Így vitorlázzunk viharban

Mindjárt az elején tisztáznunk kell egy alapfogalmat: vihar alatt nem pusztán erős szelet értünk. Sokkal inkább olyan, hullámokkal és akár esővel megspékelt időjárási körülményeket, amelyek között fennáll a veszélye annak, hogy a hajó kitör a kezeink közül.

Nemcsak a profik, de a hobbivitorlázók számára is lehet cél, sőt, kívánatos megszerezni azt a tudást, amely lehetővé teszi a biztonságos hajózást akár harmincöt csomós szélben. Bármilyen ritkán fordulnak is elő ilyen viharok úgy, hogy közben vízen vagyunk, azért érdemes rájuk felkészülni.


Szerencsére az időjárás sosem egyik pillanatról a másikra áll a feje tetejére. Felhívja rá a figyelmet a hivatalos meteorológiai előrejelzés, plusz a közelgő változásnak vannak jelei, amik könnyen figyelemmel kísérhetők: a barométer értékeinek drasztikus kilengése, a felhők formájának vagy a páratartalomnak a változása.


A vihar közeledtével biztonságunk érdekében az alábbi lépéseket tehetjük:
– beazonosítjuk a tartózkodási helyünket, ellenőrizzük, hogy van-e elég hely „menekülni” szélirányban, hol vannak a legközelebbi kikötők;
– beöltözünk viharruhába, előkészítjük a hevedereket (még mindig könnyebb levenni őket, ha nincs rájuk szükség, mint éles helyzetben magunkra rángatni);
– eligazítjuk a legénységet (például mivel zajos lesz a környezet, megegyezhetünk bizonyos kézjelekben);
– bezárjuk az összes fedélzeti nyílást;
– rögzítjük az elmozdulni képes dolgokat (kint és bent egyaránt);
– elpakolunk a fedélzetről mindent, amire nem lehet szükség;
– a kezünk ügyébe helyezzük azokat a dolgokat, amik a vitorlák reffeléséhez kellenek;
– a legjobb kormányost állítjuk a kormányhoz – már az első lökést is ő fogadja.

Amikor ránk szakad az ég, fontos, hogy megőrizzük a nyugalmunkat, a szélfölösleget pedig kiengedjük a vitorlákból, de ne a sebesség rovására! A vásznak tehermentesítésének elemei: laposítás, nyitás, a szél beesési szögének csökkentése. Ha ezek nem hoznak kielégítő megoldást, egyéb eszközökhöz kell nyúlnunk. További problémát jelentenek a hullámok, mert ha „túl jól” sikerül a vitorlafelület csökkentése, a lassuló hajó a játékszerükké válhat.


Szembemenni a hullámokkal nemcsak kellemetlenebb, mint hátszelezni, de veszélyesebb is, mert az állandó, heves ütközések a legénységet és a felszerelést is komolyan próbára teszik. De van megoldás! Ahogy egyre jobban nyitjuk a vitorla hátsó élét, úgy növekszik a mozgásterünk a kormánnyal, vagyis le tudjuk követni a hullámok mozgását. Segíthet a sebesség növelése, amihez elég ráengedni a vitorlákra, és pár fokot ejteni. Amennyiben ez sem elég, könnyíteni kell a hajó orrán, az onnan kipakolt cuccot pedig középtájon (és minél lejjebb) elhelyezni. Végső megoldásként pedig – már persze ha ez lehetséges – választhatunk új úti célt, hogy ne kelljen kínkeservesen küzdeni minden centiméter előrébb jutásért.


Amikor már nem elég pusztán ráengedni a vitorlákra, következhet a reffelés, amelynek célja, hogy eltüntessük a „fölösleges” vitorlafelületet, ezzel újra teljes mértékben irányításunk alá vonva a hajót. Ennek során először az orrvitorla méretét csökkentjük, aminek hatására élesebben tudunk haladni, jobban tudjuk kontrollálni a történéseket pöff esetén. És hogy mikor kerüljön erre sor? Amikor először felmerül, hogy meg kellene csinálni.

Fordulás és halzolás
A vihar miatt megnőtt hullámok között kihívásokkal telivé válnak a manőverek is. Forduláshoz nézzünk ki egy relatíve sima szakaszt, és akkor kezdjük a manővert, amikor a hajó felfelé mászik egy hullámra. Nem szabad félni attól, hogy határozott kormánymozdulatot tegyünk, már csak azért sem, mert ha jól eltaláljuk a ritmust, átjutunk a széltengelyen, mire a következő hullám megérkezik, és nem visszalök minket, hanem letol az új csapásra. Halzoláskor a sebesség fenntartása a kulcs, egy hullámról lefelé néhány másodpercig kisebb erők ébrednek a vitorlákon, mint egyébként. Akár több embert is ráállíthatunk a feladatra, hogy még gyorsabban elvégezzük a behúzást, majd amilyen gyorsan csak lehet, kiengedjük a grószt, miután átjutott a széltengelyen. Ha ez nem sikerül, a hajó ki akar majd törni a szél felé, amit viszont muszáj megelőzni.

(Cikkünk megtalálható az Aqua Magazin nyomtatott verziójában)

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!