Candela Seven – Elektromos hajó szárnyakon
A Candela Seven tervezőinek a célja az volt, hogy egy csendes, gyors és környezetbarát hajót alkossanak. Ezért a svéd hajóépítő megalkotta a világon az első hydrofoilos elektromos hajót.
Az elektromos hajóknál a legnagyobb kihívást az egy töltéssel megtehető távolság jelenti. Azzal, hogy a Candela Seven szárnyakat kapott, csökkent az ellenállás, a zaj, a fogyasztás, valamint nőtt a hatótávolság.
Stabil
Egyszerűnek hangzik, de korántsem az. Ahhoz, hogy a Candela Seven stabilan suhanjon a víz felett, egy számítógépnek kell vezérelnie a szárnyakat, amelyek alkalmazkodnak a sebességhez, a hullámokhoz, a szélhez és a kanyarokhoz. Emellett a motor és a szárnyak is teljesen felhúzhatók, ha sekély vízbe megyünk, vagy ha szállítani kell a hajót.
A digitális vezérlés ultrahangos érzékelőket, giroszkópokat, gyorsulásmérőket és GPS-t használ a hajó helyzetének, sebességének, gyorsulásának mérésére. A szárnyakat másodpercenként százszor ellenőrzi és automatikusan finomhangolja a sima, biztonságos utazás érdekében.
Halk
A többi elektromos hajónál is megszokhattuk, hogy lényegesen csendesebbek, mint robbanómotoros társaik, de a Seven hozzájuk képest is meglepően halk. A mindössze 65 dB nagyjából a normál emberi beszélgetés hangereje.
Gyors
A teljes hajótest és a fedélzet is karbon, az alkatrészek nagyobbik része a Candela saját, stockholmi üzemében készül. Az ultrakönnyű meghajtás is teljesen saját fejlesztés.
Hagyományos töltőről egy éjszaka alatt feltöltődik, közel 94 km-es hatótávolságával a leghatékonyabb elektromos hajó a piacon. Végsebessége 56 km/h.
Gazdaságos
A hatótávolsága közel háromszorosa a hagyományos elektromos hajókénak. Húszcsomós sebességnél mérföldenként 0,8 kWh energiát használ, ami 0,1 liter benzinnel egyenértékű.
(Cikkünk eredetileg és teljes terjedelmében az Aqua Magazin 151. számában jelent meg. Fizessen elő a magazinra, hogy ne maradjon le exkluzív tartalmainkról!)
- ha tetszett, ajánld másoknak is!