Hajótüzek fokozódó esélye a Balatonon is

Világszerte megszaporodtak a kedvtelési célú hajózásban a hajótüzek. Hallani kikötőkben vagy tárolóhangárban felcsapó lángokról, illetve tengeren hajózó vitorlások és motoros jachtok váratlan kigyulladásáról.

A motoros jachtok és a túrázásra használt vitorlások száma a tengereken és a belvizeken egyre növekszik. Tehát a nagy számok törvénye alapján is több a káresemény, a baleset és persze a hajótűz.
Bonyolultabbá vált a hajók felszereltsége is, főleg a komfortot növelő berendezésekre tekintve. Fél évszázada a kedvtelési célú vízi járműveken a navigációs fények mellett volt néhány lámpa a kabinban, esetleg odabenn egy szimpla gázfőző – vagy még ennyi sem. Az igényeket ellátta egyetlen hagyományos akkumulátor.

Ma elvárás a hűtőszekrény (több is), a légkondi, esetleg külön fűtés. Tengeren az édesvízkészítő. Na meg a rengeteg műszer mellett az elektromos árammal működtetett berendezések. A horgonycsörlő, az orrsugárkormány, a motoros vécé. A vízi járművet behálózó elektromos rendszert immár több akkumulátor szolgálja. Manapság egyre inkább modern lítiumion-akkumulátorok.

Nagyon leegyszerűsítve: ha ebben valamiért rövidzárlat keletkezik, akkor a cellákban lévő anyagok elkezdenek lebomlani. Exoterm reakció indul, és az akku hőmérséklete gyorsan a fémes lítium olvadáspontjára emelkedik, heves, önmelegedő láncreakciót okozva. Az aksi pillanatok alatt 600 Celsius-fok fölé melegszik. Ettől a cellákban lévő elektrolitok egyszerűbb, gyúlékonyabb molekulákká bomlanak, gázok keletkeznek, végül a növekvő nyomás robbanást okoz. Az ilyen tűz hosszabb ideig és a szokásosnál magasabb hőfokon ég, szinte lehetetlen eloltani. Ráadásul a lítiumion-akkumulátorok kényesek a nedvességre.

Ez nem azt jelenti, hogy ezek az akkuk vagy a bonyolult elektromos rendszerek életveszélyesek lennének. Szó nincs erről! Csak sokkal jobban oda kell figyelni a karbantartásukra, és alaposabban ellenőrizni működésük körülményeit.

A fentiek igazak a Balatonon is, miközben egyre több az elektromos meghajtású hajó. Ám a legnagyobb problémáról szóljon Bagyó Sándor, a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálatának vezetője, alapítója és motorja: „Egy tavi tűzoltóegységet alapvetően két hajó alkot. Ezek fémtestűek, és önmagukat folyamatos hűtő vízpermettel tudják védeni, valamint beavatkozásra alkalmas a vízsugaruk. Ehhez tartoznak még adapterek, amelyek habot is tudnak bekeverni. A hab nem feltétlenül vízbarát, de mégis fontos, mert amikor egy égő vízi járművet sok vízzel oltunk, az rögtön el is süllyesztheti.

A másik hajó gyors, mozgékony, amelyről a tűzoltók megcsáklyázzák az égő darabot. Megfelelően megkötik, kitámasztják és elvontatják. Közben persze oltanak, de ez elsősorban hűtőoltás. Az égő hajókat a gyors járású több fordulóban kihúzza nyílt vízre. Ott a másik, a nagy kapacitású hajó ezeket elkezdi oltani.”

Ha a tűz már kiterjedt, akkor az égők oltása mellett meg kell akadályozni, hogy a tűz átterjedjen más szektorokra. Ez esetben ami már lángol, az lényegében menthetetlen, mert nem annak az eloltása az elsődleges, hanem a tűz továbbterjedésének a megakadályozása.

(Cikkünk eredetileg és teljes terjedelmében az Aqua Magazin 164. számában jelent meg. Fizessen elő rá, hogy ne maradjon le exkluzív tartalmainkról!)

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!