Roman Abramovicsot azzal vádolják, hogy nem fizetett adót a szuperjachtjai után
A BBC és a Bureau of Investigative Journalism nyomozása arra jutott, hogy Roman Abramovics több tízmillió euró adót nem fizetett be.
A bonyolult, évtizedek óta működő rendszerről azt állítják, hogy általa az orosz oligarcha több tízmilliónyi olyan adó befizetését kerülte el, amely szuperjachtflottája vásárlásához és üzemeltetéséhez kapcsolódott (volna).
Jelen állás szerint az ügyben öt jacht – a 162,5 méteres Eclipse, a 114,5 méteres Pelorus, a 86 méteres Ecstasea, a 115 méteres Luna és a 112,8 méteres Le Grand Bleu – érintett, ezeket Abramovics a 2000-es években vásárolta. A ciprusi MeritServus vállalati szolgáltatótól kiszivárgott 400 ezer fájl és 72 ezer e-mail szerint ezeket a hajókat a Blue Ocean Yacht Management nevű ciprusi cégnek adták bérbe, amely tovább adta őket olyan kisebb cégeknek, amelyeket Abramovics irányított. A kiszivárgott anyagok között szerepel Jonathan Holloway, a Blue Ocean akkori igazgatójának 2005-ös memoranduma, amely az Abramovics flottájának irányítására javasolt működési struktúrát határozta meg.
„El akarjuk kerülni, hogy a jachtok vételára után áfát fizessenek, és ahol lehetséges, elkerüljük a jachtoknak nyújtott áruk és szolgáltatások áfa megfizetését” – olvasható a feljegyzésben, kiemelve a Blue Ocean és a jachtokat bérlő cégek elkülönítésének szükségességét, hogy egy esetleges nyomozás során az egészet „legitim struktúrának” tekintsék. „Ugyanakkor tisztában kell lennünk azzal, hogy néhány elszánt nyomozó végül rájöhet, hogy ez egy házon belüli struktúra, aminek következményei lehetnek.”
Kereskedelmi ügyleteket imitálva Abramovicsnak sikerült elkerülnie, hogy jelentős mértékű adót fizessen a jachtok üzemeltetési költségeire az EU vizein, miközben személyes használatra élvezte azokat – sugallják az akták. További bizonyítékok szerint bizonyos chartermegállapodások visszamenőleges dátumúak voltak, köztük egy olyan eset, amikor a Blue Ocean igazgatója visszamenőleges dátummal aláírt időbérletet kért (a tulajdonos és a bérlő közötti megállapodás egy hajó bérlésére meghatározott időszakra), és így vámmentes üzemanyagot kapjon az Ecstasea számára. A BBC szerint ezzel körülbelül 35 ezer font adó befizetését spórolták meg.
Andres Knobel, a Tax Justice Network adóügyi átláthatósági csoport tényleges tulajdonosi jogokkal foglalkozó vezető kutatója a The Bureau of Investigative Journalism című lapnak elmondta: „Amikor valakinek az a szándéka, hogy elkerülje az adózást, és megtévesztő rendszert hoz létre, az bizony adócsalás.” Az olasz adójogász és Tommaso Di Tanno professzor szerint „a rendszerré alakítás akár bűncselekménynek is tekinthető, hiszen a felek mindent megtettek azért, hogy elrejtsék a valóságot”.
Beszámolók szerint nem ez az első eset, hogy Abramovics jachtjai vizsgálat alá kerülnek. Az olasz ügyészség Abramovics három kapitánya ellen indított eljárást meg nem fizetett jövedéki adó miatt, bár az ügyet később megszüntették. Eközben a ciprusi adóhatóság külön vizsgálatot indított a Blue Ocean ügyében 14,3 millió angol fontnyi be nem fizetett általános forgalmi adó miatt, vitatva a cég azon állítását, hogy „nullakulcsos” lenne, mert ez kereskedelmi művelet volt. A Blue Ocean mindkét esetben állítja, hogy a jachtokat külső ügyfeleknek adták bérbe, ám róluk most kiderült, hogy Abramovicshoz köthető cégek.
A Blue Ocean vitatta a ciprusi vizsgálat megállapításait, és az ügy végül eljutott a ciprusi legfelsőbb bíróságig, ahol a cég legutóbbi fellebbezését 2024 márciusában elutasították, miután a képviselő ügyvéd azt állította, hogy „megszakadt a kapcsolat” a céggel, ezért engedélyt kért az ügy visszavonására. A Blue Ocean négy hónappal később hivatalosan megszűnt, az viszont nem világos, hogy kifizették-e a tartozást a ciprusi adóhatóságnak.
(forrás: boatinternational.com, fotók: npr.org, boatinternational.com, agent4stars.com, shipbucket.com, yachtharbour.com)
- ha tetszett, ajánld másoknak is!