Megtorpanhat a szuperjachtiparág 2024-ben?
Bár a szektor a Monaco Yacht Show-n 560 kiállítóval komoly erőt mutatott, az iparági vezetők aggódnak a 2024-es gazdasági kilátások miatt.
Jól szemlélteti a jelenlegi dinamizmust, hogy a Port Hercule-ben 100 darab 24 méternél hosszabb jachtot állítottak ki. Ám a csillogó díszletek mögött zajló panelbeszélgetéseken megjelent némi pesszimizmus. 2024-re nem ideálisak a gazdasági kilátások, ami végső soron a szabadidős hajózási ágazatot is érintheti: „A bizonytalanság kulcsfontosságú tényező” – mondta Arthur Brouwer, a Heesen Yachts vezérigazgatója egy újságírókkal teli teremben. „A globális recesszióval kapcsolatos félelmek talán visszaszorulnak, de új aggodalmak merülnek fel a deflációba süllyedő kínai gazdasággal kapcsolatban, miközben a geopolitikai és belpolitikai kérdések továbbra is nyugtalanítani fogják a piacokat.”
Brouwer előadásában ismertette, hogy a UBS legfrissebb Global Wealth Reportja szerint a 2008-as globális pénzügyi válság óta 2022 jelentette az első olyan évet, amikor csökkent a nettó magánvagyon összértéke, és a veszteség nagy része a gazdagabb régiókban – például Észak-Amerikában és Európában – koncentrálódott, amelyek a jachtágazat legnagyobb fogyasztói piacai. Ugyanakkor a UBS előrejelzése szerint a globális vagyon a következő öt évben várhatóan 38 százalékkal nő, és 2027-re eléri a 629 ezer milliárd dollárt. Szintén pozitívum, hogy a növekedés valószínűleg elsősorban a közepes jövedelmű országokból táplálkozik, ami új piacok felbukkanásával és megerősödésével kecsegteti a szektort.
Ami a hajógyár közvetlen kilátásait illeti, a Heesen továbbra is „viszonylag kényelmes helyzetben” van, mivel a hajógyárnak 2024 végéig nincs szabad építési kapacitása. Közben a Ferretti Group 15,8 százalékos megrendelésnövekedésről számolt be az előző év első félévi eredményeihez képest, ami azt sugallja, hogy az iparág helyzete elég stabil a gazdasági bizonytalanság időszakának átvészeléséhez.
Ami a használtpiacot illeti: a 2023. január és szeptember között az eladások együttes értéke 4,4 milliárd eurót tett ki, ami 6,3 százalékos csökkenés az előző év azonos időszakához képest és 25,4 százalékos visszaesés a 2021-es év azonos időszakához képest. A pandémiát megelőző adatokkal összehasonlítva azonban a brókeri értékesítések összértéke 2023 első kilenc hónapjában javult a 2019-es 3,2 milliárd eurós referenciaértékhez képest, ami arra utal, hogy a szuperjachtok iránti teljes kereslet összességében továbbra is emelkedő pályán van.
Bob Denison, a Denison Yachting elnöke és alapítója szerint a jachteladások üteme lelassult a korábbi évekhez képest, de csak idő kérdése, hogy a piac újra felpörögjön – hasonlóan a 2021 és 2022 közötti hullámzáshoz: „A természetes brókerciklus része, hogy a tulajdonosok új, nagyobb vagy valamilyen szempontból az előzőtől eltérő hajót szeretnének beszerezni, amit sokan közülük a koronavírus-járvány idején meg is tettek. Arra számítunk, hogy ez a ciklus 2024-ben újra kezdődik, újra megnő az értékesítések száma – igaz, ez eredményezhet némi árcsökkenést.”
A Monaco Yacht Show-val a fentieknél részletesebben foglalkozunk az Aqua Magazin november elején megjelenő, 161. számában. Fizessen elő rá, hogy ne maradjon le exkluzív tartalmainkról!
(forrás: Boat International, fotók: monacoyachtshow.com)
- ha tetszett, ajánld másoknak is!