Luxus felsőfokon Cannes-ban és Monacóban

Az ősz a hajóspiacon pezsgést és hagyományosan az új hajók bemutatását jelentette 2022-ben is. A cannes-i és a monacói hajós seregszemle egyfajta iránymutatás is a szakmának a következő évekre.

Cannes Yachting Festival
Európa legnagyobb és a világ első számú vízi hajókiállítása tavaly ünnepelte 45. évfordulóját. Az eseményen 600 kiállító, 54 ezer látogató, 660 hajó – 5–48 méter közöttiek, közülük 135 világpremier – vett részt.

2022-ben is a Port Canto és a Vieux Port várta a látogatókat, míg a régi kikötő a Cannes-i Fesztivál- és Kongresszusi Központ mellett, a La Croisette másik végén helyezkedett el. Egy rövid hajóúttal vízitaxival vagy tengerparti sétával könnyen lehetett mozogni a két helyszín között.

Az itt megrendezett boat show-t a világ legeklektikusabb hajós kiállításaként is emlegetik: a megjelenő hajók vitorlások vagy motorosok, egy- vagy több-, merev vagy félmerev hajótestűek. Bár itt is minden évben helyet kapnak nagyobb testű motoros luxusjachtok, mégis Cannes alapvetően egy sokkal tágabb látogatórétegnek kínál betekintést. A kiállított hajók 20 százalékát itt mutatják be először.

Lady Lene (34 méter)
Erre az egyedi motoros felfedezőjachtra a hajógyár hullámokat átszelő orrot, panorámás kilátást nyújtó ablakokat és szárnyas állomásokat (wing station) készített a könnyű dokkoláshoz. A tulajdonos részletes kívánságait figyelembe véve építettek magas, robusztus hajóorrot, lágy, íves vonalakkal kombinálva.
A Superyacht Awardson Semi-Displacement or Planing Motor Jachts (30 és 34,9 méter) kategóriában győzött.

Sunreef 80 Eco: Marie- Joseph
A gyártó zöldtechnológiája iránti elköteleződését jelzi, hogy a hajót integrált napelemes „bőrrel” szerelték fel. A zöldszemlélet a test oldalain, a felépítményen, a kemény tetőn és az árbócon elhelyezett ultravékony napelemeken át a hidrogenerációs rendszerig, az ultrakönnyű lítiumakkumulátorokig és az ultrahatékony légkondicionálásig több helyen is megjelenik.

Monaco Yacht Show
A Monaco Yacht Show a világ minden tájáról vonzza az érdeklődőket, szakértőket, jelenlegi és leendő jachttulajdonosokat. Ez nem is csoda, hiszen 136 szuperjachtot állítottak ki 4,3 milliárd dollár értékben, és több mint 600 kiállító volt az eseményen.

Z generációs tulajdonosok fókuszban
Vajon mennyire reális potenciális ügyfélként tekinteni a Z generációra? Nem fiatalok még 18–24 évesen, hogy szuperjacht-tulajdonosok legyenek? Egy fiatal felnőtt miből tud ma egy jachtot finanszírozni?

A szakmai beszámolók 2018-ban még az Y generációs tulajdonosokat emlegették következő célcsoportként, így a 45–55 éves tulajdonosoknál akár 15 évvel fiatalabbak is a figyelem központjába kerültek.

Az idén a kriptovaluták, a NFT-k és a digitális startupok világában újabb érdeklődők érkeznek a luxusjachtok piacára.

Meglepő vagy sem, az idei MYS fókuszában a Z generációs tulajdonosok és chartervendégek állnak, vagyis a szuperjacht-életstílust szeretnék népszerűsíteni a fiatal, feltörekvő generációnak. A Yachtzoo bróker- és chartercégnél néhány évvel ezelőtt elsőként lehetett fizetni kriptovalutával, és ennek érdekében kötött partnerséget a Bitpayjel, a világ legnagyobb bitcoin- és kriptovaluta-fizetési szolgáltatójával.

Tehát nem meglepő, hogy Monacóban a korábbi évek fő témája, a fenntarthatóság (környezettudatosság, korallvédelem) után az idén az utódnevelésre került a hangsúly. A kettő azonban némiképp összefügg, ugyanis a Z generációt gyakran azonosítják a környezettudatosság nemzedékével. A luxusjachtok esetén mesze még, hogy fenntarthatóságról beszéljünk, ám a szakmai fórumokon elhangzottak alapján jó esély van arra, hogy hamarosan megvalósulnak az erről szóló elképzelések.

Közösségi média
Követve a fiatalabb generációk közösségimédia-használatát, az elmúlt években a legnagyobb bróker- és jachtépítő cégek is megjelentek a TikTokon, valamint az Instagramon. Ez utóbbin a charterjachtok többségének szintén van fiókja.

A szuperjachtszektorban évek óta foglalkoznak a közösségi média használatával, annak ellenére, hogy nem kis kihívás elsajátítani a hatékony Z generációs kommunikációt egy tradicionálisan szakmai konferenciákon, kiadványokon, LinkedInen jelenlevő iparágnak. Akinek ez mégis sikerül, az könnyen piacvezető lehet, éppen ezért érdemes influenszerek, modellek, ismert emberek bevonásával tartalmat készíteni.

Boat show és fenntarthatóság
Az idei hajókiállításon a Water Revolution Alapítvánnyal együttműködve egy kétszáz négyzetméteres Fenntarthatósági Központot (Sustainability Hub) hoztak létre, és ez az új kiállítási terület a szuperjachtok környezeti lábnyomának csökkentését célzó technológiára szakosodott cégeket fogadja. Tehát egy inkubátorházként működik azon vállalatoknak, amelyek innovatív vagy kipróbált környezetbarát megoldásokat kínálnak, valamint az induló, fenntarthatóságot célzó startupok számára.

(Cikkünk eredetileg és teljes terjedelmében az Aqua Magazin 157. számában jelent meg. Fizessen elő rá, hogy ne maradjon le exkluzív tartalmainkról!)

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!