Szituációs gyakorlatok a tengeren: amikor megcsúszik a horgony
Az elképzelt szituációkhoz komplex gondolkozás szükséges, míg a valóságban az ilyen helyzetben általában nincs sok időnk, és így kell a lehető legjobb döntést meghozni.
Béla a feleségével és a 12 éves fiúkkal vitorláznak az Égei-tengeren, egész pontosan a Kükládokon. Egyik nap kora délután egy kis sziget egyik csendes, nyugodt öbölében horgonyoznak le. Az előrejelzés alapján 20 csomó alatti északi szél lesz, amire védett is ez az öböl. 15.30-kor a VHF-rádión meghallgatják a szokásos időjárás-előrejelzést, ami megváltozott, és Bf 6-os szél fog fújni északkeletről.
Álljunk át esetleg egy védettebb öbölbe, vagy a közeli marinába? A Navily alapján nem védett az öböl az északkeleti szélre, szóval itt kicsit hullámos lesz az éjszaka – mondja a családnak Béla. A feleség és a gyerek nem akar átállni, mert annyira idilli a hely.
Bf 6-os szél esetén nem lesz probléma – gondolja Béla –, és biztonságból leenged még 10 méter láncot.
A család közösen elkezdi a vacsora készítését, és elszalad pár óra… Béla és a felesége már két koktélt is megivott, amikor 19 órakor Risk of gale warnigot hallanak a VHF-rádión, egész pontosan 35-40 csomós éjszakai vihart mondanak a környékre jégesővel.
Béla gyorsan hívja telefonon a marinát, de az már megtelt. Lassan naplemente, és nem akar átállni egy másik öbölbe, mert már sötétben lenne a manőver, és a vihar bármikor érkezhet az éjszaka folyamán.
Vacsora után a család lepihen, és reméli, hogy nem jön be a vihar… Csakhogy hajnali 1-kor Béla zajra és billegésre ébred, stabil 36 csomós szelet mutat a műszer, esik az eső és a jég.
A szél északkeleti-keletire változott, amire nem védett az öböl, emiatt elég hullámos lett a tenger.
Béla előremegy az orrba, és észreveszi, hogy csúszik a horgony (pattog a lánc). A körülötte lévő hajók horgonyfényét is el kezdi nézni, és így most már biztos benne, hogy csúszik.
Kb. 100 méterre a part, és nincs már sok idő, gyorsan kell dönteni. A körülöttük lévő hajók nem csúsznak, de közel vannak, és Bélának hirtelen a motor indítása jutott eszébe.
Te mit tennél ebben a helyzetben?

Akkor kezdjük a végéről…
Aranyosi Zsolt: Amikor a horgony már csúszik, nincs más választás, mint felszedni a horgonyt. Viszont ekkor már az időjárás bedurvult, és szerintem Bélának nincs megfelelő segítsége, sőt lehet, hogy a családtagok pánikolnak.
Méder Áron: Van egy olyan megoldás, hogy az ember egyszerűen kinyitja a horgonycsörlőt, és pár másodperc alatt leszalad a teljes lánc – ez a vészleengedés. Egyedül nehéz ezt a manővert megcsinálni, de nem lehetetlen. A motor beindítása után a fordulatszámát úgy állítjuk be (kb. 2500–2800 rpm), hogy a hajó tartsa a pozícióját, és ne csússzon tovább a part felé. A vészleengedés után a horgony és a lánc marad az öbölben, így a hajó gyorsan ki tud menekülni az öbölből, ami tele van hajóval (másnap pedig jó időben vissza lehet menni a horgonyért).
A nyílt vízen a hajót „heave-to”-ba tesszük, vagyis sodródunk, ha van elég sea room. Ez valószínűleg egy rövid nyári zivatar, és pár óra alatt véget ér. Várhatóan hajnalban vissza lehet állni az öbölbe horgonyra a tartalék horgonnyal.
A. Zs.: Már a délutáni időjárás-jelentés után és a Navily alapján át kellett volna állni vagy a védettebb öbölbe, vagy a marinába (az idilli öböl ott lesz holnap is, oda vissza lehet menni).
M. Á.: A következők a tanácsaink:
– situation awareness, vagyis a jó és gyors helyzetfelismerés, ami itt elmaradt,
– a hajón a közös mantránk a safety first and last and always, amit nem tartottak be,
– a standard (best practice) betartása a legfontosabb, vagyis horgonyozni mindig csak hét tényezőt figyelembe véve lehet.
A. Zs.: Ha mégis úgy dönt, hogy ott marad, akkor le is mehetett volna egy maszkkal megnézni, hogyan áll a horgony (habár ez sem garancia egy szélforduló esetén). Illetve mérlegelni, hogy lesz-e segítség abban az esetben, ha el kell hagyni a horgonyzóhelyet. Horgonyriasztást beállítani a plotteren és/vagy telefonon ilyenkor kötelező.
M. Á.: A zero-alcohol policy ilyen esetekben erősen ajánlott. Az a legjobb, ha horgonyon nem iszunk alkoholt, mert mindig történhet valami. A hajózás veszélyes üzem.
Aranyosi Zsolt, Méder Áron
(Cikkünk eredetileg és teljes terjedelmében az Aqua Magazin 168. számában jelent meg. Fizessen elő rá, hogy ne maradjon le exkluzív tartalmainkról!)
