Történelmet írt a magyar csapat Ausztráliában

Először teljesítette a világ egyik legnehezebb és leginkább tradicionális vitorlás versenyét tisztán magyar csapat. A Cassiopeia 68 huszonkilencedikként ért célba.

Ám a 628 tengeri mérföldes pálya teljesítése után Hobartban olyan fogadtatást kaptak, mintha győztek volna. Ugyanis a csapatoknak a befutó után kötelező elhaladnia a Princes Wharf 1 előtt, mielőtt kikötnének. A parton pedig – az első verseny (1945) óta mindig – komoly tömeg üdvözli a vitorlázókat.

„Ilyet még soha nem tapasztaltam” – mondta Sipos Bálint, a legénység navigátora, miután a Cassiopeia 68 december 29-én 13:51:16-kor, 3 nap 0 óra 51 perc 16 másodperc után célba ért. Méghozzá éppen egy másik külföldi nevező, a brit JPK 11.80 Sunrise előtt, amely 5 perc 1 másodperccel később (3 nap, 00 óra, 56 perc, 17 másodperc után) harmincadikként szelte át a célvonalat.

2022 RSHYR CYCA © Salty Dingo 2022

Sipos Ágoston: „Tudtuk, hogy Hobart a déli félteke vitorlás fővárosa. Tudtuk, hogy a vitorlázás nagy dolog itt, de megérkezni olyan élmény, ami semmihez sem fogható.”

A magyar vitorlázás számára a Cassiopeia 68 célba érése – függetlenül az eredménytől – óriási jelentőséggel bírt: „Kristóf [Nobilis], a hajó tulajdonosa számára fontos volt, hogy a második magyar csapatként teljesítsük a Sydney Hobart versenyt” – mondta Ágoston. „Volt egy korábbi próbálkozás, de nekik nem jött össze, hogy eljussanak Hobartba. Így tehát mi vagyunk az elsők” – utalt ezzel Ormándlaki Áron M3 Team Hungary nevű csapatára, akik a 2018-as Rolex Sydney Hobart versenyen sajnos kiestek.

Sipos Bálint: „Nagyon régóta vitorlázunk, nálunk ez családi hagyomány. Nagyapánk még a második világháború végén vágott bele a sportba, mi gyerekként kezdtünk el versenyszerűen vitorlázni, ami aztán elvezetett minket az óceáni versenyzéshez.”

 Sipos Ágoston: „Mindenki figyelmeztetett minket, hogy ez egy nehéz verseny… és így is volt. Bár az első másfél nap után azonban kétségek merültek föl bennünk, mert az időjárás kifejezetten barátságos arcát mutatta. Kellemes hőmérséklet, friss, de nem túl erős szél hátulról… volt időnk belerázódni a rutinba. Aztán fokozatosan erősödött a szél, a második felében megkaptuk az igazi Rolex Sydney Hobart-élményt a nehéz oldalával. Még jég hullott az égből, szóval volt minden. Egy nappal ezelőtt jött egy nagy átmenet, amiben a hideg időjárás is kihívást jelentett számunkra. Aztán elállt a szél, ami kicsit összehozta a flottát. Pár órát helyben álltunk, majd hirtelen megjelent a Sunrise. A mienknél sokkal könnyebb hajó, így a gyenge szélben is fenn tudták tartani a sebességüket, és megelőztek minket. Amikor újra felerősödött a szél, nekünk is lett sebességünk, visszaelőztük.”

2022 RSHYR CYCA © Salty Dingo 2022

Adódik a természetes kérdés: indulnak-e újra a versenyen?

Sipos Bálint (rövid szünet után, egy mosoly kíséretében): „Ilyen kevéssel a befutó után korai még a kérdés, de tény, hogy nagyszerű versenyen vehettünk részt. Minden percét élveztem, szóval azt mondanám, miért ne?”

Sipos Ágoston: „Az időzítéstől függ. Ha 30 órával ezelőtt kérdeztek volna meg, biztosan nem.”

A csapat tagjai: Nobilis Demeter, Sipos Bálint, Nobilis Kristóf, Nobilis Ágoston, Perényi Péter, Sipos Ágoston, Ujhelyi-Gáspár Miklós, Vándor Róbert, Weöres Szabolcs.

A 2022-es ROLEX Sydney Hobart regattán A Cassiopeia 68 teljesítménye a PHS kategória 17. helyére volt jó. Elsőként az Andoo Comanche ért célba (1 nap, 11 óra, 56 perc, 48 másodperces idővel), míg az összetett versenyt (előnyszámos korrekció alapján) a Celestial nyerte, elhódítva ezzel a Tattersall Kupát.

Viharos hangulatképek a verseny második szakaszáról, illetve a győztes kormányos Sam Haynes gondolatai:

YouTube video

fotók: Ujhelyi-Gáspár Miklós, Salty Dingo, ROLEX / Andrea Francolini

forrás: rolexsydneyhobart.com

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!