Beneteau First 53 – Első az egyenlők között
A Beneteau 2020 elején mutatta be a First 53-as modellt, és a cég nem csinált titkot abból, hogy zászlóshajónak szánja az új, 50 lábas vitorlást. Ugyanakkor semmiféle csinnadratta nem kísérte a premiert, mert a franciák úgy vélték, a jacht magáért beszél.
Ami elsőre feltűnik a First 53-ason, az a szélessége. És ehhez nem kell tudni a pontos adatot (5 m), elég csak ránézni, és az embernek azonnal egy repülőgép-anyahajó jut eszébe. Ha pedig lenyílik a fürdőplatform a taton, láthatóvá válik, hogy abban elfér egy 2,4 méter hosszú, felfújt gumimotoros. Meggyőződésünk, hogy ennél szemléletesebb példát nem lehet mutatni. Ilyen méreteknél már megfontolandó a két kormánylapos megoldás, és a tervezők azt választották – részben ezért is fér el olyan jól a dingi.
Második körben a minimalista, tíkkel borított fedélzetre figyelhetünk fel, amin alig látni köteleket: a megoldás a kilencvenes évek közepén megjelent Wallykról terjedt el, és a mai napig tart. A rejtve vezetett kötelek csak a kormányállások elé rakott csörlőknél bukkannak elő, kivéve a nagyvitorla behúzóját, amelynek van egy fordítócsigája a kokpit padlójának középvonalában.
Tekintve, hogy „First” modellről beszélünk, az esztétikumon és a praktikumon túl a teljesítmény sem volt elhanyagolható szempont a tervezésnél. Ezért Roberto Biscontini felelt, aki korábban olasz és új-zélandi Amerika Kupa-csapatokkal dolgozott. A feladata nem merült ki abban, hogy szemrevaló és gyors hajót tervezzen, a jövőben felmerülő igényekre is gondolnia kellett. Így olyan leendő tulajdonosokra gondolva alkották meg az új 53-ast, akiknél a versenyzés az elsődleges szempont, de néha túrázni is szeretnének. Ezért olyan konfigurációt találtak ki, amit kis létszámú legénység is könnyedén tud kezelni, illetve az aktív csapattagok munkaterülete elkülönül azokétól, akik csak élvezik az utazást.
Versenyzési szempontból fontos elem az orrban elhelyezett méretes vitorlatároló, a fix orrsudár, amin Code Zero/genakker bekötési pont található, illetve a fedélzet vonala alá került a fock betekerője. Az opciós listán pedig ott a kokpit közepére helyezett, csak a nagyvitorla-behúzót kiszolgáló – elektromossá tehető – csörlő, az alumíniumváltozatnál egy méterrel hosszabb (de 100 kilóval könnyebb) karbonárbóc, a 3 méter mélyre nyúló tőkesúly (ebből rendelhető 2,5 és 1,9 méterre lenyúló).
Szokatlan megoldás, hogy nincs térképasztal, aminek a létjogosultsága a mai, elektronikus navigáció által uralt világban valóban megkérdőjelezhető, és egy-két márka is élt már ezzel a lehetőséggel, de eltart egy ideig, mire az ember feldolgozza. Az orrkabin világos és különösen tágas, a hátsó lakrészek hagyományosan egyszerűbbek, ami viszont nem hagyományos, hogy a First 53-as csak háromkabinos kivitelben rendelhető.
Talán a Beneteau eddigi legelegánsabb hajója áll előttünk, és úgy fest, a gyár jól lőtte be a célközönséget, mert már a bemutató utáni néhány hónapban elkelt belőle húsz darab.
(Cikkünk eredetileg és teljes terjedelmében az Aqua Magazin 152. számában jelent meg. Fizessen elő rá, hogy ne maradjon le exkluzív tartalmainkról!)
- ha tetszett, ajánld másoknak is!