Cranchi T36 Crossover – A sokoldalú tengerjáró

Talán elsőre furcsának tűnik az autók világából ismert crossover elnevezés egy hajónál, pedig a Cranchi új modelljéhez nem is találhattak volna jobbat. A sokoldalúság mintaképe lett ez a viszonylag kicsi, de mégis tágas, mindenféle igényt kielégítő hajó.

Az már az első pillanatban feltűnik, hogy ezt a hajót – méretei ellenére – hosszú tartózkodásra tervezték. Hatalmas fedélzetek elöl és hátul, valamint meglepően tágas úszóplatform. A hosszához képest elég széles, 3,5 méter, ami elég tömzsi alakot eredményez, viszont tényleg minden elfér benne.

A szalon nagyon tágas, ha körbetekintünk rajta, mintha egy majd kétszer ekkora motoros fedélzetén lennénk. A kormányos üléséből remek a kilátás, minden kézre áll, s elkülönülten, de ha akarja, a társaság részeként irányíthatja a hajót. A jókora ülőgarnitúrán sokan elférnek, mégsem szoronganak, a körbefutó panorámaablak tágassá varázsolja a teret. Tulajdonképp olyan, mint egy nyaraló verandája. A felhajtható konyhapult alatt rejtőzik a tűzhely és a mosogató, de a szófa is nagyon praktikusan van megoldva: egy mozdulattal kétszemélyes ággyá alakítható, így a háromkabinos verzióban akár nyolcan is kényelmesen alhatnak a hajón. Ez eddig csak a 20 méter körüli jachtokra volt jellemző.


A tökéletes légkondi és a fűtés is azt mutatja, hogy ezt a hajót lakhatónak, lényegében egész éves használatra tervezték. Persze nem Skandináviában, de az Adrián például jól működhet az év bármely szakában. A hűtő-fűtő berendezésre azonban csak ritkán van igazán szükség, a jól elhelyezett szellőzők és az eltolható ajtó segítségével természetes módon is szabályozhatjuk a benti levegőt.


De lépjünk ki egy kicsit a fedélzetre! A szalon teteje hátranyúlva védi a kokpitben ülőket, és ez még árnyékolóval is megtoldható, ha esetleg délután kelet felé hajózunk. Elegáns faborítás a padlón, remek színű, L alakú, luxusülőrész, amely mellett kényelmesen juthatunk a már említett fürdőplatformra. Ez azonban nemcsak az úszáshoz vagy csónakázáshoz használatos, hanem tulajdonképp egy vízi kert. A hajó farán lévő tárolót felhajtva egy elektromos grillre, egy mosogatóra meg egy hűtőre bukkanunk. Igazi partihelyszín!


Az oldalfedélzeten haladva megcsodálhatjuk a kabin tetején a csomagtartót, rajta kerékpárrögzítőkkel. Praktikus. Elöl, a hatalmas napozóteraszon kényelmes fekvőrész található, komoly korláttal körbevéve, ami még hullámosabb menetben is biztonságos. De itt sem csak napozni lehet, mivel egy ötletes megoldással az ágyak fölé árnyékoló varázsolható, ha túl nagy lenne a forróság.

A napozó alatt van a tulajdonosi kabin, ami Cranchi T36 Crossover orrkiképzése miatt tényleg nagyon tágas. Elegánsan és praktikusan berendezett lakosztály ez, középen az óriási dupla ággyal és sok tárlórekesszel. A már említett háromkabinos verzióban hátrafelé haladva előbb az emeletes ággyal felszerelt kabin mellet haladunk el, ami remek kuckó lehet a gyerekeknek, de felnőttek is elférnek benne. A folyosó másik oldalán van a tágas fürdőszoba, egy teljesen elszeparált tusolóval.
A farrészben a másik vendégkabin kapott helyet. Ide bepillantva két méretes, különálló ágyat pillantunk meg. De ez csak az egyik lehetőség, hiszen ezek egy mozdulattal összetolhatók, és dupla fekvőhelyként is remekül használhatók. Az egész belsőre jellemző a visszafogott elegancia, a kellemes színek, a jól megválasztott burkolatok és kárpitok.

A T36 nemcsak kialakításában, hanem hajózási tulajdonságaiban is igazi crossover. Sőt, túl is megy azon. Az, hogy egy ekkora hajóba két 300 lóerős dízelmotort terveztek, már sejtet valamit. Indulásnál kifejezetten halk, alig zümmög és a rezgéscsillapítással is profi munkát végeztek. A hajó egyébként kedveli a kényelmes, kilenc csomó körüli tempót, 1400-as fordulattal megy a motor, alig fogyaszt két liter mérföldenként. De aztán megtoljuk a gázkart, és a sikló test elkezd kiemelkedni a vízből. Az elektromos trim rendszer rögtön korrigál, nagyon stabil és könnyen vezethető a hajó.


Azért ilyenkor már hallani a hangját, kellemesen búgnak a lóerők. Nagyjából 16 csomónál a legnagyobb a fogyasztás, aztán elkezd csökkenni, 20-as tempónál ismét egész alacsony, 28 csomónál pedig mindössze 2,8 liter. De még nincs vége a gyorsulásnak, egy igazi crossover komoly tempót is tud, ha kell. Nos megy is, 36 csomóig gyorsulunk, közben pedig a stabilizátorok elképesztően nyugodtra egyensúlyozzák a hajót. Különleges élmény, nem véletlen, hogy a Cranchi T36 Crossover nyerte el Düsseldorfban az év legjobb európai motorosa díjat a 45 láb alatti hajók közt.

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!