Futam nélküli első nap a junior 49er és 49erFX Európa-bajnokságon
Nem tudtak vízre szállni Balatonfüreden a 49er és 49erFX junior Európa-bajnokság mezőnyei, mivel a kijelölt versenyterületeken egész nap nem fújt versenyzésre alkalmas szél.
Emiatt azonban feszesebbé válik a bajnokság programja. Alkalmas szél hiányában nem sikerült futamot rendezni a 49er és 49erFX osztályok junior Európa-bajnokságának első napján Balatonfüreden. A tervek szerint a verseny első futamának rajtja csütörtökön délelőtt 11 órakor lett volna, a mezőny azonban vízre sem szállt, mert – az előrejelzéseknek nagyjából megfelelően – a kora reggel óta fújó gyenge szél nem tudott megerősödni. A kedvezőtlen körülmények nem javultak a nap további részében sem, így mindkét flotta a parton várakozott egészen a délután közepéig. Akkor a verseny főrendezője, a dán Peter Lübeck döntése alapján másnapra halasztották a „folytatást”.
„Egész nap vizsgáltuk, mértük a szelet mindhárom kijelölt vízterületen, de sajnos egy-egy nagyon rövid időszaktól eltekintve nem tudott a minimálisan szükséges 5 csomó fölé emelkedni a szélerő” – mondta Fluck Bence nemzetközi versenyrendező, aki Lübeckkel közösen felel az Európa-bajnokság megrendezésének színvonaláért. „A szélirány balatoni viszonyok közepette stabilnak volt mondható, a 350 és 20 fok közötti legyezés nem okozott volna nehézséget a mai verseny megrendezése során, az erő, illetve annak hiánya már annál inkább.” Ezeknek a high-performance hajóknak tartósan legalább 5, de inkább 6 csomó erejű szél szükséges ahhoz, hogy a fair versenyzéshez szükséges sebességet elérjék. Ilyen körülmények pedig a verseny első napján tartósan sajnos nem alakultak ki, így az első versenynap kényszerű várakozással telt.
„Versenyrendezési szempontból ezek a high-performance versenyhajók a korábban elterjedt osztályokhoz képest új kihívások elé állították a szakembereket, mert rövid, 30 perces, de nagyon pörgős futamokban mérik össze a tudásukat” – mondta Kárpáti Bence, az Alfa pálya felelőse. Ilyen rövid időtávon pedig már szűk 10 százalékos eltérés is nagy különbségeket eredményezhet. Ezért a rendezői csapatoknak rendkívül összehangoltan, ugyanakkor dinamikusan kell dolgozniuk, folyamatos figyelemmel kell kísérniük a versenypályán történteket, a szél változásait, a mezőnyök mozgásait. „Így, hogy az első napon nem sikerült futamot rendezni, ez a követelmény még nagyobb feladat elé állítja a rendező csapatokat, hiszen rövidebb idő áll rendelkezésre az előírt futamszám eléréséhez.”
A meteorológiai előrejelzések egyelőre azt mutatják, hogy a következő napokban az első versenynaphoz hasonló bizonytalan, labilis szélviszonyokra lehet számítani. „Arra kell felkészülnünk, hogy a prognózisok alapján kevés versenyzésre alkalmas időablak lesz, így még inkább ki kell használni az adódó lehetőségeket” – véli Kárpáti Bence. Azzal, hogy az első nap versenyzés nélkül telt, feszesebbé is vált az Európa-bajnokság programja: „A tervek szerint a második versenynapon az eredetileg előírt három helyett négy futamot rendezünk, így próbáljuk behozni a lemaradást a futamok számában” – jelezte Fluck Bence. A rendezők számára az előrejelzések alapján adott annak lehetősége is, hogy az eredetileg tervezett időponthoz képest korábbra hozzák a második versenynapon az első rajt időpontját. Az Európa-bajnokság érvényességéhez legalább 5 futamot szükséges rendezni.
Eredmények és friss hírek az esemény Facebook-oldalán.
Az Európa-bajnokság támogatói:
Balatonfüredi Yacht Club
Magyar Vitorlás Szövetség
Magyarország kormánya
SCI Network Zrt.
Monautix Kft.
- ha tetszett, ajánld másoknak is!