Hetvenlábas katamarán felfújható szárnyvitorlákkal és elektromos hajtással: MODX

2025. október 7.
Címkék :

Behúzható árbócokra szerelt, teljesen automatizált, felfújható, forgó szárnyvitorlák és változtatható állásszögű, hidrogenerátoros propellerek – ez a MODX.

Koncepciók számolatlanul jelennek meg, de ez speciel megvalósult, részben talán pont azért, mert annyira lenyűgöző: VPLP által tervezett hullámtörő hajótestek, automatizált energia- és vitorlarendszer, nulla szén-dioxid-kibocsátású hajózás, teljes mértékben megújuló energiák felhasználásával.

Az Aeroforce céget kifejezetten a technológia fejlesztésére hozták létre, az általa épített AF125-ös vitorlák egyenként 125 négyzetméteres felfújható szárnyak, automatikus trimmelési funkcióval. Állítólag 1,7-szer hatékonyabbak, biztonságosabbak (csörlők/kötelek nélkül), mint a hagyományos vitorlák, ráadásul 20 százalékkal több szabad helyet hagynak a fedélzeten. A cél az volt, hogy 10 csomós szélben 10 csomós sebességgel haladjon a hajó.

A teleszkópos árbócok hat részből állnak, amelyek a vízvonal és a fedélzet szintjén lévő csapágyak körül forognak. Teljesen kitolt állapotban 23 méter magasak, és annyi reffelési lehetőséggel rendelkeznek, hogy a vitorlák felülete akár 65 százalékra csökkenthető. A szárnyak hatalmas bölcsőkben kaptak helyet, nyolc percig tart felhúzni és felfújni őket. A hőre lágyuló poliuretánból (TPU) készült vitorlákat viszonylag alacsony nyomásra (100 millibar) fújják fel, ami körülbelül tizede egy átlagos SUP igényének, így a művelethez elég a pumpa, nem kell kompresszor.

Teljesítményét tekintve a MODX 25 csomós szélben eléri a 21,5 csomós tempót 150°-os látszólagos szélirány mellett. A MODX a belső kormányállásból irányítható, érintőképernyős kezelőfelület segítségével: „A projekt célja, hogy a vitorlázás bonyolultsága nélkül vonzza az be az embereket ebbe a világba” – magyarázta a VPLP munkatársa, Mathius Maurios. Így aztán a vezetés egyszerű, miután a szárnyak felemelkednek, a kormányos egyszerűen előretolja a szárny „gázkarját”, és választ a potenciális erő 0 és 100 százaléka között. Tehát nem csak egy automatikusan haladó hajóról van szó, hanem egy olyanról, amely automatikusan állított vitorlákat is használ.

Futókötélzet híján a kabintető maximálisra méretűre növelhető, így a lehető legnagyobb felületet lehet létrehozni a napelemek számára. Ez az MODX esetében 70 négyzetméter panelt jelent, ennek összteljesítménye 15 kW, ami akár az elektromos energiamix 35 százalékát is fedezheti. Bár a vállalat dolgozik egy flybridge-es kivitelen, az első hajón bemutatott széles sík felület előnye még, hogy ideális az esővíz gyűjtésére is, erre két 400 literes tartály áll rendelkezésre.

Az elektromos rendszer alapja a 250 kWh-s LFP lítium akkumulátortelep (egy nagy elektromos autó akkumulátora körülbelül 90 kWh), ami elegendő ahhoz, hogy a vendégek 10 napig élhessenek a fedélzeten napsütés, szél vagy motorhasználat nélkül. Esetleg 5 csomós tempóval motorozzanak 110 mérföldön át. Vitorlázás közben a változtatható állásszögű hajócsavar hidrogenerátorként tölti vissza az energiát az akkumulátortelepbe (15 csomós hajósebességnél 16 kWh energiát lehet visszatáplálni a rendszerbe).

A MODX üvegszálból épült, bioforrású gyantát és 40 százalékban újrahasznosított habot használva. Komoly luxust képvisel a hajóbelső, különösen a főfedélzet, amely egy motoros jacht stílusát idézi kényelmi szinten, 135 négyzetméter lakótérrel a szalonban, az első és a hátsó fedélzeten – ez a tér nagyrészt testreszabható, hogy megfeleljen magán-, charter- vagy „expedíciós” használatra.

(forrás: yachtingworld.com, fotók: modx-catamarans.com)

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!