A világ 15 legnagyobb jachtja

Egy világjárvány nem ok arra, hogy ne készüljenek hatalmas szuperhajók a gyártók dokkjaiban. Így tavaly is bővült a világ legnagyobb jachtjainak toplistája, amelyen a jelenleg megtalálható 15 gigahajó fedélzetének hossza összesen több mint három és fél kilométer.

Itália gigásza
Az olasz hajógyártás büszkeségét, a Fincantierinél épített Ocean Victoryt a norvég tervező, Espen Øino álmodta meg. És mert nagyot álmodni: a 140 méter hosszú, 18 méter széles, hétszintes jachton helyet kapott két helikopter-leszállóhely, egy fedélzet alatti hangár, hatalmas közösségi terek (például hat medence és egy 3300 négyzetméteres spa) a felső fedélzeteken, valamint egy oldalsó nyitható jetski- és motorcsónak-kikötő a tat közelében. Az óceán győzelmét hirdető jacht 26 vendégnek kínál tökéletes kikapcsolódást, amit 56 fős személyzet teremt meg.

A rejtélyes nyolcas
Az elmúlt évben forgalomba állított egyik legnagyobb jacht a Solaris, amely 145 méteres hosszával, gömbölyded orrával, szinteltolásos nyolc fedélzetével igazán impozáns látványt nyújt. A hajó Marc Newson ausztrál tervező munkája. Az alapfedélzetén hatalmas tat található, amelyen helikopter-leszállóhely, hatalmas napozóterasz és medence is helyet kapott. A pletykák szerint a jacht az orosz milliárdos, Roman Abramovics tulajdona, aki előző hajóját, a Lunát 360 millió dollárért engedte át barátjának, Farkad Ahmedovnak.

Hadihajóból luxusjacht
A Yas az egyik legérdekesebb múlttal büszkélkedő szuperjacht, hiszen 1978-ban a Holland Királyi Haditengerészet fregattjaként engedték vízre, majd hollandiai nyugdíjazása után „szolgált” Egyesült Arab Emírségek haditengerészetében is, mielőtt Pierrejean Vision elképzelései alapján 2011–2015 között luxustengerjáróvá alakították. Mindeközben 11 méterrel növelték meg az eredetileg 130 méteres felépítményének hosszát. Az újracserélt hajómotoroknak köszönhetően a végsebessége 28 csomóra emelkedett az eredeti 20-ról. Az egykori kapitányi híd egy hatalmas, delfinorrszerű üvegfelület mögé került, amely extravagáns külsőt kölcsönöz a Yasnak.

Nevében is álomhajó
A Dream Symphony jelenleg a török Dream Ship Victory hajógyár dokkjaiban készül, de ha befejezik, elveszi a Black Pearltől a világ legnagyobb vitorlása címet. Hajóteste laminált és ragasztott fa, illetve modern epoxi- és kompozitanyagokból készül. A tervek szerint kettős fedélzeti felépítménye között egy olyan nyitott fedélzetet alakítanak ki, amely rossz időjárás esetén lefedhető lesz. A főfedélzeten lakosztály, szalon, iroda, wellnessközpont és edzőterem kap helyet. A tatfedélzeti úszómedence pedig olyan üvegborítást kap, amelyen táncteret vagy helikopterleszállót is kialakíthatnak.

Nem egy nyeretlen kétéves
Alig két éve, 2020-ban tették vízre 466 láb (142 méter) hosszú Nordot, a vegasacki Lürssen jachtgyártó művét. A csúcsluxust kínáló hajóóriás alsó fedélzetén sport- és búvárközpont, valamint egy akár 50 láb hosszú motoros tárolására szolgáló fedélzeti kikötő található. A felső fedélzeten két helikopter-leszállóhely kapott helyet, és mindkettőhöz van csúsztatható hangár, amely az időjárás viszontagságaitól védi a fedélzetre leszálló gépeket. A hajó 20 kabinban 36 vendégnek kínál férőhelyet.

Igazi különlegessége, hogy 20 másodperc alatt(!) készült el.

Kilátó a tengerszint alatt
Ha nem is a legnagyobb, de kétségtelenül a világ legfuturisztikusabb vitorlása a Nobiskurg építette A, amelyet 2017-ben Philippe Starck tervezett. Három enyhén hajló kompozitárbócán kívül nem sok minden látszik ki a magas védőfalak mögé rejtett 468 láb hosszú fedélzetből. De a sci-fi kategóriába tartozik az is, hogy a hajó gerincében egy víz alatti kilátó kapott helyet. Ezeken kívül minden más titok, ami a fedélzeten található, a hajógyár csak annyit árult el a luxusjachtról, hogy a végsebessége 21 csomó.

Az elnöki jacht
Az El Mahrousa arabul azt jelenti, hogy védett, nem csoda, hogy ezt a nevet kapta az egyiptomi elnöki jacht, amelyet a londoni székhelyű Samuda Brothers 1863-ban kezdett építeni és 1865-ben indították útjára. A 478 lábas hajót eredetileg Egyiptom oszmán kormányzójának, Iszmáil pasának építették. A jacht 1869-ben a Szuezi-csatorna megnyitóján is ott volt. A világ legrégebbi szuperjachtját a brit haditengerészeti építész, Sir Oliver Lang tervezte, és az évek során többször módosították. Az egyiptomi haditengerészet gondozásában lévő hajó csak egy-két napra száll tengerre.

A rakétás luxushajó
Ezt az egyedi jachtot a dán Helsingør Værft hajógyártó bocsátotta vízre, 1984-ben. Az 5200 tonnás Prince Abdulaziz 482,3 láb hosszával akkoriban a világ leghosszabb jachtja volt. Elsőként a névadó, Abdulaziz hercegé volt, méghozzá 22 éven át. A hajó belsőépítésze David Nightingale Hicks volt, aki az élénk színek használatáról ismert. A jacht előcsarnoka állítólag a Titanic másolata. Utoljára 2005-ben szerelték át, a pletykák szerint föld-levegő rakétákat szállít.

