Star, Dragon, Soling – Túlélő egykori olimpikon tőkesúlyos hajók

2024. október 7.
Címkék :

A riói olimpia, azaz 2016 óta óta nincs tőkesúlyos hajó az olimpiai vitorlásversenyek tíz osztálya között. Igaz, közülük négy, a szörf- és kite-kategóriák eszközei talán már hajónak sem tekinthetők, ha a többi kis uszonyos csónakot némi jóindulattal oda is soroljuk.

Star
A Star a fordulékonysága révén rendkívül taktikus típus. Az osztály túlélését segítette az egyedülálló szervezettsége, amely nem a ma megszokott módon nemzeti alapú osztályszövetségekből épül fel. A starosok flottákba tömörülnek. Ezekből egy országon belül több is lehet, és egy flotta akár országhatártól függetlenül is létezhet. Jelenleg több mint 150 működik szerte a világon. Ezek a flották 21, akár országhatárokon is átnyúló körzetbe, districtbe tömörülnek. A világ- és kontinensbajnokságok mellett a területi megmérettetések is fontos részei a nemzetközi versenyéletnek.

A Star népszerűségéről tanúskodnak a nagy indulószámok. A Star Sailors League, ahol 2023-ban a magyar csapat 54 nemzet versenyében világbajnok lett, szintén egy a Star osztályban indult kezdeményezésből fejlődött a mai szintjére.

Itthon a hatvanas-hetvenes években a legnépesebb kílerosztály volt a Balatonon, és szép sikereket értek el a versenyzőink. Gosztonyi András és Holovits György districtgyőzelmek mellett a müncheni olimpia Kielben rendezett vitorlásversenyén 8. helyet szerzett. Az 1988-as olimpia előtt a Start kitették a Játékokról, ám a típus szervezettsége és ereje révén 1992 után visszajutott az olimpiai számok közé.

Dragon
Johan Anker 1929-ben elsősorban túrázásra szánta a norvég vizekre, ám olyan jól eltalált konstrukció lett, hogy szinte azonnal versenyezni kezdtek vele, és gyorsan elterjedt Skandinávián túl is. A keresettségét bizonyítja, hogy miután megszűnt az olimpiai státusza, 1973-ban épült az első műanyag Dragon. A modern anyagokból – lévén erős, súlyos hajó, amelyet az osztályelőírás megtartott – rendkívül strapabíró, hosszú élettartamú, így mindent összevetve olcsó a ma divatos típusokhoz képest, amelyeket sűrűbben kell cserélni az eredményesség érdekében.

Elegáns, klasszikus túlnyúlásos formája széppé, erős, hosszú kíles konstrukciója rendkívül biztonságossá teszi. Erős szélben bírja génuával, és a nagyvitorláját sem szükséges reffelni. A kormányosnak nem jelent nagy fizikai megterhelést, ezért időskorban is sikeresen küzdhet az ember a fiatalokkal. Ennek is köszönhetően világszerte nagy mezőnyök élnek.

Soling
A háromemberes Soling legnagyobb értéke, hogy a nagyon pontos csapatmunka professzionista szemléletét oktatja. A nyolcvanas években sokat jártak a Balatonra edzeni és versenyezni a legjobb keletnémet solingosok, olyan nagyságok, mint Jochen Schümann vagy Helmar Nauck. Videóra vettük a varázslatos gyorsasággal és pontossággal végrehajtott manővereiket. Ezeket elemezve megértettük, hogy érdemes a legapróbb mozdulatokig lebontott koreográfiát kidolgozni egy-egy halzolásfajta vagy a sokféle lehetséges spinnakerfelhúzás és -leszedés változataira. A gyors és pontos kivitelezéshez az sem mindegy, hogy a halzoláshoz az orrdeckre induló mancsaft melyik lábával lép ki a kokpitből, és pontosan hol kapaszkodik, vagy hová nyúl elsőként.

A Soling él, de sehol nem virul. Az ezredfordulón népes mezőnyök versenyeztek világszerte, és a hazai hajógyártásnak köszönhetően a Balatonon is. Ám az olimpiai státusz elvesztése óta az osztály hanyatlik, és még nem talált magára. Most, 2024 júniusában az Európa-bajnokságon mindössze 5 nemzet 17 hajója indult…

Ruják István

(Cikkünk eredetileg és teljes terjedelmében az Aqua Magazin 164. számában jelent meg. Fizessen elő rá, hogy ne maradjon le exkluzív tartalmainkról!)

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!