Ember a vízben: legjobb gyakorlatok a tengeri vitorlázásban

A biztonsági eligazítás főbb témáin belül a MOB kiemelten fontos a tengeri és óceáni vitorlástúrákon.

A szkipper minden tengeri vitorlástúra első kifutása előtt a csapatnak bemutatja a hajót és elmondja a safety briefinget. Nálunk minden tengeri és óceáni tanfolyamon, gyakorló vitorlástúrán így történik, és az önálló hajózáskor is ezt kell követnie mindenkinek.

A safety briefing hossza és részletessége az aktuális túrától függ. Amikor óceánon keltünk át csapattal 2010-ben és 2011-ben, akkor mind a 29 téma előkerült. Viszont egy nyári családi adriai könnyű szeles vitorlástúra előtt elég egy rövidebb biztonsági eligazítást tartani, ami 3-4 percbe is beleférhet. Amikor 2012-ben elkezdtem a Mini 650-ben versenyezni az Atlanti-óceánon, kötelező volt részt vennem egy kétnapos Sea Survival tréningen. Ezt a tanfolyamot minden óceáni versenyvitorlázónak el kell végeznie, mert ez még nekik is nagyon hasznos.

Az egyik legfontosabb safety briefing téma, hogy MOB esetén mit kell csinálnia a csapatnak. Ez egy kiemelt téma minden tengeri vitorlástanfolyamon, és ezért is írok most erről részletesebben. Több esetben volt MOB-helyzet a hajómon. Talán az egyik legsúlyosabb eset 2011-ben a Csendes-óceánon történt. Éjszaka egy hölgy beesett a vízbe, majd a férje utánaugrott – ekkor a legközelebbi sziget és atoll 150 mérföldre volt… Az óceáni hullámokon 15-16 csomós szélben 6 csomó feletti sebességgel vitorláztunk. Szerencsénkre szinte telihold volt, emellett a csapatban több volt a gyakorlott vitorlázó, és éppen én kormányoztam. A dupla mentés sikerült.

MOB – Ember a vízben!
A MOB, vagyis a man overboard egy veszélyes Mayday-helyzet, ahol a kapitánynak és a csapatnak gyorsan és jól kell reagálnia. Mi az egyhetes adriai tanfolyamon, a gyakorló vitorlástúráinkon a MOB-mentést minden esetben a két fő mentési módszerrel gyakoroljuk: reach – tack – reach és quick stop – ezekről részletesen egy kicsit később.

A legeslegjobb a megelőzés
Mentőmellény és a biztonsági heveder használata erős szélben, nagy hullámokban vagy éjszakai menetben előírás a vitorlásokon. A biztonsági hevedert, amit a jackstaybe kell rögzíteni, érdemes rövidre állítani.

Több egyéb mentési módszer is van, mint az Anderson-, a Williamson- és a Scharnow-fordulás. Mindhárom motoros MOB-mentési manőver, és az ábrák alapján könnyen érthetők. Alapvetően az a legkönnyebb, ha a MOB-manővernél motort is használunk, de erre nincs mindig lehetőség. A motoros mentés esetén azzal kezdünk, hogy az orrvitorlát betekerjük, esetleg a nagyvitorla maradhat fent is, hogy ne menjen azzal az idő. A személyes tapasztalatom, hogy a legjobb a hibrid módszer, vagyis a vitorlával mentés, és a manőver közepén/végén szükség szerint motorral besegítünk, az orrvitorlát pedig ekkor betekerjük.

Ötlet: minden vitorlástúra egy MOB-gyakorlattal kezdődjön, hogy a csapat megtanulja, mit is kell csinálni ebben a helyzetben. Még egy családi nyaralós adriai vitorlástúrán is érdemes ezzel kezdeni a vakációt.

Ha nem találjuk a meg a PIW-t, akkor azonnal külső segítséget kell kérni, majd el kell kezdeni a keresést. Ha nem lesz heave-to rögtön, akkor 30-60 másodperc után nagyobb hullámzásban már nem látszik a PIW. A kutatásra több ajánlott módszer is létezik: egyre növekvő négyzetek (expanding square search) vagy a szektoros keresés (sector pattern). Minden szkippernek érdemes átolvasnia az International Aeronautical and Maritime Search and Rescue Manualt, ami ezt a témát jobban leírja.

Méder Áron

(Cikkünk eredetileg és teljes terjedelmében az Aqua Magazin 160. számában jelent meg. Fizessen elő rá, hogy ne maradjon le exkluzív tartalmainkról!)

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!