Szexi versenytárs: Grand Soleil Blue
Az új Grand Soleil Blue azt szegmensét támadja a piacnak, amelyiket eddig a skandináv hajógyárak uralták.
Minőségi kifogást egyik régió építési színvonala ellen sem lehet emelni, de kétségtelen, hogy a Grand Soleil Blue megjelenését tekintve mindenképp szexibb versenytársainál. És meglehetősen kelendő, az előzetesen közzé tett rajzok és információk alapján akkora érdeklődés támadt, hogy a gyártó Cantiere del Pardo hamarosan elkészíti a „hagyományosabb” (belső égésű motorral szerelt) változatot.
Hét ember úgy fér el a fedélzetén, hogy még marad is hely további személyeknek, a kokpit majdnem annyira tágas, mint egy 45-50 lábas hajón. A 6 kilowattos villanymotor – valamivel több mint 8 lóerős – halkan, izzadság nélkül indítja meg a hajót, ami akkor sem torpan meg, amikor vitorlázásra kell váltani.

Hála az elektromos csörlőknek, a 38 négyzetméteres nagyvitorla másodpercek alatt felmegy, a 26 négyzetméteres önváltós fock kitekerése szintén pillanatok műve – és mindezt akár egy ember is könnyedén elvégzi, a kormánynál állva. A Grand Soleil Blue pillanatnyi nélkül gyorsul, simán siklik a víz felett, a sebesség olyan tartományba növekszik, ahol ekkora vitorlás ritkán jár. Futtatott menetben könnyedén marad 8 csomó fölött, és éles menetben is közelebb van a 8 csomóhoz, mint a 7-hez. A kormányon nem ébrednek nagy erők, viszont reagál a legfinomabb mozdulatokra is. Ha felkerül a 100 négyzetméteres genakker, a Grand Soleil Blue megint gyorsul, szinte azonnal két számjegyűre növeli a sebességet.

A Grand Soleil Blue fedélzete a dizájn és a mérnöki munka párosának remeke, erre jó példa a nagy hátsó napozófedél, ami ügyesen elrejti mind a lehajtható, létrával ellátott úszóplatformot, mind a grószkocsit. Két hosszú pad kíséri végig a kokpitot, rajtuk egyenként 3-4 ember lazán elfér. Középen áll a lehajtható lapokkal szerelt asztal, amelyet négyen ülhetnek körül kényelmesen, amikor pedig nincs rá szükség, teljesen kiszerelhető és elpakolható. A kabintetőbe nagyméretű napelemeket építettek be, ezekre rá lehet lépni, gyakorlatilag láthatatlanok, és lenyűgöző (340 W) névleges teljesítményt adnak le.

Zseniális a belső tér, már csak azért is, mert hiába a korlátozott belmagasság, nem görnyedve kell leereszkedni a szalonba. Ahol aztán a belső kialakításnak köszönhetően a térérzet megdöbbentően nagy. A „Nappali üzemmód” (8 ember is elfér a kihajtható asztal körül) néhány mozdulattal átalakítható, az „Éjjeli üzemmód” már négy fekhelyet kínál. A berendezést egy külön fürdőszoba és egy L alakú konyha (mosogatóval, felültöltős hűtőszekrénnyel és rengeteg tárolóval) teszi teljessé.

A Grand Soleil Blue-val a Cantiere del Pardo egy igazán fenntartható hajó létrehozására törekedett. És ez nem pusztán üres szándéknyilatkozat – ez cselekvések sorozata, amelynek eredménye egy valódi, kézzelfogható, most már sokak számára elérhető hajó. Ezt a vitorlás jachtot olyan innovatív építési módszerek jellemzik, amelyek már szem előtt tartották az életciklus végén szükségessé váló szétszerelést és ártalmatlanítást. Az elektromos motor, az integrált napelemek és az, hogy hidrogenerátort is fel lehet szerelni a lítium akkumulátorok újratöltéséhez, együttesen lehetővé teszik a nullához közeli környezeti lábnyommal való működést.

Azokban a ritka helyzetekben, amikor egyáltalán nincs szél, a Grand Soleil Blue motoros hatótávolsága – a továbbfejlesztett akkumulátorcsomagnak köszönhetően – 60 tengeri mérföld.

(forrás: yachtingnews.com, fotók: Grand Soleil)