A jövő elkezdődött a hajóépítésben

A hajógyártás minden szektorában óriási fejlődés mutatkozik. A fejlett, környezetbarát, végtelen ciklusú anyagok és a 3D-nyomtatás megváltoztatja a tervezés és az építés módszereit. Az új, fenntartható üzemanyagok pedig segítenek csökkenteni vagy akár felszámolni a károsanyag-kibocsátást.

A hajók tervezése szinte napról napra érzékelhető innovációt mutat. Az előremutató hajótest-kialakítások, a legújabb motorkonfigurációk, a jól megtervezett alaprajzok és a jobb energiaforrások befolyásolják a tervezést. A digitális kijelzők, amelyek magukban foglalják a GPS-t, a halkereső szoftvert, a 360 fokos kamerát, az automatizált dokkolórendszert és a fejlett tengeri audiorendszereket, átveszik az irányítást a jövőbeli hajókon. Az okostelefon-integráció, a vezérlés egyszerű kialakítása, a kormánykereket intelligens képernyőkre cserélő átfedő technológia, a két gázkar egyetlen joystickre cserélése valódi forradalmat idéz elő a hajók gyártásában, ezáltal kényelmessé, egyszerűvé válik azok rendszeres használata.

Sokan még a 21. században is furcsállják e fejlett rendszerek alkalmazását, pedig jelenleg olyan lehetőségeink vannak, amelyek alapjaiban változtatják meg a hajógyártást.

Amikor a vízen ringatózunk, és igazán közel érezzük magunkat a természethez, valójában kicsit becsapjuk magunkat, hisz többnyire egy akár többtonnás, veszélyes hulladékon álmodozunk.

Ha megnézzük a mai, „hagyományos” építésű, kompozit csónaképítés felhasznált anyagait és hulladékait, meglehetősen lehangoló képet kapunk. Többen állítják, hogy jobb út lenne visszatérni a hagyományos fahajók építéséhez, de ez talán nem a legpraktikusabb válasz a mai globális igények kielégítésére. Ugyanakkor bizakodásra ad okot, hogy úgy tűnik, fokozatosan eltűnik a hagyományos, monolit poliészterhajók és -csónakok gyártása, és helyét átveszik a környezetbarát kompozit megoldások.

Változnak a vitorlázási szokásaink, leginkább az egyre szűkülő tárolási lehetőségek és az időszegényebb életformánk miatt. A könnyen kezelhető és kiköthető vitorlások előnyt élveznek majd a bonyolult megoldásokkal szemben.

Milyen új technológiákat és anyagokat használunk most és a jövőben a hajóépítés során? A válasz attól függ, milyen szempontból tesszük fel a kérdést. Tervezés, szerkezeti alapanyagok, gyártástechnológia, környezetvédelem, meghajtás, és mindezek komplex használata a hétköznapi hajózástól a versenyzésig. Sokak számára talán furcsa, hogy ezek a rendszerek összekapcsolódnak, ugyanúgy, mint az autóiparban vagy az űrtechnikában. Szerencsére át tudjuk emelni ezeket a meglévő kísérleti és/vagy kutatási folyamatban lévő fejlesztéseket a mindennapi használatba, a mindennapi életbe.

A gyártással összefüggő újítások közül, amelyek már beszivárogtak a hajógyártásba, mindenekelőtt a robottechnikát, valamint a hozzá kapcsolódó gyártástechnológiai szoftvereket, a természetes alapanyagokat és az általuk megnyílt lehetőségek egész tárházát kell kiemelni. Ezekkel a technológiákkal precíz, folyamatos és hatékonyabb gyártást érhetünk el.

A robotkarok mind nagyobb teret hódítanak a hajógyártásban, hiszen a különböző feladatokat, munkafolyamatokat egyre könnyebb a robotkarokhoz igazítani. Miért előnyös mindez? Azért, mert a munkafolyamatok jobban tervezhetők, optimalizálhatók, a munkaidő maximálisan kihasználható, az emberi munkaerő terhelése csökkenthető, nem utolsósorban pedig jóval pontosabb a munkavégzés. A robotok képesek a nap 24 órájában teljes precizitással dolgozni, így ha naponta több hajót is készítünk, az sem megy a minőség rovására.

Felmerülhet a kérdés, hogy milyen anyagokat, szálakat, ragasztókat használunk. Alapjában véve az anyagok nem különböznek a hagyományos hajógyártás alapanyagaitól, csak annyiban, hogy a térhálósodást itt speciálisan, hő, UV-fény vagy -sugárzás váltja ki. Így egy szinte azonnali kötést tudunk létrehozni. Ez voltaképpen egy 3D-nyomtatási folyamat, amikor azonnal a kész formát állítjuk elő. A hőre lágyuló ragasztók és a természetes szálak alkalmazásával végtelen ciklusú, teljesen környezetbarát rendszert hozunk létre.

Jelenleg rendkívül nagy energia- és környezeti terheléssel tudunk hajókat építeni, amelyek a ciklusuk végén óriási terhelést rónak a természetre. A robotok abban segítenek, hogy minimalizáljuk a felhasznált anyagokat, szinte megszüntetjük a hulladékot, így még a környezetre veszélyes anyagok használatánál is 30 százalékos megtakarítás érünk el, ami jelentős csökkentés. Mivel a gyártási folyamatot optimalizáljuk, kevesebb anyagot használunk fel, így a hajók könnyebbek lesznek, kevesebb üzemanyagot fogyasztanak, vagyis még a motorosok is gazdaságosabbak lehetnek.

Mindezzel pedig eljött az az idő, amikor a természetre nem csak az elektromos meghajtással vagy a vitorlások használatával hathatunk pozitívan, hanem a hajók természetbe való visszaforgatásával, újrahasznosításával is. Tehát már nem egy többtonnás veszélyes hulladékon ringatózunk gyönyörű vizeinken.

(Cikkünk eredetileg és teljes terjedelmében az Aqua Magazin 155. számában jelent meg. Fizessen elő rá, hogy ne maradjon le exkluzív tartalmainkról!)

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!