5200 km egy kajakban: Havasi Gergő át akarja evezni az Atlanti-óceánt
Több mint hatezer kilométeres óceánátevezésre készül Havasi Gergő, akit a szerinte sem „normális” kihívásban az a Rakonczay Gábor segít mentorként és hajóépítőként, aki két Guinness-rekordot állított be ebben a műfajban.
Bizonyára sokan emlékeznek arra, amikor 2006–2007-ben Rakonczay Gábor és akkori párja, Viktória 51 nap alatt kelt át az Atlanti-óceánon egy saját tervezésű kétevezős hajóval, a Tűzhangyával. A hazai közönség akkor ismerkedhetett meg a vízi sportok talán legextrémebb kihívásával. Azóta rengetegen próbálkoztak ilyen expedícióval, de az átkelés körülményei sokat változtak, hiszen kísérőhajók mellett utazva némiképp biztonságosabb, mint amikor Gábor és Viki egymagukban vágtak neki az óceánnak.
Havasi Gergő kajakversenyzőt mégis az utóbbi feltételek mellett legyőzhető kihívás hajtja, a végtelen vízen angol típusú kétevezős hajóval akar nekivágni az útnak, amely a dél-portugáliai Lagosból a Dél-Amerika partjaihoz közeli Antigua szigetéig tart.
„Tízévesen kezdtem kajakozni, majd egy év után az edzőm megkérdezte, miért nem versenyzek. Ja, hogy ezt is lehet… Hát persze… Azóta is csaknem töretlenül versenysportolok – mesélt karrierje kezdetéről Gergő, akinek a pályafutását kettétörte egy szívinfarktus. – Persze nagyon megijedtem, azonnal abbahagytam a versenyzést, de hiányzott, ezért négy hónapnyi kihagyás után, állandó orvosi ellenőrzés mellett újra belevágtam.”
Ennek több mint 10 éve…
Mivel Gergő élsportoló, napi két edzés mellett speciális fizikai felkészülésre nincs szüksége. Nem is attól tart, hogy a teste nem bírja. „Sokakkal beszélgettem, Rakonczay Gábortól a világkerülő vitorlásversenyző Fa Nándorig, és mind azt mondták, hogy egy ilyen úton sokkal inkább a mentális kihívás terheli meg az embert. Ezért a monotonitástűrésem fejlesztése érdekében tavaly végigmentem az El Caminót, ráéreztem arra a módosult tudatállapotra, amikor az ember csak teszi egymás után a lábait egy hónapon át, és közben valahogy elszakad az anyagi világ talajától.
És persze nem csak úgy beleugrok – szögezi le az extrém sportoló. – Hiszen lesz előtte próbaevezés az Atlanti-óceánon, sőt Méder Áron óceáni szólóvitorlázóval is teszünk majd próbautat a helyszínen. A tervek szerint – időjárástól függően – 2024. november-decemberben trélerezzük le a hajót Portugália legdélibb csücskébe, Lagosba. Onnan először mintegy 1500 kilométert evezve eljutunk a Kanári-szigetekre, és ha minden rendben a hajóval, néhány nappal később irány újra az óceán. A legfontosabb a biztonság, de azért nem mondom, hogy nem kacérkodom a világrekord beállításának a gondolatával, ami azt jelentené, hogy 40 nap alatt tesszük meg a szigetek és Antigua közötti távolságot.”
Persze nem csak Gergőnek, a hajónak is bírnia kell, ezért is kérte fel mentorának Rakonczay Gábort, aki komoly múltra tekinthet vissza az ilyen kihívások terén. „Nagyon sokat tanultam a 2006-os utunk óta arról, mire van szükség egy ilyen hajó megépítésekor. Ez a hajó 7 méter hosszú, terheletlenül 160 kilót nyom és menetkészen 400 kilóig terhelhető. A fedélzeten 8, a kabinban 7 tárolórekesz található, amelyek légkamraként is szolgálnak – mesélt az óceánátkelésre tervezett hajó részleteiről Gábor. – Az anyaga epoxigyanta és üvegszövet, amely könnyű, de tartós hajótestet eredményez, amit a test szendvicsszerkezete tovább fokoz. Az evezéshez 2-3 méteres karbonlapátok kellenek, amikkel ezt a hajót 30-35 százalékkal nagyobb sebességre lehet késztetni, mint amilyenre annak idején a Tűzhangya volt képes”.
(Cikkünk eredetileg és teljes terjedelmében az Aqua Magazin 164. számában jelent meg. Fizessen elő rá, hogy ne maradjon le exkluzív tartalmainkról!)
fotók: honvedelem.hu, csupasport.hu