Katamaránkörkép – Francia dominancia
A 30–80 láb közötti, sorozatgyártású többtestű hajók népszerűsége töretlen. Ezen a piacon elsősorban a katamaránokra fókuszálunk, de nem hagyhatjuk figyelmen kívül azt a néhány trimaránkészítőt, amely chartercélra is épít hajókat.
A törésvonal mégsem a hajótestek száma körül alakul ki, hanem a vitorlás vs. motoros vonalon. Vannak ráncfelvarráson átesett és új típusok az ismert gyártóktól, de teljesen új piaci szereplők is beléptek. Előretörnek a környezettudatos megoldások és a vitorlázat nélküli, motoros és/vagy elektromos hajók, emellett pedig új szolgáltatások jelennek meg a piacon.
Francia dominancia
Ebben a szegmensben a teljes hajóépítő piacot a francia gyártók uralják mintegy 75 százalékos részesedéssel és 1,35 milliárd eurós éves forgalommal, amiben benne van az összes egy- és többtestű vitorlás, illetve motoros. A túrahajók piaca 12 százalékkal bővült az elmúlt évben, és az összes eladás 80 százaléka külföldre irányul. A jelentős bővülés ellenére az egytestű hajókból származó bevétel 4,5 százalékkal csökkent, míg a többtestűek eladásából származó 25,6 százalékkal bővült.
A többtestű hajók piacán továbbra is a Beneteau Csoporthoz tartozó Lagoon vezeti az eladási listákat évi 500 darabbal, második helyen a Fountaine Pajot áll 250-nel, míg harmadik a Bali/Catana Csoport 180 értékesített hajóval. Az összes többi neves gyártó (Outremer, Privilège, Neel, Excess, ORC) együtt mintegy 80 vízi járművet gyártottak. Így összesen mintegy ezer többtestűt építettek Franciaországban, amivel a globális piac 70 százalékát tudhatják magukénak.
Motorosok feljövőben
Igazán látványos a fejlődés a motoros katamaránok piacán, ahol ugyancsak a francia gyártók diktálják a tempót. A Fountaine Pajot és a Robertson & Caine továbbra is a legaktívabb a 35–70 láb közötti szegmensben. Jelenleg ezek a modellek a legnépszerűbbek: Fountaine Pajot: MY 4S/5/6 és 67, Robertson & Caine (Léopard): 46 és 53, Aquila: 36/44/54/70, Lagoon: 67/78.
Ahogyan a vitorlások, úgy a motoros katamaránok mérete is dinamikusan növekszik. A stabilitás, a méret/térfogat arány, az alacsony fogyasztás, a hatalmas tér és kényelem a motoros hajók híveit egyre inkább a katamaránok felé tereli. A Sunreef, a Catamaris vagy a Lagoon, élen jár a kis darabszámú, egyedi motoros katamaránok építésében. A legújabb fecskék pedig ebben a szegmensben is a hibrid és az elektromos hajók.
Van élet a franciákon túl?
A világon közel 1400 többtestűt építettek, ami 85–15 százalékos arányban oszlik meg a vitorlások és a motorosok között. A francia hegemóniát csak Dél-Afrika töri meg valamelyest, évi 180-200 hajóval. Itt a legfontosabb gyártó az Xquisite, a Royal Cape Catamaran, a Knysna és a Maverick. A válasz nem könnyű, mert hiába a Bavaria Csoporthoz tartozó Nautitech, vagy a Hanse irányítása alatt működő Privilège, azok mégiscsak francia eredetű gyárak.
Juráncsik Norbert
(Cikkünk eredetileg és teljes terjedelmében az Aqua Magazin 156. számában jelent meg. Fizessen elő rá, hogy ne maradjon le exkluzív tartalmainkról! A következő szám – benne cikkünk második részével – november közepén jelenik meg.)
- ha tetszett, ajánld másoknak is!