Legyen körbehajózható a Balaton!
Már legalább 30-35 ezren vitorláznak hazánkban aktívan, csak a Balatonra évente 100-150 nagyobb hajó érkezik emiatt, a hajózás komoly turisztikai vonzerő. Stratégiai cél, hogy a tó körbehajózható legyen.
Új kikötői kapacitásokkal indult a vitorlásszezon a Balatonnál, ahol az elmúlt hat-nyolc évben meglódult keresletet követik le a fejlesztésekkel. Az energiaválság a kikötői árakat is átírta, hajóhelyenként 400 ezer és 3,5 millió forint éves díjjal kell számolni.
Saját hajót fenntartani évente 30 vitorlázott napig nem éri meg, mivel a vételár és a fenntartási költség egyre magasabb. A borsos fenntartási költségek egy részét vagy egészét a tulajdonosok kigazdálkodhatják a hajó bérbeadásával, amit érdemes erre szakosodott chartermenedzsment cégekre bízni, amelyek rendesen karbantartják, viszont jellemzően inkább az új járműveket preferálják.
A vitorlázás egyre népszerűbb verseny- és szabadidősport, a Balatonon és a kisebb tavainkon 4,3 ezer versenyengedélyes sportolót tartanak számon a Magyar Vitorlás Szövetség 150 tagszervezetében.
Egyre népszerűbb a vitorlázás, ma már 30-35 ezren hódolnak aktívan e szenvedélyüknek, ami kifejezetten jó szám egy olyan országban, ahol nincs is tenger.
Az intenzív növekedés azonban nem tartható fenn a végtelenségig, és a stagnálás egyik oka egyértelműen gazdasági.
A Balatonon jelenleg több mint félszáz kikötőben lehet vitorlással és több mint száz helyen horgászcsónakokkal, valamint egyéb kisebb vízi járművekkel kikötni, a vitorlásszezon pedig több mint 9,5 ezer kikötői hajóhellyel indult. Legutóbb a Balatonvilágos Aliga Portot adták át május végén. Új és megújuló kikötők vannak és lesznek Balatonfüreden, Balatonföldváron, Alsóörsön.
A növekvő kereslet, az egyre nagyobb helyigény miatt a kikötői árak is nagyot emelkedtek az utóbbi időben, amire rátett az energiaválság, ami miatt a kikötők fenntartása is egyre költségesebb. Hajóhelyenként mérettől és kikötőtől függően 400 ezer–3,5 millió forint között kell számolni az éves költségekkel.
A kisebb, uszonyos hajók tárolása azonban ennek töredékéből megoldható, évente 100-150 ezer forint lehet. Nehéz pontos költségeket mondani, hiszen kis hajóval az egész szezon kijön javításokkal együtt akár 200 ezer forintból is, míg a nagyobb hajók felújítására és a kikötői díjakra együtt 2-3 millió is lehet a jellemző költség. Növeli a hajózás népszerűségét, hogy a kisebb hajókat vizsga nélkül – az elektromosokat például kétméteres hosszig.
A Balatoni Bringakör mintájára szeretnék, ha a tó nemcsak körbetekerhető, hanem körbehajózható is lenne. Ehhez már több megállópontot fejlesztettek, hogy minél többen szálljanak vízre és próbálják ki magukat. Különböző pályázatok vannak a vízi sporteszközök és infrastruktúra fejlesztésére: Balatonfüreden januárban ennek jegyében adták át az új kikötőt, a Kékszalag Portot, amely egy nagy kapacitású, komplex létesítmény, sokféle szolgáltatással. Vannak ott bérelhető vitorlások és hozzá vitorlásoktatás, kézi hajtású vízi sporteszközök és kerékpárkölcsönzési szolgáltatás is – a vg.hu beszélgetése Holczhauser Andrással, a Magyar Vitorlás Szövetség főtitkárával itt hallgatható meg teljes egészében.
fotók: balatonsun.eu, kollergaleria.hu, hungary.postsen.com
- ha tetszett, ajánld másoknak is!