Katamaránkörkép – új belépők és régi márkák
A katamaránok között vannak ráncfelvarrt és új típusok az ismert gyártóktól, de teljesen új piaci szereplők is beléptek a piacra. Előretörnek a környezettudatos megoldások és a vitorlázat nélküli, motoros és/vagy elektromos hajók.
Cikkünk első részében: francia dominancia.
Motorosok
A Sea Venture Yachting – Seavy11
Az A Sea Venture Yachting egy ízig-vérig francia hajógyár Canet-en-Roussillonban. A teljes csapatot kipróbált szakemberekből válogatták. A legkorszerűbb trendet követik, elegáns, innovatív és nagy teljesítményű hajóikkal. Legelső modelljük, a Seavy11 szögletes formákkal és egyedi ötletekkel igyekszik meghódítani a piacot. A csupán 11 méter hosszú motoros katamarán két teljes értékű kabint rejt, a tat oldalfala pedig lenyílik a víz fölé, hogy egy hatalmas strandot alkosson a teljesen egybenyitható fedélzettel. Akár 40 csomós végsebességre is képes, ami szintén nem megszokott ebben a kategóriában.
Fountaine Pajot – MY4.S
A Fountaine Pajot Motor Yachts sorozat legújabb tagja az év motoros katamaránja a kategóriájában. A MY4.S a francia hajógyártól megszokott minőséget nyújtja, ötletes, sportos, elegáns és kényelmes. A kifejezetten családias kialakítás minden részletében érezhető. Jól átgondolt és praktikus belső terek, biztonságos és kényelmes napozóteraszok jellemzik, és mindez akár 2×250 lóerős motorokkal, valamint ezer tengeri mérföldes hatótávval párosul.
Prestige – M48
A cég új belépő a katamaránpiacon, és elsőként azonnal egy 48 lábas hajóval lepte meg a közönséget. A Prestige – a Jeanneau prémiumbrandjeként – harminc éve fontos szereplője az egytestű motoros jachtok piacának, az M48-as belső kialakításánál pedig egyértelműen látszik is ez az örökség. A francia hajógyár nem is titkolja, hogy a célcsoportja elsősorban azok a motorosok iránt elkötelezett vásárlók, akik követve a vitorlások körében évek óta zajló trendet, egytestűről katamaránra váltanának.
Trimaránok
Dragonfly 40
A dán hajóépítő legújabb modellje a korábbi DF1200-ast váltja a piacon. Jens Quorning tervezte a Dragonfly trimaránflottájának zászlóshajóját, amelyet négy különböző kivitelben készítenek. A Touring verzió önváltós fokkal és könnyű kezelhetőséggel, míg az Ultimate, a C Ultimate és a C Performance változat magasabb árbóccal, nagyobb vitorlafelülettel és akár karbonszerelvényekkel szolgálják a teljesítményre vágyó vitorlázókat. A változtatható állású oldalsó hajótest a Dragonfly specialitása. A 20 csomó feletti utazósebesség pedig valóban kiemelkedőnek számít a szegmensben.
Vitorlás katamaránok
Lagoon 51
Az egyik legnépszerűbb Lagoon modell közel háromszáz eladott példánnyal a Lagoon 50-es, így érthető, hogy ezt frissítette az idén a piacvezető francia hajógyár. Aki szokott katamaránon utazni, tudja, hogy a flybridge a legnépszerűbb hely. Épp ezért a Lagoon 51-es tervezésénél központi szerepet kapott, hogy a lehető legtöbben férjenek el menet közben is a jól variálható üléseken, a kapitány zavarása nélkül. A flybridge 80 százalékát lefedő kemény tetőbe integrált napelemek 3400 watt teljesítményt szolgáltatnak a hajó üzemeltetéséhez.
Fountaine Pajot – Aura 51
Egyedi kialakításának és több újdonságának köszönhetően az Aura 51-es új korszakot nyit a gyár kínálatában. Az egyik fő újítás, hogy a szalon és a kokpit teljes szélességében átjárható. Ez a kialakítás megkönnyíti a kommunikációt, és még nagyobb térérzetet, valamint kényelmet biztosít. A flybridge felületébe integrált napelemek 2000 watt megújuló energia előállítására képesek. Az Aura 51-es hatkabinos változatban is elérhető, de egyedi, dupla Maestro kivitel is választható, a Full Maestro verzió pedig hatalmas tulajdonosi lakosztályt biztosít az egyik hajótest teljes egészében.
