Nacra 15 – Az utánpótlás katamaránosztálya meghódította a Balatont
Napjaink vitorlázása forradalmi változáson megy keresztül. Előtérbe került a sebesség, a szárnyalás, amely a korábbiaknál nagyobb adrenalint nyújt.
Az America’s Cup-on és a The Ocean Race-en indulók, valamint az IMOCA-hajók egy, míg a SailGP-n versenyzők több testen repülnek. De nem kell ilyen messzire menni, elég, ha az új olimpiai szörfosztályt vesszük alapul, látható, hogy szerényebb körülmények között is teret hódít a repcsis üzemmód.
Joggal vetődik fel a kérdés, hogy mi közünk van mindezekhez itt, Európa közepén, tenger és óceán nélkül, tavi limányhuszárként, hínárral dúsan megáldott közegünkben. A válasz a szellemiségünkből és a gyökereinkből fakad. Az ember – persze ha rendes gyerekszobája volt – oda ad vissza, ahonnan kapott. A vitorlázás az a sportág, amely a komplex érzelmekre hat, a természet közelségét biztosítja mind a versenyző, mind a szabadidős aktivisták számára, függetlenül attól, merre is hajózik az ember.
Lássuk be, nemcsak hazai, de nemzetközi – ráadásul évtizede tartó – komplex probléma a fiatalok elvesztése a sportágból, illetve ugyanezen korosztály rohamos elkockulása. Ennek megakadályozására minden olyan eszköz alkalmas, ami a multitask üzemmódban felnövő generáció ingerküszöbét eléri, szerencsés esetben a figyelmét tartósan is leköti.
Ezt a jelenséget vette észre a World Sailing évekkel ezelőtt, és részben ennek a folyamatnak az eredményeként alakította ki/át az utánpótlás hajóosztály struktúráját. A gyártók és média lobbiérdekei mellett most haladjunk csak tova, elegánsan, inkább nézzük arra példákat az egy- és a kéttestűek világából mi kell ahhoz, hogy lekössük a tinik figyelmét: sebesség, izgalom, menőségi faktor, vízközeli élmény, látványosság – médiakompatibilitás (hiszen ami nem szerepel a közösségi médiában, az napjainkban meg sem történt), felelősségteljes feladat minden szereplőnek, legyen az kormányos vagy legénység, valahová tartozás érzés, mi kicsit mások vagyunk szellemiség.
Erre kiváló példa a 29-er mint a fiatalok alapozó verdája, és a 49-er, a felnőtt olimpiai szám az elkötelezett sportolók részére. Amennyiben pedig többtesten keresünk hasonló megoldásokat, akkor a Nacra 15-ös katamarán ajánlott a fiatalabbaknak, míg a felnőtteknek Nacra 17-es jár. Néhány paramétert azonnal tegyünk is a katamaránok mellé.
Nacra 15, korosztályok: U16, U19, felnőtt – azaz ha valaki megszereti, és úgy alakul, hogy ki sem nővi, de olimpiára menni sem szeretne, örömmel hajózhat benne évekig. Nacra 15, nemek: lehet vegyes páros, csak fiú, csak lány.
Egyesek talán még emlékeznek a 2011-es Groupama Garancia Formula 18 katamarán-világbajnokságra, amelyet a Balatonfüredi Yacht Club rendezett. A regatta hatására felpezsdül a 18 lábas katamaránvilág, Franck Cammas Füredre látogatott, és olyan nevek ültek be a 18 lábas katamaránokba, akik ma a Kékszalag rohanógépeinek az élmezőnyét jelentik. Váradi Szabó János, Pető Tamás, Diószegi Zoltán, Jankovics Gábor, Kalocsai Zsolt, Vándor Róbert és még sorolhatnánk.
Alig több mint tíz év elteltével, 2022-ben, az európai példákat követve, hazánkban is megalakul a Nacra 15 osztály, amely az idén már 16 hajós mezőny tudhat maga mögött (Katamarán Suli: 10, Pöff: 5, Keszthely: 1 hajó). A lelkes katamaránosok felkeltik a nemzetközi mezőny érdeklődését is, ennek köszönhetően a 2023-as országos bajnokság bekerül a Nacra 15 Super Series-sorozatba.
(Cikkünk eredetileg és teljes terjedelmében az Aqua Magazin 161. számában jelent meg. Fizessen elő rá, hogy ne maradjon le exkluzív tartalmainkról!)
- ha tetszett, ajánld másoknak is!