Málta népszerűbb, mint valaha
Tavaly hárommillió turista utazott Máltára, pedig a szigetország turisztikai vezetői csak 2024-re tervezték, hogy elérik a Covid előtti bevételi szintet. Ezt végül nemhogy elérték, meg is haladták.
A máltai turizmus sikerének titkairól John Mary Attard, a Máltai Turisztikai Hivatal kelet-európai, lengyel, valamint a Baltikum országait összefogó régió igazgatója beszélt.
– Hány magyar látogatott 2023-ban Máltára, és melyek a legfontosabb küldő piacok?
– Ötvenezer magyar pihent, tanult vagy sportolt nálunk tavaly. A hozzánk érkező turisták legtöbbje angol, olasz, francia, német és lengyel. Tavaly a látogatók többsége Olaszországból érkezett, amelyet követett az Egyesült Királyság. Az olasz és brit turisták a beutazók közel 40 százalékát tették ki, emellett a francia és a német látogatók is jelentős számot mutattak. A lengyel turizmus figyelemreméltó eredményt – 60 százalékos növekedést – mutatott fel, így több mint 167 ezer lengyel látogató érkezett Máltára tavaly. Az MTA által szervezett, Közösen történelmet írtunk című ágazati rendezvényén hozták nyilvánosságra azt az adatot is, hogy tavaly a turisták összesen 2,7 milliárd eurót költöttek Máltán, fejenként átlagosan napi 132 eurót, ami 20 százalékkal több, mint 2019-ben.
– Mi az ország legfontosabb turisztikai vonzereje?
– Elsősorban a nap és a tenger, főleg az északabbról érkezők körében. De nagyon sokan jönnek hozzánk búvárkodni, nyelvet tanulni, túrázni, golfozni vagy akár itt rendezik meg az esküvőjüket. Máltának ugyanis nemcsak nyáron kellemes az átlaghőmérséklete.
– A lakosság majd negyede külföldi munkavállaló. Hányan dolgoznak közülük a turizmusban?
– Sokan érkeznek Ázsiából, akik elsősorban a vendéglátás és a szállodaipar kevésbé magas képzési szintjét igénylő területein dolgoznak. De magyar szót is hallani: ötezer magyar él és dolgozik itt. A külföldi munkavállalók számára rendszeresek a továbbképzések, bizonyos munkaköröket csak szakképzettek tölthetnek be.
– Hogyan jellemezné a turisztikai infrastruktúra fejlesztését?
– A luxusszállodák sora bővült egy új Hiltonnal. Régi épületek avanzsáltak át butikhotelekké. A már meglévő szálláshelyeket a pandémia ideje alatt korszerűsítettük. De nem a turisták számának minden áron való növelése a cél. Legfeljebb évi 3,5 milliós látogatószámban gondolkodunk, mert nem akarunk beleesni az overtourism csapdájába. Inkább a minőség emelése, a programok számának növelése a cél.
(Az interjú folytatása megtalálható ide kattintva.)
- ha tetszett, ajánld másoknak is!