Nautitech 44 Open
Ez a típus a vásárlók igényei alapján betölti a 40-es és a 46-os modell közötti teret. Teljesen új hajótestdizájn, otthonos és variálható kokpit, újratervezett álló- és futókötélzet. Flybridge-es verzió egyelőre csak a 46-os modellnél választható, de talán hamarosan a kisebbeknél is elérhető lesz.
XCS – Excess 14
Az Excess Catamarans (XCS) jellemzően sportos és fiatalos túrahajókat gyárt. A VPLP design által tervezett 14 méteres modell pedig minden részletében teljesíti az elvárásokat. Alacsonyra hozott súlypont, feszes, áramvonalas hajótest, hatalmas vitorlafelületek. A belsőépítészet is inkább a fiatalosan sportos vonalat hozza, nem véletlen, hogy azonnal két jelölést is kapott, a British Yachting Awards Multihull of the Year kategóriában és a Genoa International Boat Show által fémjelzett Design Innovation Awardon.
Outremer 55
Az Outremer legenda a katamaránok világában. Miközben az Outremer 51-es az idén Amerikát hódította meg, a legújabb, az 55-ös modell Európa legjobb katamaránja lett. Sportos, elegáns és kivételesen jó minőségű. Egykezes, könnyű kezelhetősége és páratlan teljesítménye ideálissá teszi egy családi földkerülésre.
Privilège Signature 580
A Signature család középső modellje az új 580-as, amely megérdemelten kapott jelölést a 2022-es év katamaránja díjra. Kategóriájában is kivételes variálhatósága, tágas és kényelmes belső terei, valamint a felhasznált anyagminőség emeli ki a kínálatból. A konyha lehet fent vagy lent, de még az első kokpit is elhagyható, ha inkább több tárolót szeretnénk a földkerüléshez.
Hazai körkép
A katamaránok nemzetközi térhódítása a hazai piacon is érezhető, ezért megkérdeztünk néhány forgalmazót, amely katamaránokat is értékesít, hogy hogyan látják a trendeket.
Néhány katamarán eddig is volt a Balatonon, de ebben az évben ugrásszerűen megnőtt a számuk. Láng Róbert, a Pannon Yacht – amely a Bali és a Catana katamaránokat forgalmazza – tulajdonosa szerint kiemelt érdeklődés mutatkozik itthon a katamaránok iránt, hiszen ezek a hajók tényleg kiváltanak egy nyaralót, tágas tereik, kabinjaik, konyhájuk van, sok kényelmi extrával felszereltek, nagyobb családoknak kiváló választás. Alapvetően a 40 láb körüli hajókat látja ideálisnak a Balatonra.
Káli Csaba, az Adex Yachting ügyvezetője is megerősítette, hogy fokozódó érdeklődést tapasztalnak. Az általuk képviselt XCS Excess vitorlás és Prestige motoros katamaránmárkákat elsősorban tengerre javasolja, és azoknak, akiknek számít a luxus, a nagy belső tér, illetve kb. 30 százalékkal kedvezőbb fogyasztás a hasonló méretű egytestű hajóhoz képest, de ettől az évtől már a Balatonon is fut egy Excess 15-ös.
A Fountaine Pajot az egyik legrégebbi szereplője az európai katamaránpiacnak, így nem meglepő, hogy ebben az évben eladták az első Astrea 42-est a Balatonra – mondta el Fekete László, a Seahun Kft. ügyvezetője. A Fountaine Pajot katamaránok egy luxusapartman kényelmét nyújtják, miközben nem kell kompromisszumokat kötni a sebességben és a hajózhatóságban.
Egyértelmű trend, hogy egyre nagyobb hangsúlyt kap a belső tér növelése, ahogyan ez a legújabb Lagoon modellen, a Lagoon 51-esen is látható. „Az árbóc előrébb került, és bár ezzel nem maradt hely az önváltó fockvitorlának, ez a kompromisszum bőven megéri a nagyobb szalon nyújtotta kényelem miatt. A visszatérés a hagyományos fockvitorlához pedig jótékony hatással van a teljesítményre is” – mondta el Lindwurm Péter, a Lagoon katamaránokat is értékesítő Hanse Hungaria szenior értékesítője. A 40–78 láb közötti vitorlás és motoros katamaránok nagyon népszerűek az ügyfeleik között. Egyrészt rendkívül értékállók, így egy válságidőszakban is jó befektetésnek bizonyulnak.
Juráncsik Norbert
(Cikkünk eredetileg és teljes terjedelmében az Aqua Magazin 157. számában jelent meg. Fizessen elő rá, hogy ne maradjon le exkluzív tartalmainkról!)
- ha tetszett, ajánld másoknak is!