Futurisztikus hajókoncepció: Decadence
A brit Andy Waugh Yacht Design stúdió bemutatta a Decadence nevű új, 80 méteres katamarán koncepcióját.
A terv az 1920-as évek autóipari és repüléstechnikai fejlődéséből merít ihletet, a korszak szellemiségét a tervezés és a mérnöki munka új vívmányaival kombinálja. A tervezőiroda szerint a Decadence „jó példája a SWATH hajótestformában rejlő lehetőségeknek” – ami a „kis nedvesített felületű, kéttestű” hajókra utal. Ezen katamaránok formáját a víz alá nyúló, henger formájú hajótestek határozzák meg, amelyeket merevítőkkel rögzítenek a központi részhez. A cég szerint ez „egyedülálló és izgalmas esztétikai lehetőségeket kínál, amelyek még nem valósultak meg teljes mértékben a luxus szuperjachtok szektorában”.
A futurisztikus hajótest a kényelmet fokozó technikai fejlesztést is lehetővé tesz, a becslések szerint a hagyományos egytestű szuperjachtokhoz képest 70 százalékkal csökkenthető az előre-hátra, illetve oldalirányba billegés mértéke, ami a plusz komforton túl pluszbiztonságot is nyújt.
Az 5000 bruttó regisztertonnás jacht 30 méteres széles terekkel büszkélkedik majd, 20 méter széles, 30 méter hosszú és 3 méter magas tulajdonosi lakosztály kialakítására is lehetőség nyílik benne. A privát szféra védelmében és az időjárási viszontagságok ellen minden fedélzet teljesen lezárható külső terei lesznek. A Decadence legénységi lakrésze és egyéb műszaki helyiségei az összekapcsoló elemekbe és a külső hajótestekbe kerülhetnek, így a fő felépítményben maximalizálható a hely a vendégek számára.
A tervezőstúdió elismerte, hogy a jacht jelentős szélessége miatt nehéz lesz megfelelő kikötőhelyeket találni, de erre többféle megoldásuk is van. Egyrészt a hajótest formájából adódó megnövelt stabilitás „szükségtelenné teszi, hogy kedvezőtlen időjárási viszonyok között menedéket kelljen keresni”, másrészt a koncepció tartalmaz két, egyenként 14 méteres kismotorost a Skyline Yachtstól – ezek remekül használhatók partraszállásra.
A tervrajzokon a testekbe húzható, felfújható vitorlák is láthatók, ami arra utal, hogy a jacht hasznot húzhat a szél erejéből. A stúdió szerint a jachtot egyébként is „radikálisan új meghajtási rendszerrel” szerelik majd fel, ami várhatóan mintegy 30 százalékkal csökkenti az energiafelhasználást.
(fotók és forrás: Boat International)
- ha tetszett, ajánld másoknak is!