Eljön az önvezető hajók kora?
A Nippon Alapítvány, valamint logisztikai cégek, mint a Mitsui Lines és a Japan Railway Construction konzorciuma önvezető hajókat, kompokat és kétéltű kamionokat tesztel.
Az első önvezető hajót, a Mitsui tulajdonában lévő 95 méter hosszú Mikagét január végén tesztelték a partmenti vizeken, ahol a Curuga kikötőjéből induló japán hajó radar, lidar és kamerák segítségével közel 300 kilométert utazott az Oszakához közeli Szakai kikötőjébe. Drónok segítségével még a kikötéshez szükséges köteleket is képes volt a szárazföldi dokkmunkások kezébe adni.
A konzorcium második tesztjére február 5-én került sor, a Szuzakut nevet viselő japán önvezető hajó ekkor tette meg a Tokiói-öböl és az Isze-öböl közötti utat.
A japán partmenti hajózás az utóbbi időkben egyre inkább rászorul a munkaerő-felhasználás csökkentésére, mert az iparágban dolgozók is öregszenek és létszámuk is csökken. Ugyanakkor a legnagyobb konténerhajók üzemeltetői nem látnak túl nagy jövőt az önvezető hajókban, annak ellenére, hogy a hosszú utak alatt kiégő munkások megtartása számukra is nehézséget okoz. Az óceánjárókat működtető társaságok ugyanis a munkaerővel kapcsolatos költségeket annyira lecsökkentették, hogy azok eltörpülnek a konténerhajók által felhasznált üzemanyag árához képest. A szektor ötödik legnagyobb vállalata, a Hapag-Lloyd például 15-ször többet költ a hajók karbantartására és üzemeltetésére, mint bérekre – írta a vg.hu.
- ha tetszett, ajánld másoknak is!