A+, de nem energiatakarékos
A Lürssennél készült, A+ néven ismert hajóról nagyon keveset lehet tudni, azonkívül, hogy ez a német hajógyár által valaha épített negyedik legnagyobb jacht, és eredetileg Topaz-nak hívták. Az biztos, hogy az elülső fedélzetén helikopter-leszállóhelyek találhatók, míg az alsó tatfedélzeten medence kapott helyet, ám a belsejéről soha nem publikáltak fotókat. A hajó a Manchester City tulajdonosa, Manszur bin Zajed al-Nahjan sejk tulajdonában van, a végsebessége 22 csomó, és 62 vendéget, valamint 79 fős legénységet szállíthat.

A boldog napraforgó
Ez a több mint 500 láb hosszú jacht koncepcióként Sunflower (napraforgó) Project néven futott, majd 2016-os vízre bocsátásakor tulajdonosától, Omán szultánjától az Al-Said (boldog) nevet kapta. Külseje klasszikus tengerjárót idéz, kivéve, hogy a közepén iker-kipufogócső kapott helyet. A hatfedélzetű luxusjachtot 154 fős legénység üzemelteti, és ők gondoskodnak a 70 vendég kényelméről. A végsebessége 22 csomó, belső terét pedig a londoni Redman Whiteley Dixon stúdió tervezte. A hírek szerint a fedélzet alatt egy 50 fős zenekar befogadására alkalmas koncertterem is található.

Fedélzeti versenyuszoda
A 2016-ban vízre tett Dilbar is a német Lürssen dokkjaiban készült. A tulajdonosa Aliser Uszmanov, aki a becslések szerint 350 millió fontért, vagyis mindegy 138 milliárd forintért juthatott hozzá a 156 méternyi tengeri luxushoz. Fedélzetén akár rövidpályás úszóvébét is tarthatnának, hiszen egy 25 méteres, 6400 köbméteres medencét alakítottak ki rajta. Belsejét a Winch Design tervezte „ritka és exkluzív luxusanyagokból”, de ennél többet nem árultak el róla. Az elképesztően kecses hajótest űrtartalma 15 850 tonna.

A diszkóhajó
Az Andrew Winch tervezte Dubait eredetileg Jefri Bolkiah brunei hercegnek rendelték meg a Blohm+Voss és a Lürssen közös projektjeként, majd 1998-ban leállították a munkálatokat, amikor a csupasz hajótest és a felépítmény váza már állt. Ezt követően adták el az Emírségek miniszterelnökének és uralkodójának, Mohammed bin Rásid Al Maktúm sejknek. Az 531,5 láb hosszú hajót már a Platinum Yachts fejezte be, és 2006-ban adták át. Ma is a sejk jachtja, 24 vendégnek kínál szálláshelyet, akiket 88 fős legénység szolgál ki. A hétfedélzetes jachton egy 70 láb széles átrium, egy Black Hawk helikopternek készített leszállóhely, tengeralattjáró garázs, egy diszkó és egy mozi is helyet kapott.

Még egy Abramovics-hajó
A Roman Abramovics milliárdosnak átadott 533,1 láb hosszú jacht, az Eclipse megtervezése és megépítése öt évig tartott. Amikor 2010-ben elhagyta a hamburgi Blohm+Voss hajógyárat, a világ legnagyobb jachtja volt. A belsőt és a külsőt egyaránt Terence Disdale tervezte. Az arányos profilt lépcsőzetes fedélzetek határozzák meg. Az Eclipse-nek 185 láb hosszú tulajdonosi fedélzete van, az úszómedencéje pedig táncparketté alakul, amikor az alja megemelkedik. Három helikopter befogadására alkalmas, köztük egy a fedélzet alatti hangárban található, emellett hatalmas spa, edzőterem és strand is található rajta. Hatótávolsága 6000 tengeri mérföld.

A sötét ló
A világ második legnagyobb jachtja valódi rejtély, a Mariotti Yachts üzemében készült Fulk Al Salamah 538 lábas hosszát is csak az AIS-rendszerből kapott adatok alapján becsülték meg. A genovai hajógyárban 2016-ban vízre bocsátott luxushajó vélhetően az ománi királyi család tulajdona. A külső tervezést a Studio de Jorio készítette, és egyesek szerint inkább hasonlít egy segédhajóra, mint egy szuperjachtra. Ennek ellenére a légi felvételek lenyűgöző méretű helikopterfedélzetet, gereblyézett áróocokat és egy fürdőplatformot is láttatnak.

A csúcstartó
Hiába a világ legnagyobb jachtja, a tulajdonosa nem büszkélkedik a 2013-ban átadott Azzammal. Talán nem meglepő, hogy ez a hajógigász is a német Lürssen üzemében készült. A tervezőcsapatot Mubarak Szaad al-Ahbabi irányította, amelynek a végeredménye nemcsak egy hatalmas, 592 lábas, vagyis 180 méter hosszú, de egy méretéhez képest nagyon gyors, 30 csomós szuperjacht lett. Ráadásul hihetetlenül hamar készült el: egyévnyi tervezés után, három esztendő alatt kész lett. A Lürssen hajóépítő a Christophe Leoni által tervezett belső teret „kifinomult, a 19. század elejének empire stílusa ihletette luxusként” írja le. 2020-ban felújították.

Kovács Róbert Gyula

(Cikkünk eredetileg az Aqua Magazin 154. számában jelent meg. Fizessen elő rá, hogy ne maradjon le exkluzív tartalmainkról!)

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!