XIV. Lajos találkozása az Interstellarral
A 122 méteres Kismet a műszaki innováció, a művészi merészség és a fényűző dizájn lenyűgöző elegye, amely egy úszó mesterműben áll össze.
Az elkészült hajó egy olyan tulajdonos vízióját testesíti meg, akinek a korábbi jachtjai is viselték a Kismet nevet. A Lürssen hajógyár mérnökeinek, a Reymond Langton belső dizájnereinek és a Nuvolari Lenard külső formatervezőinek együttműködése ezúttal egy minden részletében kidolgozott „dizájnkatedrálist” alkotott. Az biztos, hogy bármelyikük részvétele borítékolhatja egy nem mindennapi jacht születését, nem csoda hogy együtt történelmet írtak.
A tulajdonos már a tervezés legelején világossá tette: a megszokott nem elég. Így született meg a hibrid-elektromos hajtásrendszerrel felszerelt Kismet, amely csendben, kizárólag akkumulátoros üzemmódban akár 15 percet is képes haladni – ez épp elegendő ahhoz, hogy egy kikötőbe hangtalanul besurranjon vagy érzékeny ökoszisztémákon át ringatózzon.

A szokatlan, üvegfallal határolt gépház remek technikai megoldás. A szívében két MTU motor a legkorszerűbb váltókkal és meghajtó rendszerrel dolgozik össze egy 470 kW-os akkumulátortömbbel – ez utóbbi nagyjából akkora, mint egy Fiat 500-as. Nemcsak látványos, de hatékony is: a próbautakon minden elvárást túlteljesített.
A Nuvolari Lenard által megrajzolt külső nemcsak erőt, de karaktert is sugall. A látványos árbóc, ami tisztelgés az óceánjárók kora előtt, már messziről felismerhetővé teszi a hajót. A fedélzet pedig mozaikos medencéket, tűzrakókat, helikopterleszállót és privát wellnesszónákat rejt.

A felső fedélzet egy igazi elvonulósziget napozóágyakkal és jakuzzival, míg a hídfedélzeten az egyedi napvitorlák és a látványos lépcsők szinte tökéletes átmeneteket hoznak létre a különböző terek között. Az oldalán futó széles sétány a régi utasszállító hajók romantikáját idézi.
A belső terekben Pascale Reymond dizájner szerint a barokk pompa és a sci-fi-fantázia találkozik. A főszalonban kézzel festett de Gournay tapéták és pezsgőszínű, texturált alumínium mennyezetpanelek ragyognak, amelyek integrált világítással, hangtechnikával egészülnek ki.
A hajó szinte minden szegletében ívelt formák vezetik a tekintetet: a falak, a bútorok és a mennyezetek szinte organikus mozgással simulnak össze. A víz alatti mozi- és lounge-helyiség 15 centiméter vastag, vízvonal alá hajló panorámaablakokat kapott, amelyek bírják az extrém nyomást is. „Ha jönne egy jéghegy, az járna rosszabbul” – jegyezte meg tréfásan a projektmenedzser.

A Kismet minden részlete mögött egy történet rejtőzik. A főlépcső 1500 egyedi fénykomponensből áll, a felső lounge tükrös mennyezete a cseh üvegmanufaktúra, a Crystal Caviar munkája. A szuperjacht orrát egy lenyűgöző, rozsdamentes acélból mart jaguárszobor díszíti, amely a hajó egyik legikonikusabb eleme. Ez az Art Deco stílusú figura nemcsak esztétikai szerepet tölt be, hanem a tulaj személyes kötődését is tükrözi, hiszen az NFL-ben szereplő Jacksonville Jaguars csapatának a tulajdonosa is, így a jaguár a hajó totemállata is. A fedélzeten 40 tonnás, pillanatok alatt újratölthető fűtött medence, több jakuzzi, wellnessrészleg és egy hivatalos helipad is helyet kapott. A high-tech audiovizuális rendszerek, például a videófallal kombinált tánctér, egyszerre szolgálják a szórakozást és a luxust.
A Kismet építése különleges időszakban kezdődött: a szerződés aláírását követően kitört a világjárvány, jöttek a Zoom-meetingek, a késedelmes szállítások, az átszervezett tervezési folyamatok, mégis, a projekt nem torpant meg. Inkább időt és lehetőséget kapott a kiforrottságra.

Az idén májusban, amikor a hajó végre kifutott a Lürssen műhelyéből Skócia felé, a csapat tagjai meghatottan búcsúztak. Gerry Fultz, a tulajdonos régi képviselője így fogalmazott: „Nem tudom, látunk-e még egy ilyen hajót valaha.”
A különlegessége az is, hogy azonnal bekerült egy charterflottába, ennek köszönhető a széles körű publicitása. Vagyis ez azt jelenti, hogy aki kipróbálná a hajó nyújtotta kényelmet és pompát – és van erre hárommillió dollárja –, az egy hétig részévé válhat ennek a barokk sci-fi-álomnak.
Kállai Benedek
(Cikkünk eredetileg és teljes terjedelmében az Aqua Magazin 168. számában jelent meg. Fizessen elő rá, hogy ne maradjon le exkluzív tartalmainkról!)
