvezhetnek az utasok. A hajók sebessége maximálva van, kialakításuk ideális gyerekes családoknak és mozgáskorlátozottaknak is.
A hajók szezontól függően napi 12–18 ezer forint/fő ártól foglalhatók, és ebben benne van a kikötés, a szállásdíj, valamint az üzemanyag költsége is. Foglalni legkorábban a nyártól lehet a második fél évre, miután átadják az első báziskikötőt. A hazai utazóközönség részére készül magyar nyelvű weboldal is.
- ha tetszett, ajánld másoknak is!