Renault Rafale: a szél energiája négy keréken

2024. november 26.
Címkék :

Hogyan lehet egy repülő legendáját feleleveníteni úgy, hogy közben a 21. századi kihívásoknak megfelelő 200 lőerős full hibrid vagy 300 lóerős plug-in-hibrid meghajtású, felső középkategóriás szabadidő-autót kapjon a vásárló? A Renault mindezt megmutatta az új Rafaléban.

Szöveg: M. Kovács Róbert

A Renault történetében nem nevezhető újdonságnak a Rafale, de alighanem kevesen emlékeznek a nagy elődre. Kilencven évvel ezelőtt a könnyű vadászgépekre szakosodott Caudron repülőgépgyár és a Renault együttműködéseként született a Caudron-Renault Rafale, egy kétüléses túrarepülőgép, amely sorra döntötte a hosszútávú repülési rekordokat. A tervezőmérnök, Marcel Riffard dizájnötleteit később átültették két négykerekű koncepciómodellbe is: a Renault Nervasportba és az Étoile Filantéba. Nos, utóbbiak akkoriban meg sem közelítették a repülő 455 kilométeres óránként sebességét. Bár már a Nervasport 170 km/h-ja is impozáns volt, az Étoile Filante pedig a világ leggyorsabb autója lett a maga 308,9 km/h-jával, amikor 1956-ban átszelte a Utah állambeli Bonneville sós síkságot.

A név kötelez

A modell neve franciául a szél energiájára utal, így a kései Rafale-utód sem lehetett egy nagy, lomha autó. Viszont a biztonság érdekében a végsebességét maximálták, mivel ezek a modellek a vásárló kényelmét és megelégedettségét szolgálják, merész dizájnnal és számtalan kényelmi és biztonsági szolgáltatással.

A modell vonalvezetése az elmúlt évek felső középkategóriás crossoverek divatját követően letisztult, elegáns, mégis dinamikus, ami a Peugeot-tól elcsábított tervező, Gilles Vidal kreativitását dicséri. Pedig a modell nem kicsi: a hosszúsága 4710, a szélessége 1866, a magassága 1613, a tengelytávja pedig 2738 milliméter.

Gyémántos belépő

Látványosan és ötletesen uralja a kocsi orrát az autó színének megfelelően részben színezett, tengernyi apró rombuszból összeálló hűtőmaszk, amely egyfajta színváltó gyémántfalként díszeleg, és kelti fel a nézelődők kíváncsiságát. A mellette elhelyezett „hunyorgó” fényszórók és az alattuk álló szárnyszerű lámpatestek összessége egy összehúzott szemmel ugrásra kész nagymacskára emlékeztetnek, amelyek tovább fokozzák a modell dinamikáját.

Szögletek ívelése

Ez a dizájn visszaköszön a belső térben is, ahol az éles és tompa szögek harmonikus váltakozása üdíti a szemet, amelyeket természetesen prémiumanyagokból állítottak elő. A modell műszerfalát uralja a hatalmas érintőképernyő, amely kiegészül a szélvédő alsó sávjában kivetített (head-up display) adatokkal is.

Ki(k) vezet(nek)?!

A Renaul Rafaléban 32 (!) különböző vezetéstámogató rendszer segíti az irányítást. Az aktív vezetési asszisztens a Stop & Go rendszert kombinálja az intelligens adaptív tempomattal. Az útviszonyoknak megfelelően szabályozza a sebességet, emellett pedig biztonságos követési távolságot biztosít. Ha lassul a forgalom, a rendszer lehetővé teszi, hogy az autó álló helyzetig fékezzen, majd automatikusan újrainduljon. Mindez kiegészül sávtartó elektronikával, megközelítésre, ütközésre és gyalogoselütés veszélyére figyelmeztető szenzorokkal. És persze a leállással kell bíbelődni a parkolóasszisztensnek köszönhetően.

Elektronikai támogatás mindenütt

A hátsó utasüléseknél az elektromos Scenic okosított kartámaszát vette át a Rafale, amiből telefon- és táblagéptartót hajthatunk ki. A hátsó légbefúvás mellett lévő két USB-C-aljzatot megtoldja két USB-C-s töltővel a kartámla, és igényesen kárpitozott felület akadályozza meg a kartámaszba tett filctollak, egyebek zörgését. Az ajtótárolóinak kiugróan szép a kárpitozása, az Esprit Alpine modellen sötétkék szövet borítja a rakodóhelyeket az ajtóban.

Mindeközben, vélhetően nem csak hagyománytiszteletből, inkább praktikus okokból, a klíma valódi kapcsolókkal vezérelhető, az elegánsan kivitelezett billentyűk megkönnyítik a használatot.

Bedől a kanyarban?

Egészen egyedinek tűnik a Renault 4 Control Advance kormányzástechnológiája, amelynek köszönhetően alacsony sebesség mellett a rendszer a hátsó kerekeket 5 fokos szögig az első kerekekkel ellentétes irányba fordítja, így városi kisautókkal megegyező fordulókört tud elérni. 50 km/h felett a hátsó kerekek 1 fokos szögig az elsőkkel azonos irányba fordulnak a nagyobb stabilitás érdekében. A futómű elöl MacPherson konstrukciójú könnyűfém ötvözet alsó keresztlengőkarral, hátul négy lengőkaros.

Lehet 100 lóerővel több?

Ahogy cikkünk elején említettük: a modell mindkét hibrid hajtóművel komoly lendületet kínál. A 200 lóerős hibrid hajtásláncban 130 lóerőt biztosít az 1,2 literes hengerűrtartalmú benzinmotor, amit 50 kilowattos elektromos motorok egészítenek ki, amelyeket 400 voltos, 2 kilowattórás akkumulátorpakk táplál.

A napokban bemutatkozó E-Tech 4×4 300 LE modell azonban ezt is megfejeli. A plug-in hibrid hajtáslánc egy magas kapacitású (22 kWh) akkumulátorból, két elektromos motorból – amelyből az egyik a hátsó felfüggesztésnél található – és egy multimodális automata sebességváltóból áll. Ez a konfiguráció sokoldalú, csendes és üzemanyag-hatékony vezetési élményt nyújt.

Renault Rafale technikai adatok:

Motor E-Tech full hybrid 200 auto

Maximális teljesítmény 200 LE (147 kW)

Maximális forgatónyomaték 205 + 205 (nem kumulatív) / 1750 ford./perc

Sebességváltó 6 sebességes automata

Hengerűrtartalom 1199 cm3

Hengerek száma 3

Motor E-Tech Plug-in Hybrid 4×4 300

Hengerűrtartalom 1199 cm3

Hengerek száma 3

Maximális teljesítmény 150 LE / 110 kW

Maximális forgatónyomaték 230 Nm

Sebességváltó 6 sebességes automata

(X)

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!