Heineken Regatta – élményhajózás a karibi vizeken

A St. Maarten Heineken Regatta a karibi szigetvilág legnagyobb vitorlásversenye, amelyre az idén 37 országból érkeztek résztvevők, köztük egy magyar csapat is ott volt a mezőnyben.

Régóta terveztük, hogy részt veszünk ezen a regattán, balatoni kapitányokból, régi hajósokból összeállt egy baráti társaság, és kibéreltünk egy VOR65-ös vitorlást. Sokunk vágya volt egy ilyen hajó kipróbálása – mesélte az Aqua Magazinnak Czégai Péter olimpikon, sokszoros magyar bajnok vitorlázó. Hozzátette, hogy a hajót kibérelni nem volt egyszerű, jellemzően csak egy-két helyet adnak ki a tulajdonosok. Alaposan leinformálják az érdeklődőket, és az esetükben két hónappal a rajt előtt derült ki, hogy biztosítják a VOR65-öst. A 2015-ben épült hajó korábban Vestas néven futott, most Sisiként szerepelt.
„Három nappal a rajt előtt vehettük át a hajót. Az első nap az ismerkedéssel telt, ehhez biztosítottak egy négytagú csapatot, amely együtt is vitorlázott velünk. A kategóriánkban volt hat hajó, négy VOR65-ös és két VOR70-es” – mondta Czégai Péter. Mivel a hajó osztrák tulajdonban van, így osztrák zászló alatt versenyeztek, de azért felhúzták a magyar lobogót is.

Király Zsolt szerint egy nagyon jól kitalált hajóról, egy olyan funkcionális eszközről van szó, amelyet biztonságra, kitartásra építettek, persze a sebesség sem másodlagos. „Tulajdonképpen egy robotgép, de olyan robot, aminek te irányítod a karjait, és az energiát is te adod hozzá” – foglalta össze tapasztalatait a hatszoros Bol d’Or-győztes kormányos.

Puskás Levente kiemelte, hogy a rendkívül kifinomult hajót nem könnyű kezelni, mégis nagyon precíz. „Különbözik az összes hajótól, amivel eddig mentünk, beleértve a csaknem 70 lábas Maxit a Rolex Middle Race-en. Ha a többi vitorlás szike volt, akkor a VOR65-ös egy pallos, megy mindenen át, iszonyatos erő van benne” – fogalmazott a Raffica csapat tagja.

Az első nap egy rövid távú túraversenyen egy közeli szigetet kellett megkerülni, ez 25-28 mérföldes futamot jelentett. A magyar csapat a negyedik helyen teljesítette a távot. „Nem leszólva a hajót, de a vitorlák nem voltak százszázalékos állapotban, ami erősen befolyásolta a menetteljesítményt. Mi alapvetően örömvitorlázásra mentünk, míg a többi hajón profi csapatok dolgoztak” – hangsúlyozta Czégai Péter. Jelezte, a tulajdonosok már tervezik a vitorlák cseréjét, ami nem olcsó mulatság, mert egy grósz 85 ezer euróba kerül.

A második napon magát St. Maarten szigetét kellett körülhajózni, a nagyjából 55 mérföldes távot, azaz egy fél Kékszalagot négy óra alatt teljesítette a magyar csapat. Minden nap 15-20 csomós szél fújt, a VOR65-össel hátszélben 22 csomós sebességet is elértek.

A harmadik napon viszont ki kellett állniuk a versenyből a genakker miatt. Ezt már a második nap is javítani kellett, ezúttal pedig egy kreuz után nem nyílt ki a cipzár – ugyanis terhelésmentesen kell felhúzni –, ráadásul a nagyvitorla is elrepedt mintegy negyven centiméter hosszan. Nem volt egyszerű feladat leszedni a grószt és a parton kidaruzni, de estére visszakapták kijavítva, így reggel újra fel tudták szerelni.
A negyedik, egyben utolsó napon két futam volt, a magyar csapat az ötödik és a negyedik helyen ért célba. A rendezők ekkor már nem terveztek nagy programot, mivel 15 órakor volt a díjkiosztó.
Puskás Levente számára az igazán zseniális élményt a csapat jelentette. „Összejött ennyi ember és fantasztikus csapattá kovácsolódott. Ezen mi magunk is meglepődtünk. Mindenki felvette a ritmust, megtalálta a feladatát, és onnantól csak azzal foglalkozott. Összeálltunk egy gömbbé” – mondta. Király Zsolt szerint a karibi környék ideális a vitorlázáshoz, jó az idő, meleg a víz, nem kell beöltözni a kihajózáshoz. A Heineken Regatta ugyan inkább egy hobbiverseny, azért hat-hét komoly hajó most is ott volt a rajtnál.

Czégai Péter úgy vélte, összességében nagy élmény volt a regatta. A partikon ugyan csak kétszer tudtak részt venni, mert annyira fárasztó volt a nap. Indulástól érkezésig 11 napos volt a túra, és a csapat már tervezi a folytatást.

Ambrus Gábor

(Cikkünk eredetileg és teljes terjedelmében az Aqua Magazin 159. számában jelent meg. Fizessen elő rá, hogy ne maradjon le exkluzív tartalmainkról! A következő szám november közepén jelenik meg.)

fotók: Laurens Morel

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!