Aquarius – Káprázat a tengeren

2019. február 28.
Címkék :

Szép számmal akadnak hatalmas motoros és vitorlás jachtok a világ legnagyobb kikötőiben, de akár az Adrián is láthatunk horgonyozni egyet-egyet a szigetek közt. Azonban arra a látványra, amelyet a méltóságteljesen haladó Aquarius nyújt, jobb előre felkészülnünk, s még így is leesik az állunk.

A belső elrendezés és dizájn Mark Whiteley munkája, aki a „modern klasszikus” stílus mestere. A fehérre festett burkolatok és a mahagónibútorok megállnák a helyüket egy elegáns golfklub termeiben is. Ráadásul a méret is passzol: a szalon például nagyjából akkora, mint egy villa nappalija, a törtfehér kárpitok és a körpanoráma pedig nagyítja is az összhatást.


Ötletes elrendezés, hogy a navigációs asztal a szalon sarkában egy kanapé mellett található, így a kormányos – ha akarja – a társasági életben is részt vehet. Az ebédlőt nyolc főre tervezték, kifejezetten elegáns a márványlappal borított tálaló, de egy különleges megoldás teszi igazán páratlanná: az étkezőasztalok a dohányzóból „nőnek ki”, ehhez csak egy gombnyomás szükséges és az elektromos emelők a kívánt magasságra állítják az asztallapot.


A lépcsőn lesétálva a kabinokhoz jutunk. A hajó méreteihez képest egyébként nem alakítottak ki túl sok vendégszállást. Két tágas dupla kabin áll rendelkezésre, valamint egy családi kabin, amely lehajtható ágyaival négy embert tud befogadni. Vélhetőleg itt leginkább a gyerekekre számítanak.


A tulajdonosi lakosztály nem csak hajósszemmel tűnik tágasnak, bármelyik elegáns hotel elfogadná apartmannak. A hatalmas hálóban, az ággyal szemben, egy komódból emelkedik ki a tévé, emellett elhaladva pedig – néhány lépcsőfok segítségével – egy kifejezetten világos privát társalgóba juthatunk.


A személyzeti kabinok a hajó orrában találhatók, összesen tíz fő elszállásolására van lehetőség, öt helyiségben. Ez egyébként előírás, ennyit határoz meg az LY3, a nagy jachtok szabályzata. A kabinok mellé egy kisebb szalont is terveztek, ez társalgó és ebédlő is egyben.


Noha a belső tér lenyűgöző, a hajó fedélzete is tartogat igazi meglepetéseket. Nézzük rögtön a főárbócot. Az 52,5 méter magas karbonszerkezet – csakúgy, mint a teljes rigg – a Rondal cég alkotása. A ketch kialakítás egyébként a könnyebb használhatóságot szolgálja, a vitorlaszett jobban variálható és a hajó is kezesebb. Ugyanakkor óriási felületekről beszélünk, így minden elektromos. Van egy vezérlőpanel a kormányállásnál, és egy mobil munkaállomás, amely a vitorlák finom állításánál nagy segítség. Így a legénység a fedélzeten körbesétálva is tudja állítani a vásznakat.


Ezek pedig tényleg nagyok. A baumba tekerhető nagyvitorlák 520 és 440 négyzetméteresek. A normál orrvitorla 430 négyzetméter. Ehhez jöhet még egy 770 négyzetméteres Code 0 vagy egy 1580 négyzetméteres genakker. Összeségében ez azt jelenti, hogy a maximum cirkálóvitorlázat 1390 négyzetméter, míg a bőszeles akár 3000 négyzetméter is lehet! Dolgoznak is rendesen az elektromos csörlők, percenként 100 méter kötelet tudnak feltekerni. Az Aquarius testsebessége 16 csomó, ami valóban komoly teljesítmény egy ilyen luxusjachtnál.


Természetesen akkor se jön zavarba a legénység, ha épp nem fúj a szél, a 966 lóerős motor 14 csomóval tolja a hajót. S ha már a gépháznál járunk, nézzük meg, mi szolgálja még az utasok komfortját. Az édesvízkészítő kapacitása napi 13 ezer liter. Ehhez persze áram is kell, ezt két 70 kW-os generátor adja. Hosszú utakon bizony jó szolgálatot tehetnek a szintén sok áramot igénylő kényelmi berendezések. Noha a 2018-ban átadott luxusjacht egyelőre nem vitte messzi kalandokra tulajdonosait, de bármikor megteheti, a hatótávolsága ugyanis négyezer tengeri mérföld, azaz lényegében bárhová elhajózhatnak vele.

 

Mátay László (fotó: Carlo Baroncini)

(Cikkünk teljes terjedelmében megtalálható az Aqua Magazin legújabb számában.)

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!